Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dyreeiere og "kosedyr"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-10, 11:32   #1
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyreeiere og "kosedyr"

Jeg synes at den katt som "står hvesende og glefsende (<-- faktisk) mot deg og sperrer den eneste ankosten til huset ditt" høres mannevond ut, og bør vel egentlig avlives.

Slike katter har jeg heldigvis aldri vært ute for før.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 11:38   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tok det opp med eieren, denne bare lo av det, og sa at det var vanlig etter at hua var blitt parret, mannen skulle hevde reviret sitt, og hua hadde dritvondt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:57   #3
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av emma71, her.

Hva mener dere med at man ikke skal behøve å godta det? Skal man ikke ha katt hvis man bor på boligfelt, evt. bare ha innekatt? Man kan jo ikke akkurat oppdra katten til ikke å bevege seg inn i andres hager.

Hvis man ikke kan oppdra de så holder man de inne. Enkelt og greit. Vil jeg ha katt så skaffer jeg meg en egen, jeg trenger ikke din.

Gammel 15-03-10, 09:11   #4
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Hvis man ikke kan oppdra de så holder man de inne. Enkelt og greit. Vil jeg ha katt så skaffer jeg meg en egen, jeg trenger ikke din.

Katter kan ikke oppdras på lik linje med hunder, de har en helt annen atferd og jeg syns det går på dyrevelferden løs om en katt skal måtte holdes inne utelukkende pga at den kan komme til å gjøre fra seg i naboenes blomsterbed.

Gammel 15-03-10, 09:51   #5
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er like irriterende å tråkke i kattebæsj, som å tråkke i hundebæsj. Men, jeg ville aldri forgiftet enn katt eller noe lignende. Jeg bare jager de, om de er rundt husveggen her. Nå når vi har to hunder ser jeg merkelig lite til kattene. Heldigvis!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 09:52   #6
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det rart det er krig i verden?

Der jeg bodde tidligere, var det mange barn. Jeg liker stort sett barn. Jeg liker ikke barn som tar seg til rette, ikke respekterer naboens utemøbler, veranda, hage, leker som ligger ute, som sykler mellom bilene, som kikker i postkassen, som leker med sand og søle over matten på trappen, som kliner tyggis på trapperekkverket, som hyler, bråker og slåss. Jeg liker ikke foreldre som sier at slikt må man bare finne seg i når man bor i et boligfelt.

Kattene i nabolaget var uproblematisk, hundene likeså. Sistnevnte hadde man jo kustus på.

Hvis folk synes katter og hunder skal holdes under kontroll, være i hundegård/kattegård, hvorfor gjelder ikke de samme kravene for barn? Hvorfor skal ikke naboer som føler seg brydd av ustyrlige unger kunne si fra?

Jeg har to katter, begge (stort sett innkatter), de gangene de har vært ute, kommer de inn for å gjøre fra seg. Det er kaldt ute, og det er ultrabortskjemte...Det er forøvrig snille og greie, og jeg har aldri sett antydning til hverken fresing eller tenner. Det har jeg forøvrig til gode å oppleve fra noen katt, men jeg vet jo at også katter i særlige situasjoner er i stand til å gjøre det. Hunder derimot, har jeg både opplevd som truende og blitt angrepet av. Selv vokste jeg opp med store schäferhunder, som forøvrig alltid var i hundegård når de var ute.

Jeg forventer at hundeeiere overholder båndtvangen, men har sørget for å lære vesla grundig opp i hvordan man oppfører seg ovenfor hunder - særlig løse hunder, slik at jeg vet at hun ikke uforvarende provoserer hunder, og slik at jeg vet at hun kan lese situasjoner som kan oppstå. Hun vet også at katter kan bli sinte, og at løse dyr som sådan ikke er "fritt vilt" hva gjelder kosing og klapping. Og hun vet selvsagt at gul snø og bæsj ikke skal i nærheten av munnen!

Slik har jeg tro på å leve fredelig med naboene - de holder hunden i bånd - jeg instruerer barnet mitt slik at hun respekterer andres dyr, og sørger selv for å gjøre det samme. At dyr (hunder, katter, fugler, mus, kaniner, oter, mår, mink osv) bæsjer, er nå engang en del av naturen.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 11:36   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Hvis folk synes katter og hunder skal holdes under kontroll, være i hundegård/kattegård, hvorfor gjelder ikke de samme kravene for barn? Hvorfor skal ikke naboer som føler seg brydd av ustyrlige unger kunne si fra?

Om du er plaget av at nabolagets barn bæsjer i sandkassa/garasjen/bedene og går inn i huset ditt så synes jeg at man har full rett til å si ifra.

Gammel 14-03-10, 17:32   #8
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Her i byggefeltet vrimler det av både hunder og utekatter, og jeg har aldri vært plaget med bæsj i bedene. Kun en gang har jeg funnet bæsj i blomsterbedet- om det var fra hund eller katt vites ikke. Så her virker det som de går i skogen og "gjør sitt". Synes det er koselig med alle kattene, jeg.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 18:46   #9
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Som eier av en innekatt undres jeg om det ville vært ok for eventuelle naboer om jeg flyttet i rekkehus og bygde om hagen til kattegård, slik at katten kunne vært ute, men ikke hatt mulighet til å være andre steder enn i egen hage. Vet mange oppdrettere bygger seg kattegård. Jeg kunne godt tenkt meg en katt til, men ønsker ikke at mine katter skal kunne gå fritt. Ikke bare for å unngå at de er til sjenanse for andre, men også for å unngå at de blir forgiftet, overkjørt, stjålet, skadet av andre dyr osv.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 19:47   #10
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Som eier av en innekatt undres jeg om det ville vært ok for eventuelle naboer om jeg flyttet i rekkehus og bygde om hagen til kattegård, slik at katten kunne vært ute, men ikke hatt mulighet til å være andre steder enn i egen hage. Vet mange oppdrettere bygger seg kattegård. Jeg kunne godt tenkt meg en katt til, men ønsker ikke at mine katter skal kunne gå fritt. Ikke bare for å unngå at de er til sjenanse for andre, men også for å unngå at de blir forgiftet, overkjørt, stjålet, skadet av andre dyr osv.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg kan ikke se hva som er galt om du gjør om hagen din til kattegård. Jo forresten, en ting, det trekker til seg andre katter.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 22:02   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg kan ikke se hva som er galt om du gjør om hagen din til kattegård. Jo forresten, en ting, det trekker til seg andre katter.

Mja, men min katt er sterilisert. Nå får hun bare være på terrassen under tilsyn. Flytter jeg blir hun buret inne. Hun får ikke gå løs.

Folk reagerer da vel ikke så veldig om man bygger hundegård heller. Å holde katter i bånd anser jeg som vanskelig. Å bygge dem inne i et veldig veldig stort bur mener jeg må være mulig.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 00:08   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk reagerer da vel ikke så veldig om man bygger hundegård heller. Å holde katter i bånd anser jeg som vanskelig. Å bygge dem inne i et veldig veldig stort bur mener jeg må være mulig.

Sikkert mulig, men helt klart dyremidhandling.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 20:05   #13
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Nabokattene her kommer inn, går opp i 2.etasje, bæsjer i blomsterbed, tisser på trappa vår (i vinter med mye snø tar de det stedet det er minst av den tydeligvis) og de ligger i utemøblene. Mannen bygde ei snøhytte til minsta, der gjorde de fra seg med en gang. Katter er lure, de gjør det hos naboen.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 00:07   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh...som rekkehusbeboer må jeg si at det nok ikke hadde vært særlig OK om naboen bygget en kattegård i hagen sin. Har man lyst å ha mange dyr samlet bak et nettinggjerde, er vel kanskje ikke rekkehusbebyggelse helt riktig miljø? En bondegård kunne kanskje vært tingen for deg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 00:28   #15
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Eh...som rekkehusbeboer må jeg si at det nok ikke hadde vært særlig OK om naboen bygget en kattegård i hagen sin. Har man lyst å ha mange dyr samlet bak et nettinggjerde, er vel kanskje ikke rekkehusbebyggelse helt riktig miljø? En bondegård kunne kanskje vært tingen for deg.

Nå var det vel snakk om to katter her, i en innhegning i egen hage, på lik linje med luftegårder for hunder.

ideen er egentlig ganske god, og en katt som den Perhonen har, ville vel sikkert ikke følt at den ble sperret inne, siden den pr i dag er en innekatt og ikke får gå løs ute uansett.

Luftegård for katter tror jeg faktisk kunne vært noe, så lenge de enten er innekatter, eller at de påvennes dette fra de er små. Akkurat slik vi gjør med hunder. Hunder er jo i utgangspunktet ikke mindre fri enn kattene de heller. Det er bare vi menneskene som håndterer de på en helt annen måte enn kattene. Av en eller annen merkelig grunn...

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 09:53   #16
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Hunder er jo i utgangspunktet ikke mindre fri enn kattene de heller. Det er bare vi menneskene som håndterer de på en helt annen måte enn kattene. Av en eller annen merkelig grunn...

Er ikke hunder mindre fri en katter sier du?

Det er båndtvang på hunder. Jeg kan ikke bare lukke opp døra og slippe ut hundene.

Gammel 14-03-10, 19:45   #17
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ja, til båndtvang på katter :kamprop:

Jeg synes faktisk ikke det er så hyggelig å bli tvangskoset eller tvangsfulgt hjem av ukjente katter.
Nå er jeg riktignok ikke så veldig glad i katter heller.

Men jeg forstår jo at katteeiere gjerne vil ha katten sin ute og da har man kanskje ikke så mye man skulle sagt hvis katten driter ned blomsterbedet, sandkassen, kommer ubedt inn eller hva som helst.
Jeg er ihvertfall ikek glad for det, men jeg har ennå ikke tenkt tanken på forgiftning eller noe altså.
Ikke er vi veldig plaget av kattebæsj heller, men har en til tider innpåsliten katt her.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 12:22   #18
Nå også i farger

Standard

Selv om du ikke kan melde kattene på lydighetskurs så ER det irriterende med alle de løse kattene. Jeg liker katter jeg, men jeg liker ikke at de graver i bedd, bæsjer i sandkasser, etc. Jeg vil ikke ha de rundt huset mitt, eller inn i stua når dørene står åpne på sommeren. Hvordan man skal løse det vet jeg ikke. Derfor jager jeg bare kattene fra min eiendom.

Gammel 15-03-10, 12:29   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir nesten litt glad for at det kommer slike tråder på FP innimellom slik at jeg kan få ut litt katteagresjon. Vi liker ikke katter og har ikke noe ønske om å ha katter, men er så "heldige" at vi på det meste har 4-5 stykker på tomta vår. Kattebæsj er én ting, men lukt av kattetiss på veranda, sykkelvogn (som vi av praktiske grunner må ha ute), luftekanaler, trær og hvorsomhelst ellers er verre. Vi har brukt ganske mange penger på luktremedier som skal holde katter vekk, men de varer bare en viss stund (og lukter nesten like mye som kattetiss). Jeg mener at utekatter i tettbygde boligområder er en uting.

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Amen.

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Dette er jo bare tull. Hadde jeg hatt 4-5 uinviterte unger løpende rundt på tomten, hadde jeg selvfølgelig pratet med foreldrene. De hadde ikke trengt å tisse på luftekanalene en gang.

Gammel 15-03-10, 12:31   #20
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og dere med utekatter, gjør det ikke inntrykk å høre at allergikere ikke kan være ute på egen veranda pga at naboens katt har vært på uønsket besøk?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.