Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er en feminist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-11, 17:04   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en feminist?

Jeg synes også det er viktig og riktig at man har en del av permisjonen øremerket far, ikke først og fremst på grunn av at familiene må dikteres, men like mye fordi arbeidslivet må venne seg til dette og det er ganske mange arbeidsgivere som ser på pappaer i permisjon som en unødvendig belastning og ekstraferie utenom sesongen. Jeg tror faktisk at familiene mange steder har kommet lengre enn arbeidsgiverne rundt omkring.

Likevel synes jeg det er dumt at så mye av fleksibiliteten forsvinner. Fleksibiliteten til å la mor ta hele permisjonen hvis det passer den familien best, og fleksibiliteten til å la far ta over permisjonen allerede fra start av hvis mor er student og far jobber. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er for at mors kvote skal være like lang som far sin nødvendigvis, det er ikke noe problem på landsbasis at kvinner ikke tar ut permisjon. Det jeg synes er viktigere med tanke på mors permisjon er at man ikke glemmer at det er noe som heter barselperiode, tilknytningsteori og retningslinjer for spedbarnsernæring. Det innebærer at jeg synes det er begrenset hvor mye man kan detaljstyre i og med at folk jobber og bor forskjellig, og det innebærer at det for mange blir veldig vanskelig å følge gjeldende anbefalinger hvis det blir mer begrenset enn idag hvor lang permisjon mor har mulighet til å ta alene. Det er jo ingenting i veien for å dele annerledes hvis man ønsker det og bor sentralt nok til å få det til, eller hvis man velger annen ernæring for barnet sitt. Hvilket selvfølgelig også må være greit.

Jeg har prøvd ulike varianter selv. Med eldste var jeg tilbake i jobb da han var 5,5 mnd. Det gikk fint fordi vi bodde i nabohuset til jobben min, et barn som tok flaske og en arbeidsgiver som ikke var negativ til ammefri. Med toern gikk jeg tilbake i jobb da han var 9 mnd. Da var det helt greit, han var tilvent annen mat og det fungerte veldig greit. Treern var jeg hjemme med et helt år. Da var pappaen syk og kunne ikke ta seg av han før han var godt over året, så det måtte bli sånn. Det var koselig, men ikke nødvendig. Og ingen fordel for meg på jobb for å si det forsiktig. Denne gangen skal vi prøve urban-varianten, jeg er hjemme i 3 mnd, så deler vi 60/40 noen måneder før han tar et par mnd alene på slutten. Da er han innstilt på daglig lunsj på jobben min de dagene han er hjemme. Jeg er spent på hvordan det vil fungere, men jeg tror det blir greit. Fordi vi bor som vi bor og jeg etterhvert har ganske lang erfaring med spedbarn og egen kropp slik at det er sannsynlig at den biten vil fungere greit. Jeg er for fleksibilitet så langt det lar seg gjøre uten å ende der at far igjen ikke får noe permisjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.