Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dyreeiere og "kosedyr"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-10, 23:23   #21
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyreeiere og "kosedyr"

Jeg syns faktisk det er et stort problem med katter i tettbygde strøk. Vi har allergikere i huset, og jeg syns IKKE det er morsomt når jeg oppdager en katt i stua vår, fordi vi har vært så dumme å lufte i 5 minutter. Eller at de ligger i utemøbelene våre, slik at det er fullt med allergener der. Mellomste jenta vår reagerer asmatisk på allergener fra katt, ikke festlig kan jeg love dere.

Vi har kjøpt oss enebolig med selveiertomt, og jeg syns ikke det er rettferdig at vår frihet innskrenkes fordi naboene har katt. Ikke kan vi lufte, vi må passe på barna som smeder når de løper inn og ut, og vi må ta putene opp og ut av putekassene dagen lang - for å la de ligge på = katt som ligger og koser seg i putene...

Når barna var mindre måtte vi ha en plukkerunde hver morgen for å plukke kattebæsj på plen og ellers på tomta. Det er ikke så morsomt å plukke andres kjæledyrs bæsj.

Gammel 14-03-10, 09:39   #22
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er et paradoks hva som godtas for katter i forhold til hunder.

Det er ganske strenge regler for hunder, både fra myndighetene (feks båndtvang) og hva som er allment akseptert (feks plukke hundebæsj). OK det er ikke alle hundeeiere som bryr seg, men langt de fleste gjør det. Og jeg har aldri sett noen som bare slipper ut hunden sin og lar den gå lufteturen sin rundt omkring i boligområdet aleine. Når det gjelder katter er det fritt fram. Ingen regler gjelder - og andre må bare finne seg i at de rusler rundt husene.

Er det ikke litt merkelig? Hvorfor er det greiere at naboens katt rusler i hagen min, bæsjer i bedet og kanskje tar seg en besøkstur i stua hvis døra står oppe. Mens hvis jeg må gå tur med hunden min i bånd, og slipper jeg den løs så må det være på helt egnede steder og jeg må ha full kontroll på den til enhver tid. Hva er forskjellen liksom? (jeg må legge til at jeg har en liten hund, den er ikke SÅ mye større enn de største kattene)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 09:40   #23
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har flere ganger stusset over det paradokset Anuk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 09:45   #24
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellen går vel på det at alle hunder kan være farlige. I teorien.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:04   #25
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hunder og katter har så forskjellig atferd at det ikke går an å sammenligne det overhodet. Slipper du hunden fri så ville den ikke ruslet rundt og gjort det samme som en katt gjør når den slippes ut, så jeg skjønner ikke helt at det er et spørsmål du stiller deg.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:05   #26
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyreeiere og "kosedyr"h

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Forskjellen går vel på det at alle hunder kan være farlige. I teorien.

Hva er farlig? At de kan bite? Når en sier de er potensielt farlige må de vel være istand til å volde vesentlig skade? Jeg vil tro de færreste små hunder kan gjøre det. Nå er det jo uansett en fare for stivkrampe, men det er det vel fra alle dyr.

Katter er jo også potensielt farlige. For sovende babyer f.eks eller for allergikere om de skulle være så domme å bosete seg i tettbygde strøk.

For 25-30 år syden syntes vi det var en selvfølge å kunne slippe ut hunden på luftetur alene også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:07   #27
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Hva er farlig? At de kan bite? Når en sier de er potensielt farlige må de vel være istand til å volde vesentlig skade? Jeg vil tro de færreste små hunder kan gjøre det. Nå er det jo uansett en fare for stivkrampe, men det er det vel fra alle dyr.

Katter er jo også potensielt farlige. For sovende babyer f.eks eller for allergikere om de skulle være så domme å bosete seg i tettbygde strøk.

For 25-30 år syden syntes vi det var en selvfølge å kunne slippe ut hunden på luftetur alene også.

Jeg nekter å tro at det var vanlig å åpne døren og slippe ut bikkja og la den gå ute alene halve dagen for 25-30 år siden. Det må i så fall ha vært på gård e.l. Jeg har aldri hørt om dette før.

Gammel 14-03-10, 10:13   #28
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg nekter å tro at det var vanlig å åpne døren og slippe ut bikkja og la den gå ute alene halve dagen for 25-30 år siden. Det må i så fall ha vært på gård e.l. Jeg har aldri hørt om dette før.

Det var ganske så vanlig å slippe ut hunden der jeg bodde. Vi gjorde det selv også. Båndtvang for hund var ganske omstridt når det ble innført.

Men jeg tviler på at hunden stod ute halve dagen, den ble jo sluppet inn når den bjeffet.

Jeg har hørt mange morsomme historier om hunder som gikk til byen selv og oppsøkte eierens arbeidsplass, ventet på grønt lys osv.

Det fasinerende er at båndtvang er så selvfølgelig nå at vi ikke tror det noengang har vært anderledes.

Gammel 14-03-10, 10:16   #29
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

katter er også agressive, katter flekker tenner og glefser etter foripasserende. Katter har svært skarpe tenner, så jeg vil helst slippe å bli bitt av en katt.

Gammel 14-03-10, 10:16   #30
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Det var ganske så vanlig å slippe ut hunden der jeg bodde. Vi gjorde det selv også. Båndtvang for hund var ganske omstridt når det ble innført.

Men jeg tviler på at hunden stod ute halve dagen, den ble jo sluppet inn når den bjeffet.

Og der er forskjellen. Og de fleste ville vel ikke gjort det med en hund som de visste ville vandret rundt i hele byen heller. Stort sett var det vel snakk om hunder som holdt seg mer eller mindre på eiendommen og (som du skriver) ble tatt inn igjen hvis de ble til sjenanse for andre på ulike måter. Vi slapp vår hund ut uten bånd i hagen vår også, men når vi var hjemme, og når vi var nærmest 100% sikre på at han holder seg utenfor døra, uansett hva som skjer. Det går jo ikke med en katt.

Gammel 14-03-10, 10:19   #31
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

katter er også agressive, katter flekker tenner og glefser etter foripasserende. Katter har svært skarpe tenner, så jeg vil helst slippe å bli bitt av en katt.

Jøss, hvor ofte skjer det at katter angriper tilfeldig forbipasserende?

Bare så det er sagt- jeg har en innekatt, jeg synes ikke noe om utekatter i tettbygde strøk - men noen av "argumentene" her er ganske far out.

Gammel 14-03-10, 10:21   #32
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jøss, hvor ofte skjer det at katter angriper tilfeldig forbipasserende?

Bare så det er sagt- jeg har en innekatt, jeg synes ikke noe om utekatter i tettbygde strøk - men noen av "argumentene" her er ganske far out.

Du kan ikke si at det er uvanlig at katter hveser og flekker tenner? Eller er det bare kattene her som gjør det? Eller kanskje det bare er problem med de kattene som ikke er kastrert/fått p-piller?

Gammel 14-03-10, 10:22   #33
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt angrepet og bitt av en ukjent katt. :datapunkt:

Gammel 14-03-10, 10:23   #34
Maz
Pauset

Standard

Vel, jeg husker historien om når hunden vår kom hjem med en spekeskinke....
Nabohundene våre var stort sett godt kjent i nabolaget, men de luftet seg selv, og ikke nødvendigvis i egen hage. Bortsett fra den skinka var ikke dete noe vi anså som problematisk.

Det vi ikke viste den gangen var at når hundene havnet i bånd, og ble sjeldnere, så fikk vi et problem med kattene. Der de før hadde måttet passe seg, så tok de nå over nabolaget.

Om katter ikke egner seg til dyrehold uten at det påføres andre og ansvaret fraskrives. Da vil jeg påstå at det kanskje ikke er et egnet dyr for tettbygd strøk.

Gammel 14-03-10, 10:26   #35
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Du kan ikke si at det er uvanlig at katter hveser og flekker tenner? Eller er det bare kattene her som gjør det? Eller kanskje det bare er problem med de kattene som ikke er kastrert/fått p-piller?

Nei, at de hveser er slett ikke uvanlig. Men steget derfra til at de går til angrep er enormt stor. I hvert fall så lenge de ikke er hjemme hos seg selv, der kan det nok forekomme. Men stort sett gjør de ikke mer enn det når man ikke går inn for å nærme seg dem. Noe man ikke nødvendigvis kan si om hunder. Oftest hveser de og stikker av, eller gjemmer seg under biler o.l. Hvis man derimot oppsøker dem kan de selvsagt både bite og klore, men det sier seg egentlig selv.

Det pleier også å være betydelig lettere å skremme unna katter enn hunder.

Gammel 14-03-10, 10:27   #36
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Om katter ikke egner seg til dyrehold uten at det påføres andre og ansvaret fraskrives. Da vil jeg påstå at det kanskje ikke er et egnet dyr for tettbygd strøk.

Og her er vi helt enige.

Gammel 14-03-10, 10:34   #37
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Hunder og katter har så forskjellig atferd at det ikke går an å sammenligne det overhodet.

Dette er veldig sant.

Jeg har forøvrig fem katter, og så vidt jeg veit så kommer de enten inn og bæsjer, eller de bæsjer på kassen som står ute. Jeg har i hvert fall ofte observert at de faktisk kommer inn for å bæsje.

Jeg så det var en som påstod at det er unaturlig for katter å bæsje inne. Det synes jeg var en merkelig påstand, for mine katter bæsjer mer på kassen inne, enn den kassen som står ute. Kanskje det kommer an på hvordan man gjør ting fra de var små? Mine katter ble ikke sluppet ut før de var 6-7 mnd gamle, kanskje det har noe med det å gjøre. Da har de jo kommet i den vanen med å bæsje på kassen inne. (Og hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke slapp de ut før de var 6-7 mnd gamle, så er det fordi kattens retningssans ikke er ferdig utviklet før de er såpass gamle.)

Jeg kan dog ikke fotfølge kattene mine da, så jeg kan ikke utelukke at de ikke bæsjer andre steder også. Men da får jeg virkelig håpe at de bæsjer i krattet rundt huset her, eller på det store jordet vi har rett utenfor. Jeg liker virkelig ikke tanken på at de skal bæsje i naboenes hager. Ikke i min egen hage heller forresten.

Sist redigert av jane : 14-03-10 kl 10:40.
jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:41   #38
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Nei, at de hveser er slett ikke uvanlig. Men steget derfra til at de går til angrep er enormt stor. I hvert fall så lenge de ikke er hjemme hos seg selv, der kan det nok forekomme. Men stort sett gjør de ikke mer enn det når man ikke går inn for å nærme seg dem. Noe man ikke nødvendigvis kan si om hunder. Oftest hveser de og stikker av, eller gjemmer seg under biler o.l. Hvis man derimot oppsøker dem kan de selvsagt både bite og klore, men det sier seg egentlig selv.

Det pleier også å være betydelig lettere å skremme unna katter enn hunder.

Men hvorfor skal andre bli belemret med å skremme vekk andre sine katter på sin trapp bare fordi at det passer katteeierene å ha dem ute?

Gammel 14-03-10, 10:44   #39
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Men hvorfor skal andre bli belemret med å skremme vekk andre sine katter på sin trapp bare fordi at det passer katteeierene å ha dem ute?

Det sier jeg ikke at andre skal bli, og jeg hadde ikke hatt innekatt om jeg syntes det var i orden.

Jeg bare sier at jeg ikke tror på at det er vanlig å bli angrepet av fremmede katter ute på åpen gate eller i sin egen hage. Ikke bare uvanlig, men antakeligvis et nesten ikke-eksisterende problem.

Men det er kanskje forskjellig hva vi legger i ordet angriper. Jeg kaller ikke en hvesende katt som flekker tenner og så gjemmer seg i nærmeste busk "angripende".

At det kan være irriterende og skremmende for barn er jeg derimot helt enig i.

Gammel 14-03-10, 11:02   #40
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg har heller ikke skrevet at katter angriper, men man kan jo ikke vite at de ikke kommer til å gjøre det, der katten står hvesende og glefsende mot deg og sperrer den eneste ankomsten til huset ditt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.