|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ronny går mest konkursSelvoppfyllende profeti har lite med saken å gjøre, tror jeg.
![]() |
#42 |
Passiv
|
![]() Sv: Ronny går mest konkurs
Auda, enda godt du er ny for jeg verket etter å sende en rød en på denne. Rødprikken får ligge siden det sikkert er et ubetenktsomt øyeblikk som har utløst dette innlegget? |
![]() |
![]() |
#43 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ronny går mest konkursDet har på en måte blitt fritt frem å disse Ronny, Tommy og Johnny. Dette er navn det snakkes mye om og jeg synes ofte det blir lagt frem på en måte som gjør at disse skal måtte forsvare navnet det har blitt tildelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Med mindre folk behandler deg anderledes pga. at navnet gir en forventing om at man er en kriminell, bøllete dyslektiker med ADHD da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Yes, we can!!
|
Vel, blant annet fordi de, statistisk sett, ikke ER like belastet. Det ER en stor overreprestentasjon i Ronny-navnegruppen i en del negative statistikker, sånn ER det.
![]() |
#48 |
Passiv
|
![]() Sv: Ronny går mest konkurs |
![]() |
![]() |
#49 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det skjønner jeg. Noen må jo være høyest på den statistikken også. Men har inntykk av at denne holdningen er mer utbredt enn bare blant dem som leser statistikk. Negative holdninger mot disse navnene har vært lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
© All rights reserved
|
Kristian er et poppisnavn og har vært det de siste årene. Jeg tror nok at det vil komme noen tvilsomme Kristian-er i fremtiden, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Men Ronny, Jonny osv. er faktisk ikke på navnetoppen de siste hundre årene. De var mest brukt på 70-tallet ja, men de er ikke på 10-på-topp lista. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Yes, we can!!
|
Det vil nok være mange, ja, siden navnet er så vanlig.
![]() |
#55 |
© All rights reserved
|
Jeg tror det kommer litt an på hvor i landet en bor. Her jeg bor tror jeg ikke at fremtidnes Kristian-er vil bli overrepresentert som kontorrotter, for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ronny går mest konkursJa, det varierer sikkert. Det er supervanlig i øvre-middelklasse-familier i Bærum og på Oslo Vest, også, så jeg tror det er stort spredning.
![]() |
#57 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Ronny går mest konkursHer jeg bor er Kristian et typisk oppkallingsnavn og kombineres ofte med andre navn. Kristian Renè, Kristian Andrè, Kristian Aleksander (eller Christian Alexander) og ikke minst: Kristian Nathaniel og Christian Christopher. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Live and let live
|
Jeg tenker dette også, og jeg mener at denne teorien fint blir støttet av Bourdieu sine teorier om kulturell og sosial kapital og habitus osv. Vi har alle forskjellige preferanser ut i fra hvilken klasse/sosial gruppe vi har vokst opp i, og jeg er helt enig i den nyanseringen Polyanna har gjort i klasser i innlegget jeg har quotet her. Klasseskillet er annerledes i dag enn hva det var før (tenker da spesielt på adel vs arbeiderklasse).
![]() |
#60 |
Passiv
|
Dette er navnekombinasjoner jeg aldri har hørt før, og kjenner at det er helt greit, igrunnen. |
![]() |
![]() |
|
|