Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-12, 21:01   #61
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dette greier jeg ikke forstå. Vi bruker også noe sånt hver dag etter at ungene er lagt. I alle fall en halvtime. Når tørker dere støv? Når vasker dere kjøkkenbenker og skapdører? Når vasker dere oppvaskkum? Badevask?

Jeg tørker av kjøkkenbenkene og skapdørene sammen med oppvasken som jeg likevel må ta stort sett hver dag. Og da vasker jeg selvfølgelig oppvaskkummen også. Da rekker det aldri å bli halvskittent engang.

Gammel 15-04-12, 21:01   #62
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Dette greier jeg ikke forstå. Vi bruker også noe sånt hver dag etter at ungene er lagt. I alle fall en halvtime. Når tørker dere støv? Når vasker dere kjøkkenbenker og skapdører? Når vasker dere oppvaskkum? Badevask?

Ja når trenger man egentlig å vaske skapdører?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 21:06   #63
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja når trenger man egentlig å vaske skapdører?

Tja, ikke annenhver uke, men et par ganger i halvåret i alle fall? Litt avhengig av skapdørenes farge selvsagt.
Det er ikke ekstremt rent her altså, men for meg er det ikke tilstrekkelig å rydde og vaske gulv hver uke. Selvsagt kan man gjøre bare det av og til, men da må man fremdeles få inn tid til å ta alt det andre på rundgang.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 21:06   #64
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg tørker av kjøkkenbenkene og skapdørene sammen med oppvasken som jeg likevel må ta stort sett hver dag. Og da vasker jeg selvfølgelig oppvaskkummen også. Da rekker det aldri å bli halvskittent engang.

Jeg tørker selvsagt også kjøkkenbenken når vi vasker opp og rydder og slikt, men for å ta den ordentlig må jo alt fjernes fra benken.

Gammel 15-04-12, 21:14   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår benk er alltid så godt som tom. Ja, altså, når den ikke er full. Men den er tom i hvert fall hver dag.

Gammel 15-04-12, 21:16   #66
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vår benk er alltid så godt som tom. Ja, altså, når den ikke er full. Men den er tom i hvert fall hver dag.

Ja altså, vi også rydder den helt hver dag. Men da står fremdeles fruktbollen, grønnsaksbollen, oppvaskstativet, oljene, kjøkkenvekta, kaffemaskinen og vannflaskene igjen. For de BOR jo der. Og på den andre benken: Brødfjøl, brødrister, brødkurv, vannkoker, knivblokk.

Gammel 15-04-12, 21:19   #67
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Kjøkkenbenker blir vasket hver gang kjøkkenet blir brukt, altså mange ganger om dagen. Oppvaskkum blir vasket ca en gang om dagen, som regel etter middag.

Tja, ikke annenhver uke, men et par ganger i halvåret i alle fall? Litt avhengig av skapdørenes farge selvsagt.

Skapdørene på kjøkkenet må vaskes mye oftere enn ett par ganger i halvåret her. Jeg gjør det 1-2 ganger i mnd tipper jeg. Inni skapene derimot...

Jeg tørker selvsagt også kjøkkenbenken når vi vasker opp og rydder og slikt, men for å ta den ordentlig må jo alt fjernes fra benken.

Det løses ved å ikke ha minimalt med ting på benkene. Jeg liker ikke å ha ting på benkene og det gjør det utrolig mye enklere å holde det reint.

Gammel 15-04-12, 21:19   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaffemaskinen, brødrister, radio og Kitchen har vi på benken, ja. Ikke mer, tror jeg? Resten bor i skuffene. men jeg må tilstå at jeg ikke flytter unna de tingene sånn kjempeofte. Eller, Kitchen aiden hver gang det bakes brød, selvsagt, fordi det blir mel rundt den.

Gammel 15-04-12, 21:23   #69
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg må være en sjuske. Vasker ikke i nærheten av alt det skrives om her. Tørke støv? Men så har jeg knapt åpne flater. Skapdører kanskje 2 ganger i året. Vinduene vasket jeg for et år siden.
Men vi er bare 3, og liten leilighet. Har ikke mer dill en det vi trenger sånn omtrent. Men ser jeg flekker på skapdørene så sveiper jeg over de når jeg tar benken.

Sist redigert av star : 16-04-12 kl 09:48.
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 21:23   #70
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

trøtt: Jeg mener også at skapdørene bør vaskes mer enn et par ganger i halvåret altså. Det er jo derfor jeg endte med å gjøre det hver gang jeg vasket kjøkkenet. Eller i alle fall føle at jeg burde gjøre det... Så ble det for sjelden og så tårnet det seg opp.

Jeg skulle ønske jeg hadde mindre på benken, og dersom vi noen gang får pusset opp et kjøkken selv, skal det være det viktigste jeg tenker på. Det vi har nå er dessverre slik at jeg ikke finner noen annen løsning. Det forrige var enda verre.

Gammel 15-04-12, 21:31   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi rydder konstant. Og når alle ting bor et sted, er det ikke så mye jobb. Vi er en lite rotete familie, men ungene er litt bortskjemte, for vi voksne plukker en del opp etter dem.

Det kan bli rotete her også, men det er mest papirer rundt forbi, samt skitne klær på badegulvet.

Vi har ikke vaskehjelp. Mannen vasker. Jeg smårydder hele tiden, og jeg er den som tørker støv, sistnevnte skjer temmelig sjelden, men etter behov.

Mannen støvsuger to ganger i uka. Den ene litt sånn kjapt, den andre mer grundig, men ikke helt etter min standard likevel. Han vasker også gulv, men i praksis er det bare snakk om badegulvet. Vi vasker nesten aldri gulv ellers. Vi griser ikke så mye, det meste av gulvskitt er støv.

Han vasker også bad, noe som innebærer vask, speil og do. Dusj/ badekar tas innimellom når vi kommer på det. Golvet tas i blant.

Vi vasker klær innimellom, men er uhyre dårlige på å brette, noe som konstant medfører skap tomme for sokker og truser og en overfylt korg på vaskerommet.

Vinduer vaskes aldri innvendig, men annenhver måned utvendig, og da av en fyr som kommer og gjør det.

Lister og krinkelkroker tas nesten aldri.

Stort mer enn dette gjør vi ikke, men jeg går stadig med en klut i hånda og tørker litt rundt forbi.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 21:32   #72
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Stort mer enn dette gjør vi ikke, men jeg går stadig med en klut i hånda og tørker litt rundt forbi.

Tror det er her jeg svikter. Du ser ikke ofte meg svinsende rundt med en klut i hånda her og der.

Gammel 15-04-12, 21:33   #73
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

trøtt: Jeg mener også at skapdørene bør vaskes mer enn et par ganger i halvåret altså. Det er jo derfor jeg endte med å gjøre det hver gang jeg vasket kjøkkenet.

Jeg ser på dem hver gang jeg er på kjøkkenet, og ser jeg en flekk, tørker jeg den bort. Det er slik jeg gjør med golv også, derfor trenger jeg ikke vaske dem noe mer. Flekkene er jo borte.

Gammel 15-04-12, 21:35   #74
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på dem hver gang jeg er på kjøkkenet, og ser jeg en flekk, tørker jeg den bort. Det er slik jeg gjør med golv også, derfor trenger jeg ikke vaske dem noe mer. Flekkene er jo borte.

Jeg gjør det du gjør, men hos oss formerer flekkene seg. Helt sikkert. Støvet også. Jeg fatter ikke hvor det kommer fra alt sammen. Eldstemann mente at støvet kom fra taket.

Gammel 15-04-12, 21:38   #75
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Før jeg fikk barn, moppet jeg vegger og tak (særlig hjørner og kanter) for spindelvev og støv temmelig ofte. Etter jeg ble mamma, har det vel skjedd ca null ganger.

Jeg spylte også plantene i dusjen før. Det gjør jeg aldri nå. Og vi har vel ca to planter nå. Den ene er imidlertid temmelig støvete, men den står i gangen, så jeg driter i det.

Gammel 15-04-12, 21:39   #76
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør litt hele tiden, føler jeg. Vasker klær, henger opp og bretter daglig, henger gjerne opp / bretter mens barna skifter og steller seg for kvelden, vasker servanter og do ved behov, gjerne når jeg likevel er på badet av en eller annen grunn, støvsuger ofte, kanskje hver annen dag, i 1. etasje i alle fall. Vasker gulv etter behov, hender jeg bare tar flekker på parketten.
Sengetøyes tas 2. hver uke, som regel, og det tar litt tid, synes jeg (eller: jeg bare misliker det så sterkt).
Barna er 6 og 9, og de siste ukene har vi satt dem sving med rengjøring, og foreløpig funker det bra. De må lokkes med ukepenger, da, men det er greit nok synes jeg.
I blant tar vi en skikkelig sjau der alle holder på en god stund. Ellers er det litt etter innfallsmetoden. Vi har det nok ikke spesielt rent.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 21:40   #77
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg spylte også plantene i dusjen før. Det gjør jeg aldri nå. Og vi har vel ca to planter nå. Den ene er imidlertid temmelig støvete, men den står i gangen, så jeg driter i det.

Det handler om å senke kravene litt også, ja. HEr er også støvete planter i massevis (dvs de vi har, de er støvete).

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 21:41   #78
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg gjør det du gjør, men hos oss formerer flekkene seg. Helt sikkert. Støvet også. Jeg fatter ikke hvor det kommer fra alt sammen. Eldstemann mente at støvet kom fra taket.

Det blir ikke så mange flekker her, men vi er sykt nøye på å ikke grise. Ungene har lært seg til å ikke grapse så mye. Vi/ de søler lite ved måltider. De hadde nok grapset mer hvis de drev med matlaging, men vi lager som regel mat til dem...

Mannen har noe galt med hendene sine, det er jeg sikker på. Han kjenner ikke at han har sølt på dem. Hvis han har smør eller syltetøy på en finger, merker han det ikke. Det finner jeg utrolig merkelig. Jeg kjenner jo fysisk at det er noe der. Dette medfører at jeg ofte finner smørflekker på kjøleskaphåndtaket og slike steder.

Gammel 15-04-12, 21:42   #79
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har vaskehjelp hver 14 dag som tar den jevnlige dagligrengjøringen. Vask, av vinduer, inni skap, og skapdører og dører tar vi en lørdag eller søndag i halvåret. Med andre ord er ikke standarden kjempehøy. I tillegg vasker jeg doene og støvsuger, trapp, gang kjøkken og spisestue ca 3 ganger mellom hvert besøk av vaskehjelpen.

Men jeg tror man kan hjelpe seg selv betraktelig med å ha rene flater og få møbler i huset. Og for all del, få ut gardiner og matter og duker for det er tidstyveri. På kjøkkenet har vi alltid rene flater, ikkenoe bor fast på benken, og tilsvarende for andre rom.

Gammel 15-04-12, 21:46   #80
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har lav standard. Vakset alle flater i dag, da er det ca 2 måneder siden sist. Støvsuger ca en gang i uka, men gidder ikke alltid å¨ta under sofaene. Tørker av benk daglig, men gidder ikke flytte på alt hver gang. Tørker støv og vasker vinduer når jeg har lyst. Dvs sjelden.

Har mørk trapp, så støv synes lett, men det lever vi greit med.

Har vaskemidler, vaskekluter, engangs Juf og Ajaxkluter på alle tre bad. Det hjelper veldig, er enkelt og greit å vaske raskt over.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.