|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er en feminist?Jeg er jo feminist og mener jo at jeg velbegrunnet skal være hjemme så lenge det overhodet er mulig, så det går jo. Men jeg føler virkelig at man ikke stuereint har lov å si at mammaer noen ganger må få litt hensyn til at de ikke greier skilles fra babyen sin før den er litt større. Da kommer svarene om at det ikke er noe annerledes for pappaen veldig fort altså. |
|
|
|
#62 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva er en feminist?
Jeg synes ikke det er noen god idé å avskrive ordet feminist fordi noen/mange forbinder det med ekstreme Ottar-damer. Jeg synes heller ikke det er en nødvendig utvikling at unge kvinner skal slutte å bruke ordet fordi de forbinder det med mødrene sine. Feminist er et begrep på linje med ant-rasist, ateist eller sosialist. Man slutter ikke å bruke disse begrepene fordi eldre generasjoner også brute dem eller fordi noen/mange forbinder noe negativt med begrepene?
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 29-10-11 kl 14:20. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
maler
|
Sv: Hva er en feminist?Dette er faktisk første gang jeg har vært borti at folk mener omtrent det samme med "feminisme" som med "for like muligheter" eller "for likestililng". Jeg forbinder ordet feminisme med noe mye mer ekstremt enn det. Jeg respekterer at det åpenbart er mange som har et mer moderat feminismebegrep innabords, og jeg står jo for de samme verdiene selv. Jeg vet bare at jeg ikke er alene om å ha ottar-bildet på netthinna når ordet feminisme kommer opp, så jeg foretrekker vel å ikke bruke det om meg selv tror jeg.
|
|
|
#64 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er en feminist?Feministene på sekstitallet og senere utover syttitallet var lite ekstreme, bare for å ha det sagt. De sloss for rettigheter som vi tar for gitt, som er nedfelt i lovverk og implementert på de fleste arbeidsplasser. Noen teoriserte over hva BHen representerte av tvang og brant den, men det er jo bare et steg videre fra Coco Chanels angrep på korsettet og hva hennes design betydde for frihet i form av pust og bevegelse.
|
|
|
#65 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er en feminist?Ottar mener egentlig ikke så veldig ekstreme ting. Ryktet deres er verre enn dem. Jeg er blitt overrasket mange ganger og oppfordrer til å vite hva man snakker om før man snakker om dem.
|
|
|
#67 |
|
maler
|
De har helt kurante meninger, men de har et image som liksom ikke er noe jeg ønsker å forbindes med.
|
|
|
#68 |
|
Ekvilist
|
Ekkelt? Hvor tar du det fra? Fordi at man ønsker at far skal forbeholdes rundt 33% av foreldrepermisjonen, og mener at den biologiske tilknytningen til far av er relevans for babyen, så synes man det at biologi er ekkelt? Det helt er greit å være uenige om hvor lenge babyen biologisk er avhengig av sin mor, men dette synes jeg framsto både fordomsfullt og nedlatende overfor meningsmotstandere.
|
|
|
#69 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg får ikke prikket deg (siden jeg tydeligvis har gjort det nylig), men jeg er veldig enig. Jeg skal ha meg frabedt å bli beskyldt for å synes at biologi er ekkelt.
|
|
|
|
#70 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er en feminist?Jeg mener det korstoget som pågår fra bla. Lysbakkenfløyen er biologifiendtlig og anti-natur. Jeg har tross alt noen år bak meg i politiske grupperinger som har vært premissleverandør for hans politikk, det jeg etterhvert ble stående temmelig alene. Jeg vet at biologi blant enkelte i hans nære politiske krets ses på som i beste fall et problem.
|
|
|
#71 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har to barn jeg da, men hadde nok ment det samme om jeg hadde tre barn.
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva er en feminist?Jeg ser ikke at det er et korstog, altså. Hva er det som sies fra Lysbakken: At det er viktig og bra å amme. At noen av ulike grunner ikke ammer, og det er også greit. At noen familier vil velge at far tar ut deler av eller hele sin permisjon tidlig, hvis den famlien ønsker det sånn. Han har ikke sagt at noen skal slutte å amme, eller at de skal tilbake i jobb etter seks uker. Hvis en er mot fedrekvote overhodet skjønner jeg jo at en reagerer, men den tredelingen som kommer nå er jo ikke en endring i forhold til forlengelsen av fedrekvoten (og totalpermisjonen) som kom 1. juli? Hvor er korstoget, og når i alle dager har han sagt at barseltid er piece of cake og at en bare kan gi flaske? Det blir for enkelt for meg, altså.
|
|
|
|
#73 |
|
Fola Blakken
|
Nå overtolker du, slik jeg ser det. Man mener ikke biologi er irrelevant fordi om man er for en større fedrekvote. Likestillingen både i heimen og i arbeidslivet er kommet gigantiske steg fremover nettopp fordi fars del av permisjonen måtte tas av far.
|
|
|
|
#74 |
|
heimføing
|
Helt enig. Jeg pleier å si at jeg er rødstrømpe. Men jeg er ingen mannshater, tvert imot.
Jeg ser at jeg er på samme alder som Pøbelsara, med andre ord ingen ung voksen. Kanskje derfor har jeg et annet syn på hva feminisme er, enn de som er yngre. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
heimføing
|
Sv: Hva er en feminist?Ja, og så synes jeg Harriet sier mye klokt, som det med å løfte det opp et par strukturelle hakk. Samtidig er jeg absolutt ikke enig i at hver enkelt skal fordele permisjonen selv, det er bare å titte noen år tilbake og se hvor mange fedre som "fikk lov" (enten av arbeidsgiveren eller kona) å ha permisjon da, i motsetning til nå. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er en feminist?Jeg omtaler meg ikke som en femininst, antagelig fordi jeg har en del negative assosiasjoner til ordet. Men min oppdragelse var klar: Min mor var veldig opptatt av kvinners muligheter, omrokkering på tradisjonelle mønster i hjemmet, og fars delaktighet i det daglige. Den biten var grei. Utdanning var viktig, klare seg selv var viktig og aldri bli styrt av en mann. Klar tale.
Dette kaller jeg likestilling. Jeg har samme verdi som en mann, min mening betyr like mye, og jeg har de samme muligheter som en mann. MEN jeg må ikke se ut som en mann for å oppnå dette. Jeg kan også være opptatt av klær, sko, sminke et.c, og ha utdanning, ha meninger og være likstilt i et parforhold. Jeg skal kunne være meg, og ikke måtte innordne meg menn og tradisjonelt mannlige måter å være på, for å oppnå det jeg vil i livet. Sist redigert av Dronningen : 29-10-11 kl 17:04. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
maler
|
Sv: Hva er en feminist?Jeg synes også det er viktig og riktig at man har en del av permisjonen øremerket far, ikke først og fremst på grunn av at familiene må dikteres, men like mye fordi arbeidslivet må venne seg til dette og det er ganske mange arbeidsgivere som ser på pappaer i permisjon som en unødvendig belastning og ekstraferie utenom sesongen. Jeg tror faktisk at familiene mange steder har kommet lengre enn arbeidsgiverne rundt omkring.
|
|
|
#78 |
|
heimføing
|
Hvor mange menn har opplevd at det er en ulempe for dem å ha hatt permisjon på jobben? Jeg har ikke hørt om noen (men jeg har hørt om mange kvinner som har mistet lønnsøkninger og muligheter pga det), men mulig de finnes likevel. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
maler
|
Sv: Hva er en feminist?Hovedproblemet med å være så lenge borte hadde ingenting med lønn og formalia å gjøre, men det er ingen fordel å være borte så lenge at man nesten blir glemt der jeg jobbet.
|
|
|
#80 |
|
Fola Blakken
|
Godt poeng!
|
|
![]() |