Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er det mye arbeid å holde styr på klær og sko til barna

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-10, 20:56   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det mye arbeid å holde styr på klær og sko til barna

Vasking fungerer suverent egentlig. Det blir ein maskin for dagen, bortsett fra fredag og lørdag, så slepp vi tørkestativ i stova i helga (har ikkje tørketrommel). Både eg og mannen sørger for vasketøyet, men det er som regel eg som brettar saman og legg på plass.

Det er litt meir utfordrande å halde styr på yttertøy og sko syns eg, i alle fall å passe på at alt er heilt og ikkje for smått. Sko er lett å glippe på - nå har vi plutselig oppdaga at begge to har for små sko - i alt. Dvs. dei treng nye par støvlar, vintersko, joggesko, finsko og you name it.

Tøy som er for smått blir pakka ned i plastposar og fordelt litt hist og pist - venner, slekt og Fretex.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 21:04   #2
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Syns ikke det er pes å holde å orden på klærne. Har en "eske" for klær som er for små for storebror og for store for lillebror og en "eske" med fravokst tøy som jeg da prøver å selge. Ulltøy bor i en eske i vårt skap om sommeren og shortser ligger der om vinteren.
Vinterklær ligger lagra under trappa og tykkere ulltøy har sine faste kurver i gangen nede hele året.

Det som er pes er å vaske, brette og putte på plass klærne

Gammel 29-09-10, 00:10   #3
Bat
Crazy old?

Bat sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Bat er litt kul
Standard

Ja, det er litt jobb. Dog er det myye bedre å være den som får lov til å bestemme hva som trengs, enn å være den som bare betaler halvparten.

Bat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 00:13   #4
Hønni

Hønni sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en fin jobb å holde orden på klær og sko, så lenge jeg har orden på klær og sko.

Med to gutter på skolen er det blitt Q!#¤%/&(%&()/

Jeg sakser fra høstskotråden min:

Opprinnelig lagt inn av Hønni

En annen ting er at jeg nå mangler et par goretex joggesko, har tre cherrox til fire gutteben og et joggeskopar til trening hvor en sko i str 35 (riktig sko) og en i 32.5.

I tillegg mangler gutta en joggebukse og en Bergans skalljakke!(!!!) Alt er navnet, så hvor det blir av.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 00:15   #5
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pes! Definitivt!

Vi har et strålende system og god plass til oppbevaring, men det er et pes. Jeg misliker sterkt når jeg må gå gjennom klærne. Hva skal til hvem, er det passe, for lite? Skal det kastes, arves, leveres til et eller annet sted. Misliker det sterkt!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 00:30   #6
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Pes.
Moro å handle, men ellers er det pes fra ende til annen.
Mistenker at det hadde vært mer motiverende med et velfungerende system. Får prøve å komme opp med et før antallet barn tredobles på nyåret.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 11:41   #7
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Det jeg trodde skulle ta noen dager tok bare et par kveldstimer og et par formiddagstimer.

Nå ligger yttertøy som er for stort i skapet nede.
Lillesøster har to skuffer med klær som blir passe etterhvert i kommoden sin, en med ull og en med andre klær.
En sekk står klar til å gis bort til venninne og en sekk står klar til nabo + en eske med klær som er for store til Lillesøster som nabojente kan slite på i et år eller to står klar til en annen nabo.
Mye er lagt ut til salg her, og en pose med ullklær står klar til å farges.

Ullbeholdingen til Lillesøster fordoblet seg, da jeg fant masse bukser etter Storebror som kan brukes.

Og i kjelleren står tre esker med klær som skal taes var på til barna, de må gåes grundigere gjennom, og sorteres i to esker.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 11:41   #8
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

(Nå mangler bare lekene. :stønn: )

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 19:34   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg skulle hatt en au pair til noe, så var det til å ordne med tøy og jeg tipper mannen er helt enig.

Det er så kjeeedelig!

Jeg har laget et avansert system for arvetøy med bokser sortert etter størrelse, vi holder på å lage et system for regntøy og utetøy på vaskerommet, vi prøver å være flinke til å få unna klesvasken, både inn i maskinen og fra maskin til tørk og det rotgenererende og sårbare leddet i prosessen: fra tørk til skap.

I fjor laget jeg et bra system i entreen med bokser til alles votter, luer og sokker, samt turtøy. (innebygd expedit fra IKEA) samt en mengde knagger og lommehyller til hver av jentene. Jeg jobber med systemutvikling av skooppbevaring.

Gammel 03-10-10, 19:42   #10
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke noe særlig pes, har et bra system: I yttergangen har barna egne knagger til ytterklær, og egne skohyller. De har store og gode rom begge to, med god lagringsplass i skapene deres. De har også store kommoder der, og der legges klær som er arvet/kjøpt for store, så er det bare å plukke ut etterhvert som de trenger. Har aldri på de 5,5 årene jeg har vært mor, vært nødt til å gå ut å shoppe klær for de at de trenger, kun for kos

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:39   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ganske gøy, men vi har jo stort sett hatt femåringens tøy å fikse med til nå, og det er jo litt forskjell på ett barn og fem for eksempel.
Jeg liker å ha orden på ting, og dette er en av stedene der jeg virkelig holder meg ajour, så for lite tøy er ute av skapene og jeg har kontroll over ullgarderoben. Vi har liten gang, så vintertøy og sommertøy må "bytte plass" to ganger i sesongen. Vi har ikke mange par votter og slikt.

Klesvasken har jeg også hovedansvaret for, det er ikke fullt så gøy .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:43   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å ordne med tøyet så jeg syns ikke det er mye arbeid. Også ordner heldigvis åtteåringen mye med sitt eget tøy. Hun har i grunnen størst del av kontrollen selv.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 01:03   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det slår meg ihvertfall at jeg er småmisunnelig på alle dere med plass. Hadde jeg hatt plass under trapp/vaskerom med litt størrelse/ skapplass så det monnet/flere rom en kun minisoverom + stue - så skulle jeg jaggu meg hatt bra system også.

Gammel 04-10-10, 09:01   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant, Pelle! Jeg merket stor forskjell på å bo på 61 m2 og ha minimalt med oppbevaringsplass og bo på over det dobbelte og ha entre, kott, mange klesskap, kommoder, loft, vaskerom og i det hele tatt.

Men plastbokssystemet med en stor boks (IKEA) pr. størrelse kan man ha uten mye plass, for det kan stå i en bod eller oppå klesskap. Ellers bør man definitivt tenke ut hvordan man kan få mest mulig ut av den lille garderobeplassen man har.

I tillegg tror jeg det er lurt å ha daglige runder, jeg bruker litt tid hver kveld mens ungene roer seg på å legge på plass, hive på vask, pare sokker og sånn. Ellers er kommodene til ungene veldig nøye oppdelt, så hvertfall eldste kan legge på plass selv. På IKEA har de skuffeinndelere, så man kan ha bokser oppi skuffene til truser, tights, sokker, osv.

Gammel 04-10-10, 09:31   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Å holde orden var enklere da de var yngre, men nå er det et stort prosjekt. I går tok mannen og jeg gangen og det var ikke så lenge siden sist. For en jobb. Mine unger er ryddedyslektikere. Det er sikkert.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.