Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går dere i kirken på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-10, 08:21   #101
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Går dere i kirken på julaften?

Fikk menighetsbladet i går og ser med glede at det faktisk er to familiegudstjenester før vanlige julegudstjenester, så da får alle gått i kirken kl 14.

Gammel 20-11-10, 08:21   #102
Iris
............

Medlem siden: Nov 2010
Iris har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja, vi går i kirken på julaften. Jeg syns det gir en så fin start på julaften. Kjekt å treffe venner og naboer og ønske god jul. Får julestemning av å synge julesangene. Og så ønsker jeg at barna kan se at det ikke bare dreier seg om gaver på julaften.

Iris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 08:33   #103
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nei. Jeg ble med foreldrene mine da jeg var yngre, men var overlykkelig den dagen jeg var gammel nok til å slippe.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 08:51   #104
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, jeg går ikke i kirken resten av året heller. Er dessuten meldt ut av statskirken. Det gjorde jeg da jeg ble 18 år.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 09:37   #105
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Ja vi går i kirken julaften.Guttene synger i kor som alltid pleier å delta på julaften så det har blitt en fin tradisjon.

Er dessuten kristen, så det er noe som mangler hvis jeg ikke går i kirken.

Men man trenger ikke å være kristen for å gå i kirken eller delta på aktiviteter i kirken. Kirken skal uansett være for alle, og det syns jeg den er her i nærmiljøet iallefall.

Julematen blir laget mest mulig på forhånd, dessuten spiser vi klokka 18.00 og da blir maten ferdig selvom alle går i kirka.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 09:57   #106
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Pass på at det ikke tørrkoker, da. Jeg hadde nok ikke turd å gå fra pinnekjøttet. Ellers signerer jeg Vimsen. Man trenger ikke være kristen for å like seg i kirken. Men kirken må ha rett stemning, synes jeg. En arbeidskirke er ikke det samme for meg som en gammel, stemningsfull kirke. I høst var jeg i barnedåp i domkirka. Domkoret sang fantastisk, det var en fryd å høre på.

Vi går i den fineste arbeidskirken og velger den fremfor den gamle trekirken fra 1800-tallet julaften. Og når vi skal ha dåp nå så er det arbeidskirken vi vil bruke. Fordi den er en levende kirke.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 10:01   #107
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Nei, vi er ikke kristne på julaften heller " er ganske hånende å si, føler jeg. Spesielt når det er ens eneste svar på spørsmålet, og flere andre har svart at de går i kirka først.

Å gå i kirka på julaftan trenger ikke være en religiøs handling, eller et hån mot kristendommen om man går der av andre gruner, eller vitne om manglende bevissthet rundt hva man driver med.
For noen er det en tradisjon uten større dybde enn det. For noen er det en vane, for noen er det noe man gjør for sine kjæres skyld, og for mange gir kirken en spesiell følelse og stemning, uavhengig av religiøs tilknytning. Det har nok noe med at det vi ellers opplever i kirken er dåp, konfirmasjon, vielser, begravelser, og slike markerende hendelser. Det gir kirken en egen posisjon i mitt liv i hvertfall.
Jeg får alltid en spesiell følelse og stemning i meg når jg går inn i en kirke.

Men nei, jeg går ikke i kirken på julaften. Det har ikke vært tradisjon i oppveksten, og det er alt for mye folk der for meg til at jeg skal få noe ut av det.

Gammel 20-11-10, 10:17   #108
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Nei, det gjør vi ikke. Ikke har vi tradisjon for det heller.

Jeg ble med familien et par ganger for noen år tilbake, og selv om stemningen er fin i en julepyntet kirke greier jeg ikke å fade ut det religiøse innholdet, så jeg holder meg langt unna.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 11:08   #109
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt uenig med deg, Kirsebær.
Det er en veldig legitim grunn å si at man ikke går i kirken julaften fordi man ikke er kristen den dagen heller. For en god del av oss, er det å gå i kirken en religiøs handling, eller vi anser det som at det burde være det. Jeg har heller ikke forståelse for dem som gifter seg i kirken eller døper barna sine uten å være troende.
Svaret mitt er ganske åpenbart: nei, vi går ikke i kirken julaften, fordi vi ikke er troende.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 11:14   #110
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

For meg blir det helt feil å gå i kirken hvis jeg ikke "må" (jeg går i begravelser, dåp, konf. eller bryllup når jeg er invitert), jeg tror ikke på Gud og får sånn ekkelkvalm følelse av all slags forkynnelse og lovprising.
Jeg har også valgt bort kristen konfirmasjon, bryllup og dåp fordi jeg selv føler jeg må være tro mot meg selv og det jeg står for.
For meg er det like fjernt og feil å velge å gå i kirken som om jeg skulle velge å gå på møte i f.eks Frp (et parti jeg tar sterkt avstand fra).
At andre går i kirken fordi det er stemningsfullt og vakkert selv om de ikke er kristne, er sikkert fint for dem, men jeg ville opplevd det som om jeg var "utro" mot meg selv.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 11:21   #111
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ser heller ingen grunn til å gå plutselig fordi det er julaften, jeg klarer likevel ikke å la være å høre hva presten faktisk sier og det setter meg ikke akkurat i godt humør.

Det han sa. Pluss litt.

Gammel 20-11-10, 11:31   #112
Supernala
Superkul

Supernala sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Supernala er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Nei, vi er ikke kristne på julaften heller.

Signerer denne

I'm knot dumb!
Supernala er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:41   #113
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg er helt uenig med deg, Kirsebær.
Det er en veldig legitim grunn å si at man ikke går i kirken julaften fordi man ikke er kristen den dagen heller. For en god del av oss, er det å gå i kirken en religiøs handling, eller vi anser det som at det burde være det. Jeg har heller ikke forståelse for dem som gifter seg i kirken eller døper barna sine uten å være troende.
Svaret mitt er ganske åpenbart: nei, vi går ikke i kirken julaften, fordi vi ikke er troende.

Selvsagt er det en legitim grunn å ikke gå i kirken når man ikke er kristen. Jeg skjønner veldig godt at mange holder seg unna kirken fordi de ikke er kristen.
Jeg bare mente at når man snakker om et tema, og folk forteller om dette og hint, og noen svarer på den måten jeg viste til i sted, så får jeg litt underlige vibber.
Det virker som om man understreker at andre mennesker går i kirken på julaften selv om de ikke er kristne, og at man fnyser litt av akkurat det.
Jeg syns sjelden man skal fnyse.

Gammel 20-11-10, 13:43   #114
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det gjør vi. Jeg er vokst opp med det og kunne ikke tenkt meg en julaften uten. Vi er kristne både mannen og jeg.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:55   #115
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Nei, vi er ikke kristne på julaften heller.

Signerer.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:57   #116
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det har vi aldri gjort. jeg kommer nok ikke til å innføre den tradisjonen for mine barn heller.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 16:00   #117
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

At andre går i kirken fordi det er stemningsfullt og vakkert selv om de ikke er kristne, er sikkert fint for dem, men jeg ville opplevd det som om jeg var "utro" mot meg selv.

Tja. Jeg skjønner, men alle er ikke som deg. Jeg har hatt fine kirkeopplevelser til tross for forkynnelsen.

Jeg har dog ikke døpt mine barn, dersom det skulle være av betydning.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 16:02   #118
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Vi går i den fineste arbeidskirken og velger den fremfor den gamle trekirken fra 1800-tallet julaften. Og når vi skal ha dåp nå så er det arbeidskirken vi vil bruke. Fordi den er en levende kirke.

Det kan jeg faktisk veldig godt skjønne, altså. Men for meg som ikke er kristen blir det annerledes. Jeg tror jeg hadde tenkt som deg hvis innholdet og samholdet var viktig. For meg er stemningen (bygning, lys og musikk) det viktigste.

Men jeg går altså sjelden i kirken. Jeg mente bare at hvis jeg hadde bodd ved siden av landets fineste kirke, og det var bjeller, domkor og snø på julaften, så kan det hende jeg hadde gått.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 18:03   #119
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

"Nei, vi er ikke kristne på julaften heller " er ganske hånende å si, føler jeg. Spesielt når det er ens eneste svar på spørsmålet, og flere andre har svart at de går i kirka først.

Jeg er dypt uenig i at dette ikke skal være greit å si i en tråd som dette.

Gammel 20-11-10, 18:06   #120
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Går ikke i kirken med mindre det er bryllup, dåp, konfirmasjon eller begravelse. Og det er ikke jeg som inviterer da. Jeg er ikke kristen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.