|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg får litt innspill fra mannen min på sidelinjen her. Han er som sagt ungdomsskolelærer. Han sier at han har en haug med elever som er ekstremt passifiserte, som tilbringer og har tilbragt livet foran en skjerm, som lar pc-en stå på til både to og tre om natta og hvor foreldrene har null kontroll. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Leser
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Du tenker at da kunne man ha delt en PC? (Jeg er ikke helt sikker på hva du mener). Jeg tenker at det kan være andre ting enn brukstid som styrer hvor mange PC er man vil ha. Det kan være sikkerhetsting, det kan være at de voksne vil spille voldelige spill som de ikke ønsker skal være tilgjengelig på barnas PC, det kan være en jobb PC (litt kjipt om dokumentet man har brukt 2 måneder på blir slettet med et uhell ...), kanskje vil man ha en PC uten internettforbindelse til barna.
![]() |
#43 |
Kontrollfrik
Det må du jo veldig gjerne mene at er rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Glamorøs
|
Det er litt vanskelig å diskutere med deg når du snakker om PC-bruken til så mange aldersgrupper samtidig. Tråden begynner med en åtteåring, sneier innom fireåringer og nå er vi over på ungdomskolen.
![]() |
#45 |
Kontrollfrik
Gode poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nei.
![]() |
#47 |
maler
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Hva skal til for å trenge egen pc da? Må den være i bruk veldig mange timer i døgnet for at man skal ha behov for den? Mitt utgangspunkt er at de trenger egen pc når det ikke er en felles pc som dekker behovet. Jeg skjønner veldig godt poenget til Hyacinth med at de bør drive med annet enn skjermaktiviteter store deler av dagen og at dette kan være vanskelig å få til hvis man har barn som liker skjermaktiviteter. Men de må faktisk få bruke datamaskin litt for å lære hvordan den virker. Og jeg tror ikke den beste måten å lære barna nettvett på er minst mulig kontakt med datamaskiner før konfirmasjonsalder. Balanse i aktivitetene er vel poenget.
![]() |
#48 |
Kontrollfrik
Nytt spørsmål: Skal barna sitte uten tilsyn ved en pc? |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Kontrollfrik
Nettopp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Kontrollfrik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nei. Det synes jeg ikke at de trenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Minsten får egen pc utpå våren en gang. Jeg skal bare ha tid til å formatere den på nytt,
![]() |
#53 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
For å si det sånn. Min 10 åring får ikke internett på rommet selv om omtrent alle vennene har det. Han får pent bruke den stasjonære i stua når han skal på nett. Ikke noe problem det. Han får absolutt ikke nett på rommet.
![]() |
#54 |
Kontrollfrik
Min manns definisjon her er: Når man begynner å bruke den som et arbeidsredskap og ikke bare et leketøy. (Nå er det jo selvsagt kjekt og lærerikt å bruke den som leketøy, men da er det jo nettopp dette: Kjekt å ha, men trenger strengt tatt ikke.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Kontrollfrik
Nøyaktig her er vi også. Uten at jeg dermed sier at det er fasiten for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
maler
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Datamaskiner finnes i fellesrom her i mange år ennå. Barna skal forstå ganske mye mer før jeg lar dem få ha egen pc på rommet. Og jeg må finne en eller annen løsning for å styre når de har nett og ikke, jeg må kunne styre nettilgangen.
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg er litt enig med mannen din. Men unger begynner jo med PC som redskap veldig tidlig nå. 2. klassingen min bruker PC mye på skolen. Men så lenge han ikke etterspør det her hjemme så venter vi. Dessuten har jeg en miniPC til studiebruk og den har han testet ut et par ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Glamorøs
|
OK, men når PCene er arbeidsverktøyet til alle andre i familien da? Skjønner du at det kan være greit med en maskin som familiens inntekt ikke forsvinner av hvis det går et melkeglass i tastaturet?
![]() |
#59 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Barn TRENGER jo å lære, da. Ikke nødvendigvis på pc, men det er da virkelig et veldig bra og inspirerende redskap for lek/læring. Husker minstemann fant ut at han kunne hente dvd-ene sine, se etter titlene og skrive dem inn, og dermed søke på bilder av Ole Brumm og andre interessante figurer. Da var han bare tre år. Han har ikke egen pc, men bra tilgang på felles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
maler
|
I såfall trenger min sjuåring egen pc. Han bruker den som et arbeidsredskap i større grad enn han bruker den som leketøy. Jeg derimot....
![]() |
|
|