Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-10, 10:52   #41
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Gratulerer Jeg ser du ligger i tet.

Hemmeligheten er å bo i en kuldegrop i tillegg til å bo ved siden av en bekk.

http://www.yr.no/nyheter/1.6933237

Gammel 06-01-10, 10:55   #42
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk ha'kke peiling, Iset - enkelt og greit.

Jeg kan glatt være ute og kose meg i snøen i minus 17 når jeg er hos svigers, dypt inne på Finnskogen. Er det minus 17 her, burer jeg meg inne og lengter etter våren. Helt annen type luft og kulde.

Gammel 06-01-10, 11:27   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er stor forskjell på tørr og fuktig luft. Hos mamma som bor midt på østlandet er ikke -17 noe problem, fordi luftfuktigheten er så lav. I Oslo så er samme temepratur helt forferdelig til tider. Jeg syns i grunn ikke det er så ille i Oslo om dagen, hjelper det at fjorden har frosset mon tro? Blir luftfuktigheten mindre av det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:30   #44
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Det kommer jo helt an på hvor i landet man bor, og hva man er vant til. Her er vi vant til godt over 20 - på vinterstid, og tenker ikke så mye over det. Når det er 25 - og vind i tillegg er det så kaldt at man ikke kan være ute. Da holder man seg inne. Enkelt og greit.
Jeg tror ikke 25 - her ville vært det samme som å ha 25 - feks i Kristiansand. Rett og slett fordi at her er vi vant til det, så langt sør har de sjelden det så kaldt (tror jeg?). Å skryte av hvor kaldt det er, høres helt vilt ut.

Gammel 06-01-10, 11:30   #45
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før jul husker jeg at det var dager hvor jeg frøs veldig i Oslo på vei til toget, mens det var helt OK hjemme i provinsen (selv om temperaturen var litt lavere, så var det tørt og fint).

Ang. luftfuktighet så er det temperaturavhengig hvor mye fuktighet luften kan inneholde. Jo lavere temperatur - jo mindre luftfuktighet.

Sitat:

Så mye fuktighet kan luften inneholde:

• Luft på -20 grader kan inneholde ca 1 g vann per kg luft.
  • Luft på -10 grader kan inneholde ca 2 g vann per kg luft.
  • Luft på 0 grader kan inneholde ca 4 g vann per kg luft.
  • Luft på 10 grader kan inneholde ca 8 g vann per kg luft.
  • Luft på 20 grader kan inneholde ca 16 g vann per kg luft.
– Akkurat nå er det ca 10 minusgrader og 80 % luftfuktighet her på Blindern. Dette gir 1,6 g vann per kg luft. Samme vannmengde hadde ved 20 plussgrader gitt en luftfuktighet på 10% (svært lavt).

http://www.yr.no/nyheter/1.6477408

Gammel 06-01-10, 11:43   #46
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at luftfuktighet her mye å si. Når jeg er i Bergen kjennes minus 10 mye kaldere ut enn her i Tronheim. Men i dag er det minus 20 her og vi bor helt nede i fjordkanten, så det er nokså uvanlig med såpass kulde her nede. Linger inne i byen er det ikke fullt så uvanlig. Tror jeg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:53   #47
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veronal, det er grusekaldt der hvor du jobber. Det var to grader varmere (-18 ved barnehagen, -20 hjemme) enn hjemme da jeg skulle levere i dag. Men føltes mye kaldere enn hjemme.

Luftfuktighet og vind har helt klart innvirkning på hvor kalde kuldegradene kjennes. Men alt under -20 er fælt, uansett hvor man er.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 12:21   #48
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hemmeligheten er å bo i en kuldegrop i tillegg til å bo ved siden av en bekk.

http://www.yr.no/nyheter/1.6933237

Du vet å ordne deg skjønner jeg

Gammel 06-01-10, 13:52   #49
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå jobber jeg i det indre østland,og -20 her kjennes ikke like kaldt som i Oslo f.eks. Det er det jeg kan sammenligne med. Problemet her nå som det er ned mot -30 er at biler starter ikke osv. Mange av mine pasienter sliter med varmepumpene og ikke alle er så gode på det å fyre. Så de problemene kommer mer frem ved -30 enn ved -15 eller -20. Ellers er det vondt å puste syns jeg, -30 er for kaldt.

Gammel 06-01-10, 14:46   #50
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bodd 10 år på Røros, og kan si at jeg fryser utrolig mye mer her nede på østlandet, enn jeg gjør/gjorde der oppe. Men selvfølgelig, -30 og -40 grader er kaldt, og man går vel helst ikke ut mer enn nødvendig i sånne temperaturer.

Men -20 som vi har her nede nå, det er så inni hampen kaldt, at jeg sliter med å få i meg varmen etter en tur ut.

Gammel 06-01-10, 15:09   #51
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Før jul husker jeg at det var dager hvor jeg frøs veldig i Oslo på vei til toget, mens det var helt OK hjemme i provinsen (selv om temperaturen var litt lavere, så var det tørt og fint).

Jepp, jeg har pendlet mellom Oslo og Litt Lenger Ut På Landet i seks år, og Oslo S er det kjipeste stedet å vente på toget, selv om det gjerne er ti grader kaldere her. Her er det vanligvis ikke så surt.

Yr melder for øvrig omtrent 5 grader varmere enn det egentlig er hos oss og har gjort det hele kuldeperioden, så her er vel en sånn kuldegrop. I dag har vi ca -30, og jeg er glad jeg kan holde meg innendørs! Yr sier det skal være -25 og at opplevd temperatur er -33.

-19 ved kysten høres surt og kaldt og guffent ut, Iset!

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:22   #52
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Inne eller ute? :16 grader i leiligheten i morges:

Jeg tror nok at jeg kan konkurrere med den, gitt. Sånn bortsett fra at termometeret har tatt kvelden.
Det var så hinsides kaldt inne i morges, at vi knapt kom oss ut av sengen i det hele tatt. :har sovet i fosterstilling i hele natt:

Gammel 06-01-10, 15:57   #53
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men er det svært mange som ikke VET om dette siden de "skryter" av at de har 100 minus omtrent, og at vi vestlendinger er pingler når vi syter over 18-20 minus her?

Husker en gang jeg var i Sandnes på ferie, og der var det 13 minus og litt vind. Trodde jeg skulle fryse meg ihjel. Da jeg landa på Gardermoen om kvelden sa de at det var -25 der, og det føltes faktisk litt deilig. Så det er STOR forskjell på hvilken måte det er kaldt på.

Gammel 06-01-10, 16:22   #54
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Surt som det pleier å være i Stvgr.

Mange sier jo at de foretrekker klimaet her i forhold til andre steder. Jeg synes mange sier mot seg selv. Noen mener vi har surt og rått klima, andre sier vi har et behagelig og mildt klima.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 16:25   #55
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

40 grader er 40 grader uansett. Men med vind og fukt kan det virke kaldere.

Akkurat som en i en badstu kan kjenne varmen når en hiver på vann, tempraturen stiger ikke, men fuktigheten gjør det.

Jeg har bodd mange år sør i England og det var skikkelig surt. 2 varmegrader der gikk gjennom marg og bein og kjentes iskaldt ut på en måte jeg ikke hadde opplevd før.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 16:28   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes klimaet i Stavanger er supert. Den kulda som kjennes i lungene og som gjør at blodårene i nesa fryser kjente jeg aldri der. Det var iskald vind og slaps og surt, men vindtette og vanntette klær holdt stort sett. Det var heller aldri problem med å starte biler og å få opp varmen innendørs.

Det var også godt å ha sen høst og tidlig vår og at ikke snøen lå til langt uti mai.

*digger Stavangerklima*

Helt til nå.

Gammel 06-01-10, 16:29   #57
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det gjør vondt å puste når det er så kaldt som det er nå, jeg. :bidrar:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 16:36   #58
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mange sier jo at de foretrekker klimaet her i forhold til andre steder. Jeg synes mange sier mot seg selv. Noen mener vi har surt og rått klima, andre sier vi har et behagelig og mildt klima.

De fleste som flytter fra Stvgr er vel klimaflyktninger? Det taler for seg selv.

Gammel 06-01-10, 16:42   #59
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Røros har jeg opplevd i nesten 40 minus noen ganger og jeg sier bare.. Jeg har opplevd storm og minusgrader på vestlandet, men ingen ting slår 40 på Røros. Røros er så vanvittig trekkfullt uansett temperatur. Høyfjell og iskald vind. Jeg reiste en gang med fly fra Brasil, via CPH, OSL til Røros i februar. Temperaturen på Røros var -37. Å gå ut flytrappa da var noe inni hampen grusomt.

Jeg er på Røros nå. Har ikke hatt nesen ute siden igår da vi kom hit. Uansett hvor godt kledd man er så blir man raskt nedkjølt.

Jeg vokste opp i Bodø. En gang vi var der på besøk etter vi flyttet til østlandet så var det -7 C, kuling og høy luftfuktighet. Da sa de på lokalnyhetene at det tilsvarte -45 C. De oppfordret folk til å holde seg inne. Luftfuktigheten kan påføre kuldeskader ganske raskt i slikt vær.

På Østlandet, der jeg bor, vil jeg heller ha -20 C, vindstille og tørr luft enn -7, kuling og høy luftfuktighet i Bodø. Ingen tvil om det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 16:43   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste som flytter fra Stvgr er vel klimaflyktninger? Det taler for seg selv.

Ja, jeg ville ikke bodd noe annet sted, jeg elsker de milde vintrene vi har her. Nå virker det jo som det er slutt på det da, med ukesvis/månedsvis med snø og 20 i minus, jeg skjønner ingenting. Føler jeg lever i en alternativ virkelighet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.