Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-11, 11:38   #61
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg både snakker og skriver i overdrivelsesmodus :vestlenning: og regner med at alle andre og gjør det.
Mine innlegg kan godt leses litt sånn spøkefullt breialt med skikkelig stavangerdialekt og glimt i øyet. Jeg tror nesten at overdrivelser er en stor del av stavangersken egentlig, det ligger i alle fall helt innebygget i meg.

Det tror jeg også, sliter ennå etter flere år, med å forstå at når mannen sier han "hater det dypt og inderlig", mener han egentlig bare at han synes det er litt teit eller dumt. Og det fører til en del misforståelser og unødvendige krangler fremdeles, for det er ikke noe kult å få høre at man "alltid gjør det og det" når det er noe som har skjedd en gang eller to.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 11:44   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i hvertfall viktig å ha et litt bevisst forhold til hvor bastant man fremstår som et resultat av ordvalget sitt. Av og til er det greit å være bastant, bestemt og til og med flåsete, andre ganger er det viktig å fremstå som mer gjennomtenkt og reflektert.

Zoe, den bursdAgstråden illustrerer et annet fenomen. Tilsynelatene diskuterer man et tema med en viss grad av uenighet, men det kommer endel overraskende skarpe reaksjoner på tilsynelatende balanserte ytringer. Dette kan skyldes at utsagn tolkes med sitt eget handlingsmønster som utgangspunkt, og responsen blir derfor mer følelsesmessig som om man skulle svart på direkte kritikk.

Gammel 07-05-11, 11:46   #63
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det å påpeke generaliseringer er en fin ting. Men at formålsløs flisespikking kan dra fokus vekk fra hovedidéene i en debatt er helt sikkert.

Jeg synes generaliseringer er fordummende. Men jeg synes overdreven flisespikking er det samme. Man kan alltid finne småtterier å gnikke og pusse på og gjøre til store, altoverskyggende greier - da blir det som å virvle opp en hel masse støv som de store linjene i debatten forsvinner i.

Alltid? Det synes jeg var en usedvanlig bastant uttalelse. :tsktsk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 11:59   #64
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Alltid? Det synes jeg var en usedvanlig bastant uttalelse. :tsktsk:

Det kommer til å bli vanskelig å forholde seg til de nye reningslinjene, altså!

Gammel 07-05-11, 12:04   #65
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker ikke at jeg har spisset noen problemstilling i bursdagsdebatten.

For ordens skyld - jeg siktet ikke til denne tråden eller dine svar der. Det var mer en generell betraktning.

Gammel 07-05-11, 12:11   #66
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Jeg øver meg på å si "de fleste, noen, mange, som regel, ofte, sjelden" osv. Jeg har erfart at om jeg f.eks sier "aldri" så oppstår det pinadø en situasjon der jeg må vike fra det jeg har påstått jeg ikke gjør

Dette øver jeg også på - tror jeg har blitt ganske flink.

Har forresten ikke lest hverken omelett-tråden eller bursdagstråden.

Gammel 07-05-11, 12:16   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

For ordens skyld - jeg siktet ikke til denne tråden eller dine svar der. Det var mer en generell betraktning.

Ah!

Jeg synes å hisse til debatt kan gå begge veier - det kan være både underholdende og utviklende og det kan være en formålsløs runddans som tapper deltakerne for energi og humør.

Jeg kommer fra en familie der det å fronte meningene sine og kaste seg inn i en debatt er sett på som en Fin Ting - men der vi har vært veldig opptatt av å ta ballen og ikke mannen. Det er fine kjøreregler å ha egentlig. Når det blir en veldig fokus på å ta mannen, kjenner jeg ubehag og angrer på at jeg i det hele tatt er med i debatten. Og når jeg selv faller for fristelsen å løpe etter mannen, føler jeg meg ikke så bra - og tar de smekkene jeg måtte få til etterretning. Vi kan alle la følelsene løpe av sted med oss, og for å takle kjipe personkarektiristikker selv, prøver jeg å ha fokus på at jeg må ha trampet på andres følelser - mer eller mindre bevisst. Noen ganger kan jeg leve med at jeg tråkker på såre tær om Saken bare er viktig nok. Andre ganger innser jeg at det har vært unødvenig og angrer meg inni meg eller offentlig.

Som en hovedregel er jeg opptatt av å vise respekt for andre. Irl er jeg muligens for opptatt av å ikke tråkke på andres følelser - jeg overveier og vurderer og analyserer så jeg blir svimmel. I debatter her inne er jeg skarpere i kantene fordi tydelighet også bringer klarhet inn i debatten og fordi tonen her inne er ganske modig og uredd. Jeg liker det - men det er også nødvendig at vi gir hverandre tilbakemeldinger når man burde tatt mer hensyn.

Dette med egen og andres sårhet er heller ikke noe enkelt område. Når man blir for redd for å såre andre, står man i fare for å utslette seg selv eller for å ikke bringe viktige momenter inn i en debatt. Om man ikke tar nok hensyn til andre sårhet, blir debatten fattig mtp klokhet, empati og nyanse.

Gammel 07-05-11, 16:04   #68
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså - hvis man spissformulerer for å spisse en debatt, ender med å tas bokstavelig og at det bokstavelige innholdet så stilles tvil om (riktig nok - det er jo ikke reellt - det er spissformulert) også ender man med å forsvare den bokstavelige ordlyden av det man har skrevet knallhardt så kan man jo ikke lenger si at "jeg mente ikke det der så bokstavelig - jeg sa det bare for å spissformulere"?

Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 17:03   #69
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men altså - hvis man spissformulerer for å spisse en debatt, ender med å tas bokstavelig og at det bokstavelige innholdet så stilles tvil om (riktig nok - det er jo ikke reellt - det er spissformulert) også ender man med å forsvare den bokstavelige ordlyden av det man har skrevet knallhardt så kan man jo ikke lenger si at "jeg mente ikke det der så bokstavelig - jeg sa det bare for å spissformulere"?

hæ?
nå datt jeg av, kunne du tatt den en gang til?

Gammel 07-05-11, 17:25   #70
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke smart nok for denne tråden. :datt også av:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 17:33   #71
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

hæ?
nå datt jeg av, kunne du tatt den en gang til?

Jada.

Sånn?

Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 17:44   #72
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jada.

Sånn?

jeg har lenge ment at folk legger alt for mye vekt på hva jeg faktisk skriver, og ikke på langt nær nok vekt på det jeg egentlig mener.

Gammel 07-05-11, 17:46   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 17:47   #74
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kan ta det annerledes også. :grei:
Hvis man overdriver for å få frem et poeng, og noen sier at det der høres overdrevet ut - så kan man enten si seg enig i at joda - det er overdrevet såklart, eller så kan man si "det er faderuttan ikke overdrevet! Jeg mener hver bokstav!"

Velger man den siste der så blir det innmari rart å komme etterpå og si at man overdriver for å få frem et poeng.

Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 17:53   #75
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Hvis man overdriver for å få frem et poeng, og noen sier at det der høres overdrevet ut - så kan man enten si seg enig i at joda - det er overdrevet såklart, eller så kan man si "det er faderuttan ikke overdrevet! Jeg mener hver bokstav!"

Velger man den siste der så blir det innmari rart å komme etterpå og si at man overdriver for å få frem et poeng.

Ja, så klart. er det noen som gjør det, da?

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 07-05-11 kl 18:05.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 18:02   #76
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Ja, så klart. er det noen søm gjør det, da?

Den her er bakgrunnen for at jeg skrev om det:

Jeg er også svak for overdrivelser for å sette fokus på ting. Jeg er litt todelt, egentlig - av og til superdiplomatisk og så PK at man kan få lyst til å gråte av kjedsomhet og av og til så gidder jeg ikke å sikre meg på alle bauger og kanter fordi jeg synes at poenget kan drukne i for mye forbehold.

Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 18:06   #77
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Den her er bakgrunnen for at jeg skrev om det:

jeg syns ikke det innlegget du siterer inneholder noe av det du beskrev i det hele tatt.

Gammel 07-05-11, 18:35   #78
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du synes ikke at det er et poeng at hvis man er svak for å overdrive så må man en eller annen gang ta et valg mellom å si at man mente det man sa bokstavelig eller ikke hvis noen spør og man velger å svare?

Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 19:20   #79
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Du synes ikke at det er et poeng at hvis man er svak for å overdrive så må man en eller annen gang ta et valg mellom å si at man mente det man sa bokstavelig eller ikke hvis noen spør og man velger å svare?

Jo, jeg er enig i det (tror jeg, syns fortsatt det er veldig kryptisk forklart, men helt åpen for at det er min ammetåkehjerne som går på tomgang), jeg bare skjønner ikke sammenhengen med det innlegget du siterte. hun sier jo bare at noen ganger er hun sånn, og noen ganger er hun slik.?

Gammel 07-05-11, 21:05   #80
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

I bursdagstråden har jeg ikke spissformulert - der har jeg sagt hva jeg mener uten å ta i eller overdrive.

I andre debatter har jeg heller ikke som ledesnor å overdrive (jfr. det jeg litt over her skrev om at jeg synes en diplomatisk og nyansert holdning er den grunnholdningen jeg foretrekker fra hander og tilstreber selv).

Ved behov spisser jeg en problemstilling - men da er jeg alltid klar over at jeg gjør det og ved direklte spørsmål sier jeg pgså at det er sånn der forholder seg. Det har jeg gjort flere ganger i debatter her inne. Jeg har også beklaget eller tatt forbehold om jeg får tilbakemelding på at jeg spisser for mye/opplever selv at jeg spisser for mye. Jeg diskuterer for å komme noen vei og det er like mye et mål for meg at jeg selv skal endre syn på saker pga andres innspill som at andre skal endre syn på saker etter mine innspill.

I bursdagstråden har jeg frontet mine meninger, gjort rede for de nyansene jeg ser og jeg konstaterer at etter å ha lest alles innspill og gått egne innlegg etter i sømmene, mener jeg nøyaktig det samme som jeg gjorde da dabatten startet. Min agenda ved å delta aktivt i akkurat den debatten er å skape bevissthet rundt dette med bursdagsinkludering. At det finnes gode grunner for å ønske små bursdager både visste jeg, annerkjente jeg og respekterte jeg i utgangspunktet og har aldri vært noen kime til uenighet eller splid for min del.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.