|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Går dere i kirken på julaften?Ja vi går i kyrkja. Alle går, litt av maten er førebudd på førehand, noko kan stå i omnen på lav varme, resten vert laga når vi kjem tilbake. Potetene er f.eks skrelt på førehand, men vert kokt etterpå. Som regel kyrkje 14-15 tida (3-4 tidpunkt å velge mellom), så ein time vel så det etterpå til å lage ferdig resten av maten til ca 17.
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Går dere i kirken på julaften?Ja, det gjør vi, for oss hører det med til julefeiringen. Matdilemmaet ordnes på en av to måter - enten er mamma igjen mens vi andre går i kirka eller så sluttfører vi maten når vi kommer hjem. Julaften har for oss aldri vært en dag vi har veldig komplisert mat det tar lang tid å lage, nettopp fordi det både er arbeidsdag, ofte barn som skal opptre og julegudstjeneste i kirka (stort sett begynner det enten 14 eller 16, vi har pleid å gå kl 16 pga mindre kø og finere opplegg). Vi spiser når vi kommer hjem fra kirka og maten er klar, stort sett et sted mellom 17 og 18. Så har vi dessert og rydder av bordet, og pakkeåpning ca kl 19. Og ja, vi har B-barn.
|
|
|
#3 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
Sv: Går dere i kirken på julaften?Nei, vi går ikke, fordi vi ikke er kristne. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Går dere i kirken på julaften?Niks. Ikke i synagoger, moskéer eller hellige fjell heller. Med unntak av sniktitt inn i Blåfjell. |
|
|
|
#7 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Går dere i kirken på julaften?Ja, vi går i kirken på julaften. Vi går mye i kirken ellers i året også, så det ville vært rart å droppe julaften. Og julestemningen og høytidsfølelsen avhenger av en god julegudstjeneste. "Deilig er jorden" gir meg gåsehud, og i fjor hadde musikernaboene en minnerik og stemningsfull variant med elektrisk gitar.
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Går dere i kirken på julaften?
|
|
|
#9 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Går dere i kirken på julaften?Nei. Mamma tok oss med noen år da vi var yngre, men jeg kan ikke si jeg husker det som en kjær og viktig tradisjon.
|
|
|
#10 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Går dere i kirken på julaften?
Å ja, jeg tror ikke det ville blitt skikkelig jul foruten, for min del. Vi avslutter gjerne gudstjenesten med at alle står, holder hverandres hender (helt uavhengig av hvem man står ved siden av) og synger Deilig er jorden. Fullsatt kirke, orgel og korps eller i det minste trompet til. Da er det høytid. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Går dere i kirken på julaften?Fikk menighetsbladet i går og ser med glede at det faktisk er to familiegudstjenester før vanlige julegudstjenester, så da får alle gått i kirken kl 14.
|
|
|
#12 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Går dere i kirken på julaften?Mine foreldre gjekk aldri i kyrkja, så det er ingen tradisjon hos oss. Men foreldra mine stelte gravene nokre dagar før (eg var ikkje med), og så høyrde vi på klokkene når klokka var 17. Eg var første gong i kyrkja på jul for nokre år sidan då eg feira jul hos mine svigerforeldre på Island. Eg har aldri gått i gudsteneste, med unntak av skulegudstenester. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Går dere i kirken på julaften?Nei, går ikke i kirken ved slike anledninger. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Sv: Går dere i kirken på julaften?Nei, jeg går ikke i kirka med mindre jeg må. Men jeg går på kirkegården på julaften, og det synes jeg er koselig |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Går dere i kirken på julaften?Jeg er ikke vant til det fra barndommen, men svigers går. Nå bor vi på samme gård som de, og jeg synes det er veldig koselig å bli med.
|
|
|
#17 |
|
Latsabb
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Går dere i kirken på julaften?Nei. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Går dere i kirken på julaften?Nei.
|
|
|
#19 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Går dere i kirken på julaften?Nei, vi går ikke i kirken på julaften. Vi gikk da ungene hadde korpsblaff, men blaffet er heldigvis over, så i år slipper vi. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Går dere i kirken på julaften?Gubben drar oss med. Jeg er veldig barnslig og øver massiv motstand, og har egentlig vendt meg til det og ville savnet det om jeg slapp unna. Men sitter å vrir meg på ordentlig når presten åpner kjeften.
00 04 10 Sist redigert av era : 19-11-10 kl 16:07. |
|
|
|
![]() |
|
|