Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Taushetsplikt - barnehageansatte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-10, 20:40   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Taushetsplikt - barnehageansatte

Opprinnelig lagt inn av ltb, her.

På en arbeidsplass jeg jobbet lærte jeg at "alt du får vite mens du er på jobb, er taushetsbelagt. Fordi du faktisk får vite det mens du er på jobb, og ikke når du er privat."

Å snakke om en kollega som har fått kreft, hvordan det går, sorg og lignende, med de andre ansatte er en ting, og helt ok (synes jeg). Men å gjøre det samme med en forelder uten at den syke har gitt sin tillatelse er brudd på taushetsplikten.

Å snakke med mannen sin om det en har fått vite mens en var på jobb, om ansatte, barn eller foreldre, er brudd på taushetsplikten. Mannen din er likestilt med foreldrene.

Hjemmel for dette? Det er ihvertfall ikke i tråd med forvaltningsloven, som ikke er så streng.

Gammel 16-04-10, 21:06   #2
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hjemmel for dette? Det er ihvertfall ikke i tråd med forvaltningsloven, som ikke er så streng.

§ 13. (taushetsplikt).
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:
1)noens personlige forhold, eller 2)tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.
Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Kopierte fra forvaltningsloven til deg, Pelle! Den informasjonen som omtales i HI er ingen av de tingene som nevnes under hva som regnes som personlige forhold. Så derfor vil jeg påstå at å snakke om en kollega sin sykdom/plager/lidelse med foreldre, venner, mannen sin osv er å bryte taushetsplikten.

Gammel 16-04-10, 21:07   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Når jeg leser den forvaltningsloven så syns jeg den gir rom for mange tolkninger.

Gammel 16-04-10, 21:23   #4
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener bestemt at vi har spesifisert på taushetspliktsskjemaet som alle må signere på - at dette også gjelder kollegaer.

Gammel 16-04-10, 21:30   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Når jeg leser den forvaltningsloven så syns jeg den gir rom for mange tolkninger.

Ja, det ligger litt i en lovs natur....

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg mener bestemt at vi har spesifisert på taushetspliktsskjemaet som alle må signere på - at dette også gjelder kollegaer.

Et skjema er noe helt annet enn en lov - og kan således være mye strengere enn loven.

Opprinnelig lagt inn av ltb, her.

Kopierte fra forvaltningsloven til deg, Pelle! Den informasjonen som omtales i HI er ingen av de tingene som nevnes under hva som regnes som personlige forhold. Så derfor vil jeg påstå at å snakke om en kollega sin sykdom/plager/lidelse med foreldre, venner, mannen sin osv er å bryte taushetsplikten.

Jeg kan forvaltningsloven relativt godt, altså. Og jeg er ganske sikker på at du tar feil. At jeg forteller mannen min at Berit på jobben har brukket beinet er asolutt ikke noe brudd på taushetsplikten.

Men by all means: jeg er helt enig med HI at man ikke skal diskutere slikt med foreldre. Jeg er som sagt bare usikker på om man kan begrunne det med forvaltningsloven som sådann.

Og å si at "alt man får vite på jobb er taushetsbelagt" og "å snakke med mannen om det man har fått vite på jobb er brudd på taushetsplikten" er ihvertfall helt på jordet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.