|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Jeg åpna opp vår 5 år gamle tørketrommel i fjor. Det var så mye støv/lo inne i den at man sikkert kunne fylle en bærepose. Et lite gnist, og maskinen hadde vel vært overtent på sekundet. Var en enkel reperasjon som gjorde at den ikke fungerte, men etter å ha sett hvor mye dritt den dro inn bar den ut av huset... |
|
|
|
|
|
#42 |
|
flisespikker
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Vaskemaskinen vår står på kjøkkenet, som ikke har sluk, så den står aldri på når vi er ute eller sover. Tørketrommelen står på når vi sover, men ikke når vi er ute.
|
|
|
#43 |
|
geskjeftig
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Vaskemaskinen kan gå eller være på selv om vi sover eller er ute, den står i det mest brannsikre rommet vi har, med branndør og sluk.
|
|
|
#44 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...PC kan være gedigen brannfelle. Det samler seg ofte støv inne i kabinettet. Ikke alle som husker på å støvsuge med jevne mellomrom. Jeg glemte det ofte da jeg hadde stasjonær.
|
|
|
|
#45 |
|
geskjeftig
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...
Ja, jeg er ikke akkurat stolt av at de blir stående på hos oss. Skjerpings.
|
|
|
#46 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Jeg gikk fra vaksemaskin og oppvaskmaskin, helt til i fjor, da mine besteforeldres vaskemaskin begynte å brenne....
|
|
|
|
#47 |
|
I mål
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Vi går aldri fra tørketrommel eller oppvaskmaskin. Vi går fra vaskemaskin en sjelden gang, av praktiske grunner, men vi liker det ikke. Nå må det sies at vi har vaskemaskin i felles vaskerom, så det er som oftest andre i hus. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
L.F.C. supporter
|
Man skal helst bruke en spesialstøvsuger. Men om maskinen er slått av, og man har støvsuger som man kan stille sugenivå på, så har jeg skjønt at det er helt ok å gjøre det selv, på laveste nivå.
|
|
|
|
#49 |
|
Problemet er statisk elektrisitet, og man skal derfor ikke bruke støvsuger. Det har ikke noe med sugestyrke å gjøre. Det man bør bruke er "luft på boks". Denne vil også løsne støv mye bedre enn støvsuger og man kommer bedre til på mange plasser. Mye av støvet vil man ikke få bort med støvsuger, selv ikke med kost som man tar borti komponentene med og det blir mange "kriker og kroker" hvor man ikke kommer til. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
saftig
|
Men det er fryktelig miljøfiendtlig å bruke luft på boks. Man kan utstyre støvsugeren med et gummimunnstykke for å unngå statisk elektrisitet. Og selvsagt la være å sette munnstykket rett mot komponentene.
|
|
|
#51 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Jeg er skikkelig farlig, for jeg går fra oppvaskmaskin,vaskemaskin og tørketrommel... Jeg setter de til og med på på natten.
|
|
|
#52 |
|
L.F.C. supporter
|
Takk for oppklaring.
Sist redigert av Crimina : 07-11-09 kl 11:46. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Vi har alltid støvsugd våre stasjonære maskiner, med vanlig støvsuger... aldri skjedd noe galt med dem. Hatt flaks da, tydeligvis - i ti år.
|
|
|
#54 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Ja, jeg har også hatt flaks, i 11 år. Jeg har bare hatt bærbær pc de siste 3 årene. Men barna har hatt stasjonære.
|
|
|
|
#55 |
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Slik "problematikken" er med statisk elektrisitet trenger det ikke komme noen umiddelbar skade, eller en direkte skade som man kan direkte påpeke at skyldes at det har blitt utsatt for statisk elektrisitet. I din "enkelhet" kan en slik skade en gang i blant forårsake at systemet krasjer. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Passiv
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Mye av problemet med ullteppe inni maskinene blir også bedre av at man setter maskinen opp fra gulvet. Men den bør blåses av iblant ja. |
|
|
|
#57 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Hva gjør dere andre som har elektriske ovner da? Er ikke disse også veldig farlige? På vinteren med kuldegrader ute så må jeg ha varmekabler og ovn på i flere rom når vi sover.
|
|
|
|
#58 |
|
Passiv
|
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Hvis du ikke tørker tøy på den eller har gardinene hengende over så skal det gå veldig fint. Da begynner det ikke å brenne selvom termostaten streiker og den blir stående på maks. Om dette skjer i tørketrommelen tar det derimot fyr. |
|
|
|
#59 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...Har aldri maskiner gående om natten. På dagtid hender det at jeg må forlate huset mens oppvaskmaskin eller vaskemaskin går. Tørketrommelen slår jeg alltid av om vi forlater huset.
|
|
|
#60 |
|
Vanlige panelovner er ganske sikre konstruksjoner i seg selv normalt sett (og i praksis enkle konstruksjoner). Det kan imidlertid være lurt å åpne disse og fjerne støv - spesielt kanskje hvis man har slike på kjøkkenet, hvor man etter noen år får en samling av fett og støv. Hvordan slike er konstruert i henhold til rengjøring varierer vel også litt. For en del kan det vel være en fordel å kvitte seg med veldig gamle panelovner. |
|
|
|
![]() |
|
|