Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julegavesosiologi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-10, 00:28   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavesosiologi

Jeg har ei tante som er helt fantastisk på gavefronten. Da vi var småbarn, ble vi alltid skuffet av hennes gaver. Etterhvert var de kilde til stor humor og rå latter på julaften. Som den gangen jeg fikk dorullholder da jeg var 13. Hennes oppskrift var loppemarked og auksjon, raske med seg det som ikke var ødelagt nesten gratis og redistribuere til jul. De gavene sirkulerte nok, de havnet jo på neste loppemarked. Og hvem vet, kanskje i hendene på ei annen gal tante.

Gammel 29-12-10, 01:00   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes gaver er hyggelige både å gi og å få. Jeg har fått veldig få gaver i mitt liv som jeg har oppfattet som "meningsløse"; stort sett synes jeg både jeg selv og de andre i familien får fine og hyggelige og veldig åpenbart godt mente gaver. Jeg er vel ekstra heldig, da, og har hatt en beskyttet oppvekst.

Gammel 29-12-10, 01:07   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes gaver er hyggelige både å gi og å få. Jeg har fått veldig få gaver i mitt liv som jeg har oppfattet som "meningsløse"; stort sett synes jeg både jeg selv og de andre i familien får fine og hyggelige og veldig åpenbart godt mente gaver. Jeg er vel ekstra heldig, da, og har hatt en beskyttet oppvekst.

Puh, godt vi er to.

Gammel 29-12-10, 01:08   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt elendig på å ønske meg ting, for jeg kommer aldri på å skrive ned når jeg ser ting jeg der og da tenker jeg kunne ønske meg. Og når jeg i tillegg har teflonhjerne...

Men så blir jeg sjelden skuffet på gavefronten da. Fniser litt av noen gaver da, for jeg har noen i familien som helt tydelig kjøper ting de synes er fine, uten å tenke over om det er noe jeg også synes er fint. Som blir litt dumt når man snakker om Digre Ting av typen Nips som min kan brukes som pynt. Men der er jo godt ment.

Gammel 29-12-10, 08:43   #5
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror aldri jeg har opplevd voksne mennesker som har sutra over gaver - det gjør man vel ikke? Men vi lo litt av kusina mi som ofte skriver om fancy mat hun lager på Facebook med det resultatet at alle hadde kjøpt kokebøker til henne i år

Jeg har liten familie, så vi kjøper fremdeles gaver til "de nærmeste" voksne, men i mannens familie kjøper vi bare til ungene og til moren hans. Jeg er ikke så opptatt av de gavene egentlig - det er mer gøy med gaver til ungene. Og de hadde jo blitt overlykkelige for hva som helst så lenge det var pakket inn, tror jeg.

Foreldrene mine har en fin regel om gaver, de har alt de trenger, så de vil bare ha ting som kan spises/drikkes, ting som kan oppleves eller ting som kan glede andre (type geit, frelsesarmeen osv.) Det er en fin ønskeliste.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 09:31   #6
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke det er vanskelig å treffe blink med gaver i det hele tatt. Mottakerne er jo de menneskene jeg kjenner best i hele verden. Da vet jeg jo hvilken stil de liker, hvilke hobbyer de har, interessefelt, hvilken type litteratur de foretrekker, musikkpreferanser, hvilken retning smaksløkene orienteres mot osv.

Jeg sutrer ikke høyt når gaver ikke treffer, bare kaster eller gir bort i stillhet. Det hender sjelden, men jobbgaver og enkelte venninnegaver havner av og til i søpla eller hos andre. De som kjenner meg godt, og/eller bryr seg nok til å bruke litt energi på å sondere behov og ønsker får oftest fulltreff hos meg. Alle mine julegavegivere vet at jeg ikke liker å få vin, hud- og hårpleieprodukter, nips, smykker m.m., derfor får jeg selvsagt ikke den type gaver. Og hadde blitt veldig skuffa om noen i familien hadde gitt meg noe sånt. På samme måte som høvdingen ikke hadde blitt overbegeistra over en rundpinne i rosentre eller et fjelltelt.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:17   #7
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Stort sett synes jeg gavene vi får er både fine og godt gjennomtenkte. Stort sett.
Stort sett gir vi gaver som er gjennomtenkte også. Men jeg må innrømme at jeg ikke alltid legger like mye energi i julegavene til svigerfamilien som til min egen familie. Det er noe med det å strikke og tove tøfler til alle sammen og så åpner man gavene fra dem på julaften og får en tidtaker for kjøkkenbruk som ikke fungerer, eller en parfyme og neglelakk (til meg) og gedigen nøkkelring (til han) som er... mer passe for... Jeg vet helt ærlig ikke hvem som ville brukt slikt.
Jeg prøver hvert år å legge omtanke bak gavene. I år fikk alle de voksne en julecd - jeg aner rett og slett ikke hva annet vi skulle gitt. Til neste år tenker jeg at jeg skal strikke skjerf til den siden av familien. Min side er en helt annen historie - der har vi dialog gjennom året og gavene vi veksler passer.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 20:36   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tja, bommert-gavene kommer stort sett utelukkende fra svigerfamilien, hvilket sikkert har noe med forskjellen i kontakten min mann har med sin familie, og den jeg har med min, kommunikasjonsnivå etc... men det gjør det jo desto vanskeligere, det er et eller annet i meg som låser seg, jeg får ikke til å kaste/gi bort helt ubrukelige ting som fyller skuffene mine, siden det da indirekte er en kritikk av svigermor... som egentlig er verdens snilleste, men ikke helt har lik oppfatning som meg på hva som i det hele tatt er i nærheten av fornuftig...

men i år har vi egentlig unngått de store bommertene, mye fordi mannen har vært konkret i et par ting han virkelig mente han/vi trengte. (Dog lurer jeg litt på den fondue-kokeboka vi fikk... kanskje vi får fondue neste år? I mellomtiden kan jeg lese og se hva jeg har lyst å prøve? Men tanken var sikkert god altså!)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:55.