|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Tja, grunnen til at forskere/folk med doktorgrad søker seg over i skolen nå for tiden, har like mye med lønn å gjøre som med noe annet, altså. Uten at jeg har IQ-testet noen av kollegene mine, tenker jeg at evnen til å klare å sette seg inn i elevenes situasjon muligens er omvendt proposjonal med lengden på utdannelsen. Lærere med høyest utdanning er veldig fagsentrerte, (og det er jo bra!) men har kanskje mer problemer med alt det sosiale jobben innebærer? Jeg har absolutt ikke forsket på dette (det har jeg ikke IQ til |
|
|
|
|
|
#2 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg vil tro at det er mere en IQ som "bestemmer" om du passer til en jobb eller ikke.
|
|
|
#3 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg har tatt en del av de testene, blant annet som testperson for en som var under utdanning. Testen gikk over flere dager, slik at man ikke skulle bli for sliten og miste konsentrasjonen, man testet korttidshukommelse, for å gjengi en tekst/historie umiddelbart etterpå, man testet langtidshukommelse, måtte huske teksten/historien til en annen dag. Man testet høyre/venstre hjernehalvdel, jeg måtte pusle med bind for øynene. Det var kanongøy, og hadde gjerne gjort det igjen. I tillegg ble styrke-forholdet på høyre og venstre side testet, og repetisjonsevnen. Så det å si at IQ-tester bare tester figurer og logikk er i beste fall litt upresist. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Smart ELLER flink til å sminke seg?
|
|
|
#5 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?nei det gjør det ikke.
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?
Men "nerdehumor" eller "faghumor" er jo mye oftere et spørsmål om å ha lik kulturell og/eller faglig referanseramme, og ikke et spørsmål om intelligens. Når jeg ikke alltid skjønner matematikkvitsene til Skilpadda, så er jo ikke det først og fremst fordi hun er smartere enn meg, men fordi hun kan mye mer matematikk enn meg.
Jeg har mange venner som jeg vet temmelig sikkerert at har langt høyere IQ enn meg. Jeg har aldri opplevd det som en begrensning verken i forhold til humor eller annen sosial omgang. Toffen er for eksempel mye smartere enn meg, men likevel skjønner jeg vanligvis hva hun snakker om (bortsett fra når hun snakker russisk eller tar av helt på faglige greier, som ingen andre forstår |
|
|
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?@Teo: Høflig latter av andres morsomheter er ikke en tjeneste vi tilbyr.
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Vi tilbyr definitivt sarkastisk knegging.
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg tror det kan være ganske tilfeldig hvem som blir velsignet med pedagogiske evner, og uten å ha noe å vise til, tror jeg at det kommer an på personen man er snarere enn det man kan. Og det uavhengig av jobb. Personen som lærer bort må vite hva h*n snakker om samtidig som h*n innehar evnen til å formidle budskapet på en forståelsesfull og grei måte. Spiller ingen rolle hvor lur du er eller hvor lang erfaring du kan skilte med så lenge du ikke evner å få mottaker til å forstå stoffet. Om de med høy IQ har lettere for å få mottaker til å forstå? Jeg vet rett og slett ikke. Jeg tror ikke at IQ-testene nødvendigvis er representative når det gjelder peopleskills.
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?IQ er da en del av «personen man er»? Hva skulle det ellers være? En slags tilhenger?
|
|
|
#13 |
|
Off the map.
|
Helt enig. I den grad det er noe jeg ER, så er en relativt høy IQ noe jeg føler jeg har med meg i det meste. Dessverre har det ikke materialisert seg i en fantastisk utdannelse eller i en enorm kunnskapsbank, men det er allikevel noe jeg er bevisst at jeg har en evne til å oppfatte ting relativt raskt.
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Ja, det er en del av det, men man er mer kompleks som person enn poengsummen man skårer på en IQ-test, altså. Ikke alle jobber krever veldig høy IQ, men når det gjelder pedagogiske evner må man likevel evne å lære bort det man kan på en sånn måte at man gjør den andre mottagelig for stoffet, og det har mye med personens personlige egenskaper å gjøre.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Hvorfor settes det likhetstegn mellom høy iq og fagidioti, mye kunnskap og nerdetendenser? Det er omtrent like sant som at en som er god i en idrett ikke virker når ting blir litt mer teoretisk.
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Vi er nok bare misunnelige. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg tror ikke jeg har høy nok IQ for denne diskusjonen.
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Ikke jeg heller, det er derfor jeg bare kommer med fjas hele tiden. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Jeg synes det høres ut som en uting. Jeg tenker at en må ha en person med kompetanse på det riktige fagfeltet og det vil jo ikke en IQ test si noe om. Skal en ansette en elektriker, så vil jeg heller undersøkt eksamenspapirer osv IQ`en. |
|
|
|
![]() |
|
|