|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?De _trenger_ det ikke nei.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?INGEN får bruke min PC. Hvis jeg er i godt humør så kanskje mannen får lov til å betale en regning eller sjekke fiske i trønderlag. Men ellers er min PC fy fy for mann og barn. Gutta bruker ikke PC, men vi har en miniPC som eldstemann har brukt et par ganger. Men de har ikke noen egen PC og kommer ikke til å få det med det første. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Når behover melder seg så får nok eldstemann egen PC, men jeg ser ikke at det kommer med det første. Han er mye mer opptatt av å tegne og vi lar han utvikle seg den veien akkurat nå. Han har Nintendo DS, PSP og PS3, men foretrekker å tegne. Lillebroren hans derimot..... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Live and let live
|
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg er enig med Glitter. PC-bruk er da ikke passifiserende. Poden lærer utrolig mye når han bruker den. Vi har masse læringsspill til ham, samt at han bruker lenker han har fått på skolen, og han lærer seg stadig nye triks på maskinen når han sitter med den. Jeg tør påstå han kan mer om data enn enkelte av lærerne. Det er en god ting. At man bruker datamaskin en del og blir god på det når man har interessen er vel ikke noe verre enn å bli god på å lese bok, - man sitter jo i ro da også, OG man kan likevel rekke å gå en tur eller leke gjemsel i gaten eller stå på ski i tillegg.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg får litt innspill fra mannen min på sidelinjen her. Han er som sagt ungdomsskolelærer. Han sier at han har en haug med elever som er ekstremt passifiserte, som tilbringer og har tilbragt livet foran en skjerm, som lar pc-en stå på til både to og tre om natta og hvor foreldrene har null kontroll. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Barn TRENGER jo å lære, da. Ikke nødvendigvis på pc, men det er da virkelig et veldig bra og inspirerende redskap for lek/læring. Husker minstemann fant ut at han kunne hente dvd-ene sine, se etter titlene og skrive dem inn, og dermed søke på bilder av Ole Brumm og andre interessante figurer. Da var han bare tre år. Han har ikke egen pc, men bra tilgang på felles. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Ja, det er jeg jo enig i. Men jeg lurte først og fremst på om de trenger en egen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nei, egentlig ikke. I hvertfall ikke her i huset, men vi har to og begge er tilgjengelig i kjøkken/stue og så lenge alle får gjort det de må/vil, blir det ikke egen for ungene.
|
|
|
#9 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Strengt tatt gjør de ikke det, men i praksis ser jeg at det kommer nok snart her i huset. Eller hun har en eldgammel stasjonær på loftet allerede. Den kjører enkelte spill og kun det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?For meg kan det nesten virke som en større "motstand" for at et barn skal bruke en pc kontra spillkonsoller. På sett og vis ser jeg ikke den store forskjellen... annet enn at det er virker lettere å finne spill med pedagogisk baktanke til pc? :-) |
|
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Ja, det har slått meg også! Det finnes en merkelig motstand mot "nyttige" og "voksne" ting som PC og mobiltelefon, sammenlignet med hva slags reaksjon man får hvis man snakker om Wii, DS, musikkspillere og annet som "bare" er på gøy.
|
|
|
#12 |
|
Live and let live
|
Akkurat dette tenker jeg også.
|
|
|
#13 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?En PC koster gjerne mer enn en spillkonsoll -det er jo et argument i seg selv. I tillegg kan en spillkonsoll brukes av øvrige familiemedlemmer. En PC er jo et relativt personlig eie. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Det er klart ikke alle kan eller ønsker å ta seg råd til å kjøpe en ekstra PC til familien. Det er veldig forståelig. Men jeg har ikke følelsen av at det er det de fleste mener når de ytrer seg negativt i forhold til det å la barna ha en egen PC. (Mange sier jo også at barna har arvet en gammel eller brukt PC.) At folk ikke ønsker å gi sine egne barn en PC av økonomiske grunner er nok veldig vanlig, men det jeg tenkte på, var negative uttalelser om å la barn (altså andres barn, eller barn generelt) disponere en egen datamaskin.
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Mja ... I teorien svarer jeg nei. Men i praksis er jo vårt barn på 8 en del alene hjemme. PC-ene står alltid på og glemmer man å låse den så er den jo tilgjengelig. Og jeg fant feks femåringen min på youtube her om dagen - hun så på winx - og da hadde jeg vært på do. Så, teori og praksis er to forskjellige ting. Nå bruker våre barn våre PC-er, men jeg ser at det hadde vært lettere å hatt en egen til de uten nettverksplugg. (Jeg har bevisst valgt å kjøpe DS til de uten internettilgang for å lette arbeidet for meg og mannen. Det hadde sikkert vært greit å fikse med regler, teknologi etc også, men jeg ønsker bare å kjøre REMA1000 filosofi på DS - det enkleste er det beste. Er det ikke mulig å koble seg opp på nett med DS-en så er det ikke mulig.)
Personlig opplever jeg Wii, DS som mer "kontrollerbare" medier og derfor enklere å håndtere. Det er etter min mening veldig mye enklere å kontrollere hva barna faktisk gjøre på en Wii enn på en PC. Igjen, dette er jo avhengig av hvordan man konfigurerer PC-en, regler etc Men klart det er enklere med ting som er ferdig "sikret" når man kjøper dem. (Og jeg tror at dette er mye av grunnen til den motstanden folk har mot PC-er i forhold til spillkonsoll)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 17-12-09 kl 10:59. Årsak: La til siste parantes |
|
|
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Du tenker i forhold til å sikre seg mot at de kommer over uheldige/skremmende ting på nett? Ja, det er klart. Men spiller det da noen rolle om de har en egen PC eller bruker en som tilhører de voksne?
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Ja, jeg vil si at det er en enkel måte å sikre PC-en på og ikke ha nettverk på den. Jeg tror som sagt at mange foreldre har dårlig tid, og kanskje ikke all verden med kompetanse på hvordan man separere brukere, setter opp forskjellige miljøer, stenger nettverket på gitte tidspunkt etc Og da er det enklere med en veldig enkel løsning.
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Ja, jeg vil si at det er en enkel måte å sikre PC-en på og ikke ha nettverk på den. Jeg tror som sagt at mange foreldre har dårlig tid, og kanskje ikke all verden med kompetanse på hvordan man separere brukere, setter opp forskjellige miljøer, stenger nettverket på gitte tidspunkt etc Og da er det lettere med en veldig enkel løsning.
|
|
|
#19 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Knotten har ikke egen pc lenger, ettersom den nå står i teknokroken. Tidligere hadde han den på rommet sitt.
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nå har lillegutt to PC-er og slet ut en før det, men det er fra hjelpemiddelsentralen og litt annerledes. |
|
|
|
![]() |
|
|