|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avviser du barn som ringer på?Jeg avviser ikke, men har vi nådd smertegrensen inne, kan jeg godt finne på å sende ut de som allerede er inne, slik at de kan leke sammen ute.
|
|
|
#62 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avviser du barn som ringer på?
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
awesom
|
Vi har som sagt ikke hatt det "problemet" enda. Jeg syns det er mange faktorer som spiller inn. Er det 3 av gutta i gata som er inne her og leker, så syns jeg det er smålig å skulle avvise om det kom en til og ville være med. Er det 3 gutter inne og det kommer 2 andre gutter som er sammen og vil være med, så syns jeg kanskje saken stiller seg annerledes.
|
|
|
#64 |
|
maler
|
Jeg gjør litt ymse egentlig. Eldstemann har to kompiser som ikke går sammen. De får normalt ikke være her samtidig, de ønsker det jo ikke heller. Det blir bare bråk og eldstemann er ikke verdens beste megler. På den andre siden får han ikke avvise den han har på besøk fordi den andre kommer. Da får de heller prøve seg nok en gang alle tre. Det er imidlertid sjelden en problemstilling fordi de bor såpass langt fra hverandre at besøk er avtalt.
|
|
|
#65 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#66 |
|
maler
|
Jeg tror det er en viss forskjell i alder også. Fjerdeklassinger får bevege seg endel friere enn andreklassinger. Andreklassingen min ender faktisk med å ikke ha noen jevnaldrende å leke med hvis han blir utestengt av nevnte kompiser. Dvs han kan jo finne noen småbarn, men jeg synes på et vis ikke det er noe godt alternativ heller hvis kompisene har funnet ut at de skal ha filmkveld uten han. (filmkveld er visst det kuleste man kan finne på nest etter bursdag).
|
|
|
#69 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avviser du barn som ringer på?Men, dere som synes det skal være greit at barna selv velger hvem de vil leke med, og når de skal leke med dem. Tenker dere over at dette kan være med på å skape et aksept for ekskludering også på andre arenaer utenfor hjemmet? Er det greit? Hvis ungene selv skal avgjøre når det passer å være flere, så kan de vel fort adoptere dette til å gjelde på skolen, skoleveien og i fritidsaktiviteter hvor foreldre ikke i samme grad kan gripe inn? I tillegg setter man jo som voksen et eksempel i forhold til at det er helt OK å si "nei" når noen spør om å få være med.
|
|
|
#70 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
:lat:
|
|
|
#71 |
|
saftig
|
Billa, du mangler nyansene her. Her snakker vi om en situasjon der det er riktig å skjerme leken for å hjelpe et vennskap i gang. Det er ikke slik at man systematisk utelukker ett barn og på den måten ekskluderer det.
|
|
|
#72 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Nei, jeg leste hva HI skrev, og jeg hadde løst det annerledes. Kan hende det hadde gått veldig fint, og at den sjenerte gutten hadde hatt flere å forholde seg til på skolen fremover fordi han hadde fått blitt bedre kjent med (og trygg på) nabokompisen også. Det er mulig å gi unger retningslinjer for besøk og lek, og i dette tilfellet det ville være naturlig å gi noen klare beskjeder for hva som gjalt med tanke på felles lek og "alle skal med".
|
|
|
#73 |
|
Fortynnet
|
Sv: Avviser du barn som ringer på?Jeg syns det høres ut som inkludering-uansett-prinsippet kan ha en bakside. Jeg syns barn også kan ha et valg i noen situasjoner, der det de holder på med ikke nødvendigvis kan avbrytes når som helst av hvem som helst som ringer på døra. Jeg vet at noen barnehager praktiseres det at de som er i gang med en aktivitet enten alene eller sammen med noen "eier" den, og at andre barn må spørre om å bli med. Og det er lov å si nei. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Avviser du barn som ringer på?Det verste jeg hører er den bastante "Får bare ha en inne av gangen". Det er ekskludering i praksis! Dog har enhver situasjon nyanser og det synes jeg er viktig å få med. Jeg er gjennom jobb opptatt av å skjerme leken, men har helddigvis til dags dato ikke opplevd å avvise noen på trappen. 8-åringen min er lik Lenam sin - som inkluderer så det nesten blir for mye av det gode. Han er populær og har mange lekekamerater. Men jeg har opplevd å få han hjem med hengehode og beskjed om at "han får bare ha en inne av gangen". Det er sårt uansett
|
|
|
#75 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Avviser du barn som ringer på?Jeg avviste ingen men fetet de opp og spiste de til middag. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp, hva er det for noe? Jeg skjønner det hvis man bor på 45m2, altså, men når man har en stor villa på tre etasjer, synes jeg det er merkelig at det bare kan være èn inne om gangen. Spesielt sjarmerende er det når jeg merker at "regelen" bare gjelder av og til. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Avviser du barn som ringer på?Jeg kan avvise om det ikke passer (som at vi skal ha familiebursdagbesøk, skal snart gå, ungene gjør lekser osv), men jeg avviser aldri pga at de allerede har besøk. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Til tider hjulbeint
|
Det samme gjør jeg om poden allerede har besøk. Dersom det ikke er noen venner her kan jeg fint avvise om jeg ikke orker den dagen eller det ikke passer. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
anglofil
Sv: Avviser du barn som ringer på?Har ikke lest hele tråden men jeg sier stadig til barn som ringer på eller roper inn og spør om x er hjemme at det ikke passer fordi vi spiser, gjør lekser osv. Å avvise et barn som ringer på hvis vesla allerede har besøk, er ofte fristende da det straks kan bety mer jobb med å følge med, men å si nei gjør jeg ikke av prinsipp. Jeg ønkser overhode ikke å lære mitt eget barn at det er greit å ekskludere andre fra leken. Det skjer ofte at et barn ringer på som ikke alltid er ønsket velkommen av vesla eller venner, men ikke f"#€ om jeg som voksen skal være med å oppmuntre eller bekrefte at det er greit å utestenge andre barn fra leken, bare fordi man aller helst ikke vil ha de der.
|
|
|
#80 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Avviser du barn som ringer på?Nå er det ikke sånn enda at det kommer noen tilfeldigvis å ringer på døren, til det er de for små. Men den dagen får jeg håpe kommer, og da kommer jeg i utgangspunktet ikke nekte noen å komme inn dersom det passer ellers.
|
|
![]() |
|
|