Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolen har satt reklame på dressen til guttungen

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-12, 13:20   #1
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skolen har satt reklame på dressen til guttungen

Ser at HI er ferdig med hovedsaken.
Jeg vil bare kommentere til dere som skrev at dere fester greier feks refleks eller navnelapper på ryggen til barnets yttertøy med nål.

Nei, jeg hadde absolutt ikke likt om noen stakk hull i teknisktøy, oljetøy eller regntøyet til mitt barn med nål. Det er jo rett og slett å ødelegge tøyet med vilje. Ryggen er stort sett den som får størst mengde med vann, og her på vestlandet er det en del vann som bøtter ned.
Jeg har selv opplevd i barndommen at regntøy har blitt utett av nålestikk og vet hvor irriterende det kan være å gå våt grunnet det.
Om barnet trengte refleksdress med refleks på ryggen så kan vi ta det med hjemmefra, men vær så snill å ikke stikk hull på tøyet til barnet med nål!
Er det bomullsjakke eller hva som helst annet går det helt fint! Bare slik at det er sagt.

Og det er jo ikke fordi at jeg er så fisefin at barnet mitt ikke kan ha et nålehull i klærene sine. Det er rett og slett fordi jeg har kjøpt et plagg (billig eller dyrt) med en egenskap til et gitt bruksområde, så blir det ødelagt og ubrukelig for en slik filleting. Det er unødvendig. En tar jo vare på det man har, og farer fint med det (ja, bortsett fra barn som leker, men det er noe helt annet og det er ikke det som diskuteres her).

Fest navnelapper på flapper eller over lommer eller slikt, og refleks er det som oftes på jakker fra før.

Gammel 15-03-12, 13:22   #2
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg innser det samme som deg. Det finnes ikke et plagg i hele verden som kan holde mini tørr uansett, så hva jeg kjøper spiller fint liten rolle.

Refleks oljetøy, stiv type og reima tec+ holder tøtto tørr i det våteste vestlandsvær.

Gammel 15-03-12, 13:31   #3
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Refleks oljetøy, stiv type og reima tec+ holder tøtto tørr i det våteste vestlandsvær.

Om man har et barn som bader i sølepytten og aker på rompa i stein/grus bakker, eller noe sånt, så gjør de faktisk ikke det etter litt bruk. (Reima har vi ikke prøvd da, men jeg orker ikke kjøpe kle for 1000 kr som blir utslitt etter 1 mnd...)

Gammel 15-03-12, 13:35   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Om man har et barn som bader i sølepytten og aker på rompa i stein/grus bakker, eller noe sånt, så gjør de faktisk ikke det etter litt bruk. (Reima har vi ikke prøvd da, men jeg orker ikke kjøpe kle for 1000 kr som blir utslitt etter 1 mnd...)

Signerer. Her er det også stivt gummetøy som holder koken. Nå tester vi ut skallbukse fra HH på lillebror, den ser ut som den gjør jobben.

Storebror har brukt Isbjørndressen i skikkelig regnvær uten å bli våt. Men nå som snøen er borte foretrekker jeg at han sliter på regntøyet istedenfor dressen som skal holde neste vinter også.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 13:39   #5
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Min tøtte sitter stort sett i den største dammen de har i barnehagen, og det går stort sett bra altså. Eneste gangene hun er våt er når det siver opp gjennom beinet og over støvlekanten ... men der kan man jo egentlig ikke forlange vanntetthet av en oljebukse.
Nå er det stive/tykke oljetøyet til refleks det mest holdbare jeg har kommet over, tøtto sørger for hard testing. Men det er jo klart, ingenting holder evig om det blir gnudd mot asfalten/grusen om og om igjen.
Men hey, for 299,- (som det ofte er på tilbud til) så er det helt supert!

Det samme går for reima. Nå kjøper jeg det alltid på tilbud og har aldri betalt over 599,- for reima høst/vårdressene våre. Og da går det finfint an.

Det betyr ikke at noen kan stikke hull i det og ødelegge det med vilje.

Gammel 15-03-12, 19:15   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Har hatt både reflex regntøy og reimatec + (sistnevnte ikke kjøpt av meg - dt var dyrt!) ungen var like våt. Noen barn er bare sånn. Det jeg har vært mest fornøyd med er faktisk kappahl dressen vi hadde i år.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 15:33   #7
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg lurer på om det er vanlig å være så vitenskapelig opptatt av yttertøy som jeg har inntrykk av at "alle" på FP er?

Ut fra det jeg ser i barnehagen der jenta mi går og det jeg hører fra mor og søster som jobber i barnehage - og også små sukk fra barnehagepersonalet i "vår" barnehage: Et rungende NEI!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 16:17   #8
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Ut fra det jeg ser i barnehagen der jenta mi går og det jeg hører fra mor og søster som jobber i barnehage - og også små sukk fra barnehagepersonalet i "vår" barnehage: Et rungende NEI!

Ja, det samme sier jeg etter alle lappene vi har fått i hyllen gjennom denne vinteren der barnehagen desperat prøver å opplyse om, og etterlyse, gode klær som er adekvat til vær og årstid.
(lappene var utlevert generelt til alle, så de var ikke rettet til oss altså )

Gammel 15-03-12, 16:22   #9
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ja, det samme sier jeg etter alle lappene vi har fått i hyllen gjennom denne vinteren der barnehagen desperat prøver å opplyse om, og etterlyse, gode klær som er adekvat til vær og årstid.
(lappene var utlevert generelt til alle, så de var ikke rettet til oss altså )

Ja, ikke sant. Litt merkelig med lapper som: Nå er det snø og minus, ungene kan ikke gå i støvler eller som siste: Nå er det tørt og varmt, det blir litt mye med vintersko fremover. (vi har 12-15 grader på dagen)

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 12:18   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er opptatt av at tøyet holder det de lover, både med tanke på vanntetthet og varme. Derfor velger jeg ofte merker som er kjente, og som andre har anbefalt. Sett bort i fra det så syns jeg ikke skalltøy er så magisk som alle vil ha det til, min erfaring er at det mister vanntettheten fortere enn vanlig gummitøy ved slitasje og vask. Jeg tror den slitasjen teknisk tøy får på knær og rumpe gjør mer med plaggets prestasjoner enn evt. småhull etter knappenåler.

Rifter blir fikset med gaffa, og det holder finfint.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 17:22   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det dere beskriver er jo noe helt annet enn å være fullstendig opplyst på vannsøyle og tester og teknisk ditt og datt.

Gammel 15-03-12, 17:57   #12
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Nja, vil ikke helt si det. Kjøper man plagg med for lav vannsøle blir barnet vått og kaldt, kjøper man vinter sko som ikke er vanntette blir barnet vått og kaldt (i alle fall i det været vi har på disse trakter, vinter som sommer).
Det krever at man sette seg litt inn i hva som holder mål og hva som ikke holder mål av dette "arbeidstøyet" til de små. Jeg er langt fra utlært, og det tror jeg neppe man blir i den jungelen der ute. (Dette er litt på siden av det som tråden handlet om)

Når det er sagt, så syns jeg ikke man være særdeles oppdatert på teknisk ditt og datt til å vite at et plagg som er stukket hull på mister sin vanntetthet.

Gammel 15-03-12, 18:04   #13
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper klær og utstyr av grei kvalitet men nekter å bruke en formue på det. Dermed har vi ikke det dyreste osv. men barna har alltid vært greit kledd. Minstemann har forøvrig blitt mer våt innenfra enn utenfra i vinter...

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 18:31   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Når det er sagt, så syns jeg ikke man være særdeles oppdatert på teknisk ditt og datt til å vite at et plagg som er stukket hull på mister sin vanntetthet.

Og det hjelper tydeligvis ikke å være oppdatert når man tror at et nålehull gjør en dress mindre vanntett enn f.eks aking på knærne på asfalt. Herlighet, klær er til for å brukes.

Gammel 15-03-12, 18:33   #15
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og det hjelper tydeligvis ikke å være oppdatert når man tror at et nålehull gjør en dress mindre vanntett enn f.eks aking på knærne på asfalt. Herlighet, klær er til for å brukes.

Dette har jeg kommentert i innleggene over her.

Gammel 15-03-12, 18:36   #16
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Joda,selvfølgelig. Men,det er jo litt forskjell på et hull som storebror har laget og på et hull som skolen har laget. Selv om hullet i denne saken ikke var noe å bry seg om.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 18:46   #17
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Men har ikke skolen hentet inn ekstern hullstikkekspertise som da har gjennomhullet en alldeles ubetydelig flik av dressen? Alt det styret i ren ødeleggelsesglede. Litt av en gjeng.

Storm i vannglass. Et vannglass som, hvis det ble kastet på to identiske dresser, hvorav den ene hadde ETT nålhull, ville prellet akkurat like godt av på begge to.

Gammel 15-03-12, 18:46   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Joda,selvfølgelig. Men,det er jo litt forskjell på et hull som storebror har laget og på et hull som skolen har laget. Selv om hullet i denne saken ikke var noe å bry seg om.

Hvorfor? Blir man våtere av skolen sitt hull?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 19:01   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er like lite greit at en voksen tar frem en saks og klipper i dressen fordi ungen kommer sikkert til å ake og lage hull i den læll, som det er å gjennomhulle den eller ellers behandle ytterklærene på en sånn måte at de (kan) bli ødelagte. Nå diskuterer vi generelt, håper jeg, for saken var litt annerledes for hi, som jeg forstår ble det ikke hull der.

Jeg liker å følge med og holde rede på vannsøyler og greier, men spør meg om baksiden av Canal Digital-boksen eller Fly-sko fra London. Der er jeg blank.

Gammel 15-03-12, 18:07   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden jeg er så ung, ( ), husker jeg fortsatt at da vi var ute og baste som barn var det ikke virkelig vellykket før vi var ordentlig klissvåte fra topp til tå. Det gikk bra med oss!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.