Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 19:55   #721
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg har lastet ned app for å telle timer nå.

Hvilken?
Jeg skal begynne å telle så fort jeg er ferdig med å streike.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 19:56   #722
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg talte timer en periode, husker ikke eksakt, men det var i alle fall over 40 timer hver uke de ukene jeg talte.

Men det håper jeg da, all den stund du får betalt for 43,5?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 19:59   #723
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men det håper jeg da, all den stund du får betalt for 43,5?

Åff kårs, men jeg jobber ikke akkurat 43,5 hver uke.

rine er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 20:06   #724
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Work log, heter den.

Har ikke testet den ut så mye enda. Kan legge inn timer i etterkant, eller punche inn og ut. Jeg glemmer jo å punche, så jeg har kun lagt inn i etterkant. Kan få opp sum for uke, måned eller år.

Gammel 17-08-14, 21:21   #725
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg talte timer en periode, husker ikke eksakt, men det var i alle fall over 40 timer hver uke de ukene jeg talte.

Det håper jeg virkelig da dere skal jobbe 43,2 timer hver uke.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 21:24   #726
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men det er da ingen ting i verden som hindrer deg i å telle timer. For min del skjønner jeg ikke at ikke alle arbeidstakere gjør det, enten de må eller ikke.

Jeg har telt timer. De årene jeg har telt har jeg havnet et sted mellom 1800 og 2100 timer - avhengig av elevsammensetningen. (Har betalt for 1687,5 timer).

Men det hjelper jo ikke noe på lønna det - så jeg skulle gjerne telt ordentlig og rapportert.

Gammel 17-08-14, 21:28   #727
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg får en følelse av at du rett og slett tror at de fleste lærerne jobber mindre enn de skal og iallefall ikke mer. Mulig du ikke tror det,men måten din å skrive på får iallefall meg til å tenke at du tror det. Jeg har ikke tenkt noengang at de fleste lærerne jobber for lite, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skulle tro det heller. Nå har jeg jobbet 1 år i skolen, og nå er jeg iallefall sikker på at de aller fleste jobber det skal og vel så det. Og jeg tror ikke de fleste lærerne er i mot timetelling, tvert i mot vil jeg si, men jeg tror ikke arbeidsgiver nødvendigvis er like interessert i en sånn timetelling, for i motsetning til deg så tror jeg nemlig det vil bli dyrt for allerede fattige kommuner om de skal betale for faktisk utført overtid.

Det er riktig at jeg, deres arbeidsgiver og mange andre er usikre på om alle lærerne jobber det dere skal. Jeg har derfor foreslått løsninger for å dokumentere hva dere gjør slik at denne usikkerheten (mistilliten som dere kaller det) skal bli borte. Tillit er noe man fortjener og ikke bare noe man kan be om.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 21:30   #728
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Det er riktig at jeg, deres arbeidsgiver og mange andre er usikre på om lærerne jobber det dere skal. Jeg har derfor foreslått løsninger for å dokumentere hva dere gjør slik at denne usikkerheten (mistilliten som dere kaller det) skal bli borte. Tillit er noe man fortjener og ikke bare noe man kan be om.

Nå er ikke min nærmeste leder, som jo er arbeidsgivers representant, usikker på det da. Mitt inntrykk er at han stoler på at vi gjør det vi skal, og jobber det vi skal. Og ikke minst så vil det merkes om det som skal bli gjort ikke blir gjort.

Du må jo gjerne foreslå disse løsningene, og du skal ikke se bort i fra at disse løsningene er lansert, men jeg er slettes ikke sikker på at KS er så interessert i disse løsningene rett og slett fordi at de egentlig vet at det kan komme til å bli en dyr løsning.

Gammel 17-08-14, 21:35   #729
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er riktig at jeg, deres arbeidsgiver og mange andre er usikre på om alle lærerne jobber det dere skal. Jeg har derfor foreslått løsninger for å dokumentere hva dere gjør slik at denne usikkerheten (mistilliten som dere kaller det) skal bli borte. Tillit er noe man fortjener og ikke bare noe man kan be om.

Wow.

Jeg har ikke generell mistillit til en eneste yrkesgruppe når de gjelder hvorvidt de gjør jobben sin eller ikke.

At det finnes individuelle arbeidstakere som ikke duger i jobben sin - ja, innenfor enhver yrkesgruppe. Men en hel yrkesgruppe jeg mistenker er slappfisker? Nei. Selvfølgelig ikke.

Gammel 17-08-14, 21:36   #730
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Er du synsk?

Om DU er usikker på om jeg jobber som jeg skal, det bryr jeg meg forøvrig ingenting om.

Darth er aktiv nå  
Gammel 17-08-14, 21:36   #731
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Men er ikke timeføring noe Utdanningsforbundet kan sette i gang med for å få dokumentert sine påstander? Jeg foreslår dette for at dere skal bygge tillit slik at dere har bedre kort på hånden når dere skal forhandle.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 21:39   #732
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Wow.

Jeg har ikke generell mistillit til en eneste yrkesgruppe når de gjelder hvorvidt de gjør jobben sin eller ikke.

At det finnes individuelle arbeidstakere som ikke duger i jobben sin - ja, innenfor enhver yrkesgruppe. Men en hel yrkesgruppe jeg mistenker er slappfisker? Nei. Selvfølgelig ikke.

Det er så lite sjarmerende det Elg skriver at jeg får ikke satt ord på det. Det er ikke noen konstruktive forslag, det er en ovenfra og ned holdning som jeg blir helt satt ut av.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 21:39   #733
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Er du synsk?

Om DU er usikker på om jeg jobber som jeg skal, det bryr jeg meg forøvrig ingenting om.

Men bryr du deg ikke om at en av grunnene til at dere føler mistillit fra mange er at folk er usikre på om dere jobber de timene dere blir betalt for. Dere vil stille mye sterkere i forhandlinger om den usikkerheten var fjernet.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 21:40   #734
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Men er ikke timeføring noe Utdanningsforbundet kan sette i gang med for å få dokumentert sine påstander? Jeg foreslår dette for at dere skal bygge tillit slik at dere har bedre kort på hånden når dere skal forhandle.

Vi har hatt forsøk med timeføring på vår skole, og det var rektor som avsluttet det. For vår del var det snakk om føring av faktisk underviste timer (ikke bundentid, etc. etc.) - og problemet oppsto når vi nærmet oss juni, og så var det flere av lærerne som ikke hadde flere timer igjen å undervise av årsverket.

Vi ble enige om at detaljstyring trolig ikke var av det gode, verken den ene eller den andre veien. Hvorfor det ble forskjeller? Jo, det er umulig å vite helt hundre prosent sikkert hvilket bortfall av timer det blir for de aktuelle klassene/dagene i løpet av skoleåret. Så, vi regner et snitt, og forhåpentligvis så går man noen ganger i pluss, andre ganger i minus. Passer meg helt fint, og hvis det er uforståelig for deg, så er det også helt greit.

Darth er aktiv nå  
Gammel 17-08-14, 21:41   #735
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og hvem er arbeidsgiver her? KS? Jeg er ansatt i fylkeskommunen, og det er min arbeidsgiver.

Det er trist å lese at vi skal måtte telle timer for å bevise (for Elg) at vi jobber det vi skal. Virkelig. Systemet slik det er i dag fungerer bra for lærerne, så hvorfor forandre på noe som fungerer? Og timetelling er virkelig ikke fasiten.

Sist redigert av cora : 17-08-14 kl 21:50.
cora er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 21:43   #736
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Men bryr du deg ikke om at en av grunnene til at dere føler mistillit fra mange er at folk er usikre på om dere jobber de timene dere blir betalt for. Dere vil stille mye sterkere i forhandlinger om den usikkerheten var fjernet.

Jeg føler ikke at dine argumenter er representative for det jeg møter i min omgangskrets, så nei, jeg bryr meg egentlig ikke om folk som argumenterer så godt de kan uten å sette seg inn i saken og yrkets egenart. Av samme grunn diskuterer jeg ikke legenes overtidsordning eller turnusen for sykepleiere. Jeg hadde besøk av en sykepleier i dag. Han sa det var så vanskelig å få folk på jobb i sommer at han fikk 100% tillegg for alle ekstra vakter han tok, og i tillegg fikk han avspaseringstimer tilsvarende vaktens lengde. Fint for han, tenkte jeg da.

Darth er aktiv nå  
Gammel 17-08-14, 21:45   #737
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det håper jeg virkelig da dere skal jobbe 43,2 timer hver uke.

Nei, en skal jobbe i snitt 43,5 timer, hvilket betyr at når det er ganske mange uker med mer, kan det også bli noen uker med mindre.

Gammel 17-08-14, 21:47   #738
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Helt ærlig? Jeg føler ikke mistillit fra fornuftige folk, de aller fleste jeg kjenner og som jeg snakker med skjønner kanskje ikke helt arbeidstidsordningen til lærerne, men når jeg forklarer dem det, så er det helt greit. KS ville vært tjent med å faktisk snakke med sine representanter rundt om. Jeg skal også være ærlig å si at jeg i løpet av denne diskusjonen egentlig bare har konstatert at vi er totalt uenige, og jeg husker også fra andre diskusjoner at du ikke har vært veldig positiv til lærerne til dine barn, og dette preger nok dine meninger. Jeg lar ikke mine private erfaringer med lærere som mitt barn har hatt prege hva jeg mener generelt.

Gammel 17-08-14, 21:49   #739
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er så lite sjarmerende det Elg skriver at jeg får ikke satt ord på det. Det er ikke noen konstruktive forslag, det er en ovenfra og ned holdning som jeg blir helt satt ut av.

Jeg har prøvd å komme med noen innspill på hvordan lærerne kan få større tillit i samfunnet. Dere vil tydeligvis bare fortsette som før. Det er da ikke rart at dere sakker etter når det gjelder lønn og arbeidsbetingelser.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 21:49   #740
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det bryr jeg meg ikke om. At "folk" skulle føle en generell mistillit for stå for deres egen regning. Makan.

Landet er fullt av dedikerte lærere og de fleste av oss har valgt jobben fordi vi finner den særdeles givende og meningsfull. Om jeg ikke jobber det jeg skal, får ikke bare an lang rekke andre mennesker merke det ganske umiddelbart, men jeg får merke det selv også, i direkte møte med elevene mine. Jeg føler en intens mening og glede når jeg står i klasserommet og er så priviligert å få ha en betydning i unge menneskers faglige og menneskelige utvikling. Det skal være en kald dag i helvete før jeg ikke gir mitt aller beste til disse jentene og guttene.

Dette var forøvrig FB-statusen min på lørdag:

"Hva den noe ulne gruppen "andre folk" (som i: "lærere må jobbe som andre folk") skulle mene om lærernes arbeidstid er lite relevant, særlig når argumentet for at vi skal jobbe som "andre folk" er "fordi det må andre folk gjøre". Makan til vås! Om argumentet hadde vært "fordi det er det beste for elevene!", skulle jeg lyttet. Det beste for mine elever er at jeg jobber f.eks akkurat nå - akkurat nå, på en lørdag formiddag, blir det produsert rammer for en finfin (i all ydmykhet) fagdag i norsk for den nye førsteklassen min. #lærerstreik "

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.