|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere? | |||
Kirken - alternativt opplegg finnes ikke |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 4,71% |
Kirken - er kristen |
27 | 14,14% |
Kirken - er delvis troende |
50 | 26,18% |
Kirken - er ikke troende |
63 | 32,98% |
Alternativt opplegg - er delvis troende |
0 | 0% |
Alternativt opplegg - er ikke troende |
29 | 15,18% |
Noe helt annet - spesifiser gjerne |
13 | 6,81% |
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Alle tre ungene mine skal i kirken med enten barnehagen eller skolen før jul. I barnehagen er det ikke noe alternativ side de har utvidet kristen formålsparagraf, så når foreldrene vil ha ungene sine der så må de bare være med på det som skjer. På skolen må vi levere lapp om de skal være med i kirken. Leverer ikke vi lapp så blir dem på skolen. Nå er lapp fyllt ut på begge jentene og de skal i kirken med skolen. Vi er i kirken innimellom ellers også en gang iblandt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
maler
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Hos oss er ikke skolegudstjenesten avslutning på noe vis. Det bruker å være noen dager før avslutningen. Det er et alternativt opplegg på skolen for de som ikke er med på gudstjenesten, jeg vet ikke hva dette består i. Mine deltar på gudstjenesten, det er det både de og jeg ønsker at de skal gjøre.
![]() |
#63 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?På LilleVenn sin skole finnes det ikke et religiøst valg for juleavslutning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Audacious
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?I år er ikke dette en problemstilling, ettersom Acsa&Ulvefars Hjemmeskole ikke arrangerer noen skolegudstjeneste.
![]() |
#65 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Tror ikke skolen til Propellen skal i kirken jeg, det står ikke noe om det på ukesplanen for denne eller neste uke. Ikke har vi fått noe spm om det.
![]() |
#66 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg har bestemt at barna mine skal på gudstjeneste fordi det er en kulturell greie jeg vil de skal ha med seg. Siden vi aldri går i kirken selv, utenom dåp/begravelse, er jeg takknemlig for at skolen tar denne biten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?
Vi har snakket mye om religion hjemme, og forskjellen på tro og viten. Likevel ble det veldig vanskelig for litjtausa da presten kom og fortalte at han "visste" at alt det der med Jesus var sant, og la det fram som en sannhet at vi feiret jul pga det kristne innholdet. Den dagen ungene klarer å reflektere skal de få velge selv. Til da velger jeg å holde dem unna forkynnelse. Men vi går gjerne i kirka og kikker, og det er nok ikke mange unger på den alderen som kan så mange salmer som mine. Bibelhistoria kan de også, på linje med historiene om Tor, Odin, og gamle inuit-eventyr.
![]() |
#68 |
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Guttungen fikk velge selv og ressonerte slik: |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Jeg synes ikke det er spesielt fælt å delta på en gudstjeneste (utover at det er rimelig kjedelig og benkene er kjipe), men jeg er prinsipielt veldig motstander av at forkynnende religiøsitet skal ha en naturlig plass i offentlig skole. Skolen skal være for alle, mens folk på fritiden kan ta med ungene sine på hva de måtte lyste av "denne troen er den riktige"-påstander med pynt & klokkeklang.
![]() |
#70 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det er viktig at det ungene får lære i regi av skolen er sant. Det skal ikke være tvil om at det som undervises er basert på vitenskap og kunnskap, ikke tro. Jeg mener en gudstjeneste, der noe som er tro blir formidlet som en sannhet, bryter med skolen sin rolle som kunnskapsformidler, og derfor blir helt feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
etterpåklokest
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Travelt opptatt
|
Jeg er enig med deg når ungene er store nok til å skjønne forskjellen, men det er ikke mine unger ennå. Jeg tviler litt på at litjtausa blir så reflektert på et lite år, men hvis jeg tar feil må hun gjerne bli med på skolegudstjeneste når hun blir skolejente neste år.
![]() |
#73 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Storesøster går i 2. klasse, er ikke døpt, men vil i kirken. Hun bestemmer selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi er ateister, ungen velger selv. I år valgte han kirke fordi han hadde fått det for seg at forestillingen 5. trinn setter opp der var noe han ikke kunne gå glipp av.
![]() |
#75 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Mine barn går i kirken hvis de vil. De er ikke døpt og jeg er ikke religiøs. Men de får være med i kirken hvis de vil. De er veldig klar over at jeg ikke tror på noen gud.
![]() |
#76 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg er oppvokst med å gå i kirken med skolen og synes det er en fin ting. Barnehagebarnet går i kirken med bhg. Tror ikke skolebarnet skal gå i kirken, har ikke hørt noe om at de har noen kirketur, men om det er det så kommer hun til å gå. Begge barna er døpt, og eldste gikk litt på søndagsskole for noen år siden.
05 og 08 Sist redigert av millact : 11-12-11 kl 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi er kristne, så valget er enkelt. Er heilt greit at det finnast alternativt opplegg, men eg trur ikkje nokon barn har vondt av å sjå korleis ei skulegudstjeneste, der elevane har mykje av regien, går føre seg. Presten har jo også enkel preike der Jesu fødsel stort sett er innhaldet, i tillegg er det mykje sang. Det er jo ein del av kulturarven den kristne tradisjonen, og eg trur ikkje eg har høyrt om nokon som har vorte truande pga ei skulegudstjeneste. Til samanligning kunne gjerne mine barn vore med i ein moske og sett korleis dei gjer ting der sjølv om vår familie er kristne.
![]() |
#78 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg kjenner jeg blir temmelig oppgitt når mennesker jeg i utgangspunktet så på som relativt intelligente tror at det bunner i at man er redd for at barna skal bli troende, og kommer med "er det så farlig da?"-uttalelser.
![]() |
#79 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi er "høytids"-kristne. Jeg syntes det er koselig i kirken i julen, Frøkna spiller i kirken julaften. Og de går i kirken på juleavslutningen. Det er alternativer for de som ikke ønsker å benytte seg av det tilbudet.
![]() |
|
|