|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?
Jeg tørker av kjøkkenbenkene og skapdørene sammen med oppvasken som jeg likevel må ta stort sett hver dag. Og da vasker jeg selvfølgelig oppvaskkummen også. Da rekker det aldri å bli halvskittent engang.
![]() |
#62 |
Sviiisj!!
|
Ja når trenger man egentlig å vaske skapdører?
![]() |
#63 |
I mål
|
Tja, ikke annenhver uke, men et par ganger i halvåret i alle fall? Litt avhengig av skapdørenes farge selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
I mål
|
Jeg tørker selvsagt også kjøkkenbenken når vi vasker opp og rydder og slikt, men for å ta den ordentlig må jo alt fjernes fra benken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?Vår benk er alltid så godt som tom. Ja, altså, når den ikke er full.
![]() |
#66 |
I mål
|
Ja altså, vi også rydder den helt hver dag. Men da står fremdeles fruktbollen, grønnsaksbollen, oppvaskstativet, oljene, kjøkkenvekta, kaffemaskinen og vannflaskene igjen. For de BOR jo der. Og på den andre benken: Brødfjøl, brødrister, brødkurv, vannkoker, knivblokk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ekstremt trøtt
|
Kjøkkenbenker blir vasket hver gang kjøkkenet blir brukt, altså mange ganger om dagen. Oppvaskkum blir vasket ca en gang om dagen, som regel etter middag.
Skapdørene på kjøkkenet må vaskes mye oftere enn ett par ganger i halvåret her. Jeg gjør det 1-2 ganger i mnd tipper jeg. Inni skapene derimot...
Det løses ved å ikke ha minimalt med ting på benkene. Jeg liker ikke å ha ting på benkene og det gjør det utrolig mye enklere å holde det reint.
![]() |
#68 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?Kaffemaskinen, brødrister, radio og Kitchen har vi på benken, ja. Ikke mer, tror jeg? Resten bor i skuffene. men jeg må tilstå at jeg ikke flytter unna de tingene sånn kjempeofte. Eller, Kitchen aiden hver gang det bakes brød, selvsagt, fordi det blir mel rundt den.
![]() |
#69 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?Jeg må være en sjuske. Vasker ikke i nærheten av alt det skrives om her. Tørke støv? Men så har jeg knapt åpne flater. Skapdører kanskje 2 ganger i året. Vinduene vasket jeg for et år siden.
Sist redigert av star : 16-04-12 kl 09:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?trøtt: Jeg mener også at skapdørene bør vaskes mer enn et par ganger i halvåret altså. Det er jo derfor jeg endte med å gjøre det hver gang jeg vasket kjøkkenet. Eller i alle fall føle at jeg burde gjøre det... Så ble det for sjelden og så tårnet det seg opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?Vi rydder konstant. Og når alle ting bor et sted, er det ikke så mye jobb. Vi er en lite rotete familie, men ungene er litt bortskjemte, for vi voksne plukker en del opp etter dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
I mål
|
Tror det er her jeg svikter. Du ser ikke ofte meg svinsende rundt med en klut i hånda her og der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Kontrollfrik
Jeg ser på dem hver gang jeg er på kjøkkenet, og ser jeg en flekk, tørker jeg den bort. Det er slik jeg gjør med golv også, derfor trenger jeg ikke vaske dem noe mer. Flekkene er jo borte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
maler
|
Jeg gjør det du gjør, men hos oss formerer flekkene seg. Helt sikkert. Støvet også. Jeg fatter ikke hvor det kommer fra alt sammen. Eldstemann mente at støvet kom fra taket.
![]() |
#75 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?Før jeg fikk barn, moppet jeg vegger og tak (særlig hjørner og kanter) for spindelvev og støv temmelig ofte. Etter jeg ble mamma, har det vel skjedd ca null ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?Jeg gjør litt hele tiden, føler jeg. Vasker klær, henger opp og bretter daglig, henger gjerne opp / bretter mens barna skifter og steller seg for kvelden, vasker servanter og do ved behov, gjerne når jeg likevel er på badet av en eller annen grunn, støvsuger ofte, kanskje hver annen dag, i 1. etasje i alle fall. Vasker gulv etter behov, hender jeg bare tar flekker på parketten.
![]() |
#77 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Det handler om å senke kravene litt også, ja. HEr er også støvete planter i massevis (dvs de vi har, de er støvete).
![]() |
#78 |
Kontrollfrik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?Vi har vaskehjelp hver 14 dag som tar den jevnlige dagligrengjøringen. Vask, av vinduer, inni skap, og skapdører og dører tar vi en lørdag eller søndag i halvåret. Med andre ord er ikke standarden kjempehøy. I tillegg vasker jeg doene og støvsuger, trapp, gang kjøkken og spisestue ca 3 ganger mellom hvert besøk av vaskehjelpen.
![]() |
#80 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?Vi har lav standard. Vakset alle flater i dag, da er det ca 2 måneder siden sist. Støvsuger ca en gang i uka, men gidder ikke alltid å¨ta under sofaene. Tørker av benk daglig, men gidder ikke flytte på alt hver gang. Tørker støv og vasker vinduer når jeg har lyst. Dvs sjelden.
![]() |
|
|