Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Superlæreren?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-11, 23:21   #61
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.845
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Superlæreren?

Tid til å utveksle ideer er vel en av de største mangelvarene i norsk skole.

Jeg syns Katta sier det veldig godt, i at man må godta at den jevne lærer er gjennomsnittlig, og legge til rette for at h'n skal kunne gjøre en god jobb. Vi kan ikke kun satse på å rekruttere de geniale pedagogene, vi må bygge opp de helt normale lærerne slik at de kan gjøre en jobb de er fornøyde med.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 07:30   #62
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Vi gjør sikkert alle noe glupt, men jeg tror enda jeg ikke har vært på et kurs jeg ikke har fått noe ut av. Og jeg er ganske sikker på at kurs med Tjora kan være nyttigere enn mye annet.

Det trenger ikke å være revolusjonerende for å være nyttig. Ikke alt trenger å være nytt, heller - av og til trenger man et spark bak for å børste støv av ting man allerede kan eller vektlegge enkelte ting mer enn man allerede gjør. Også har det en verdi i seg selv å høre på en veldig engasjert person.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 10:13   #63
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.388
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg vil påstå at jeg har vært på et par kurs som som jeg har fått minimalt ut av. Mye pga dårlig planlegging av kursdag og innhold og dårlige forelserere. Men det er snakk om to-tre i løpet av en tiårsperiode, de fleste kurs har jeg hatt mye igjen for.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 10:36   #64
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg går gjerne på kurs med Tjora.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 10:31   #65
Morgaine
Aquademiker
 
Morgaine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 278
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Zoë:
Jeg kan bare stille meg bak det du sier her.

__________________
05 & 08
Ikke reserver en plass i hjerte ditt til dem som ikke ønsker å være der. De som ønsker å være en del av livet ditt vil gjøre en innsats for å ta del i det.
Morgaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 11:34   #66
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Superlæreren?

Kommer sent inn i tråden, og egentlig handler det ikke om "superlæreren".

Eldstegutten min g¨årpå vidregående, yrkesfaglig.
(han vil for tiden blir CNC maskin operatør)

I norsk, matte, engelsk og den type fag er de ganske store klasser. 30 elever.
Han er så heldig at han går på en skole som gjør noe med kunnskapen om at det er de fagene mange sliter i, så de har satt inn to lærere i de fagene. De sier seg selv at det er jo utrolig bra når en kan undervise, men samtidig har de en som kan tilpasse opplæringen og de er to som kan følge opp elevene.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:05   #67
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.388
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Tjora har åtte elever. 8...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:12   #68
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.951
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Superlæreren?

Det er jo ingenting Tjora gjør som er nytt og han har ikke finni på det sjæl heller. Hva tv-serien angår, er det jo heller ikke HANS, han ble plassert inn i en setting med mange fagfolk, også pedagoger. Serien var funnet på før han kom inn i bildet, og jeg ser ikke helt bort fra at formatet tv-serien er bygd rundt, er kjøpt inn fra utlandet, hvor serier med "problemungdom-som-blir-sendt-ut-i-ørkenen-på-magisk-vis-blir-mønsterungdommer-og kysser-og-takker-sin-mor-og-sine-lærere-til-slutt-for-hard-love".

Han kan jo være verdt å høre på for det, fordi han kan bringe inn litt engasjement i rutinene. når det er sagt, syns jeg det er utrolig kjedelig å høre på "menn-som-reiser-rundt-med-motivasjonsforedraget-sitt" og foretrekker for min egen del "faglig-påfyll-bygd-på-empiri-og-med-kompendium".

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:29   #69
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.992
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

http://www.dagbladet.no/2011/09/04/k..._ark/17941406/

Er det virkelig ingen som forstår at den fyren jobber under forhold som de fleste lærere i landet bare kan drømme om?

Jeg trodde programmet skulle vise metoder og teknikker for de som virkelig henger etter.

Får ikke alle elever som henger så til de grader etter, tilbud om ekstra undervisning i små grupper? Og har ikke de lærerene noe ekstra å bidra med? Mulig jeg er blond, har ikke skolebarn.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:40   #70
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

Her på skolen har vi flere elever som kunne trengt et tilbud i mindre grupper. Evt at en lærer kunne tatt ut noen få og trent ekstra med de. Men vi har ikke rammene til det.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:41   #71
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 25.081
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Jeg trodde programmet skulle vise metoder og teknikker for de som virkelig henger etter.

Får ikke alle elever som henger så til de grader etter, tilbud om ekstra undervisning i små grupper? Og har ikke de lærerene noe ekstra å bidra med? Mulig jeg er blond, har ikke skolebarn.

Med mindre de har en eller annen diagnose så har de ikke krav på noe ekstra, og får det heller ikke hvis ikke skolen har et eget opplegg. Noe jeg vil påstå at de aller færreste skoler har. Skolen vår er med på "Ny giv" opplegg som skal prøve å fange opp veldig svake elever i 10-klasse. Dette er noe staten er med på å betale, hadde de ikke gjort det hadde ikke skolen hatt råd til det.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:55   #72
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Superlæreren?

Håvard Tjora har vel den same utdanninga som andre lærarar, men han har eit engasjement som eg saknar hos fleire. Derfor gleder eg meg til foredraget eg skal på, fordi eg håper (og trur) at noko av dette engasjementet kan gni litt av på oss som høyrer på.
Serien har fått augene opp for mange at skulen i Norge ikkje held mål på alle områder, og forhåpentligvis vil det bli gjort noko med det. Eg likar Tjora sin måte å tenkja utenfor boksen mange sitter fast i. Men det er jo heilt klart at han hadde ikkje oppnådd dei same resultata i ein vanleg klasse, uten hjelpa han har i serien. Og så lurer eg på om han verkeleg går tilbake som vanleg lærar når han er ferdig med master, eller om han blir nok ein "superpedagog" som forsvinner ut av ordinær undervisning.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:41   #73
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.388
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Får ikke alle elever som henger så til de grader etter, tilbud om ekstra undervisning i små grupper? .

Nei, men de får epler.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:47   #74
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, men de får epler.

Sorry, men jeg må bare.
Vi er nok ganske enige, ser jeg.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:10   #75
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.247
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Håvard Tjora har vel den same utdanninga som andre lærarar, men han har eit engasjement som eg saknar hos fleire. Derfor gleder eg meg til foredraget eg skal på, fordi eg håper (og trur) at noko av dette engasjementet kan gni litt av på oss som høyrer på.
Serien har fått augene opp for mange at skulen i Norge ikkje held mål på alle områder, og forhåpentligvis vil det bli gjort noko med det. Eg likar Tjora sin måte å tenkja utenfor boksen mange sitter fast i. Men det er jo heilt klart at han hadde ikkje oppnådd dei same resultata i ein vanleg klasse, uten hjelpa han har i serien. Og så lurer eg på om han verkeleg går tilbake som vanleg lærar når han er ferdig med master, eller om han blir nok ein "superpedagog" som forsvinner ut av ordinær undervisning.

Han har i tillegg en master i læringsstiler. Ellers har han vanlig lærerutdanning fra HiO. *oppdaget plutselig at vi gikk i klasse sammen på HiO - en ble superlærer, en ble potet (=brukt til det meste)*

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:25   #76
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.992
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

I forrige sesong så vi ei tvillingjente på 13 år som ikke hadde leseferdigheter nok til å følge teksten på TV. Tvillingsøsteren hadde topp karakterer i alle fag. Hadde hun ikke krav på ekstra ressurser av skolen? Kun hvis diagnose? Skal barn og eller foreldre selv være skyld i at barna henger så langt etter? .

Jeg trodde de manglet ressurser til å følge opp de som ligger foran, men brukte ressursene på de som ligger etter. Og det må være barn som kanskje har diagnose, eller som søker diagnose. Noen som faller utenfor eller mellom på et vis.

På slutten av 70 tallet i en rik strøm kommune i Midt Norge, ble barna tatt ut av klassen til ekstraundervisning fra 1. klasse. De startet med venstrehendte.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:56   #77
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.746
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg har flere lærere som venner på FB og det kom endel lignende statusoppdateringer i går mens programmet gikk ja.

Jeg syns faktisk dere sutrer altså. Mannen har helt andre rammer og betingelser enn den gjengse lærer i den norske skolen ja. Men han ER dyktig. Det er det ingen tvil om. Og mannen har plenty av pågangsmot og entusiasme for det han driver med, og et sterkt ønske om å hjelpe de elevene som er plukket ut til dette tv programmet.

For vi må ikke glemme at det er snakk om et tv program.

Jeg blir rørt av å se alle de ungdommene føle mestring, og få tilbake troen på at de er noe og kan bli noe her i verden.
Kan dere ikke bare se på det sånn da? For som lærer bør man jo brenne for at alle skal lære noe og føle seg vedsatt og bruke sine evner? Også får det heller bare være at hele opplegget er hypa opp. Jeg blåser i det. Jeg er uansett glad for at ungdommene får hjelp til å komme seg videre her i livet. :enkel:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:58   #78
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg syns denne tråden lukter jantelov lang vei.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 15:07   #79
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.746
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns denne tråden lukter jantelov lang vei.



Evt at man kjenner litt på at man kanskje kunne gjort mer for enkelte elever selv.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 15:26   #80
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.992
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.



Evt at man kjenner litt på at man kanskje kunne gjort mer for enkelte elever selv.

Eller at foreldre ser at læreren kunne gjort mer. Det ser jo så enkelt ut for Tjora.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no