Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ronny går mest konkurs

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-09, 20:35   #41
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ronny går mest konkurs

Selvoppfyllende profeti har lite med saken å gjøre, tror jeg.

Det handler selvsagt om klassetilhørighet, og i noen klasser er enkelte fenomener overrepresentert. Og jeg tror vi må snakke om en mye mer detaljert klasseinndeling enn "arbeider" og "middelklasse" her, altså. I klasser som "uføretrygdet og tenåringsforeldre i tredje generasjon" og "fisker og halvfyllik og 5 unger med 5 damer"-klassene, vil du for eksempel ha helt andre navn enn i "industriarbeider og LO-mann"-klassen. Og dere kan jo gjette hvilke av gruppene jeg tror får flest kriminelle og konkursridende unger.

Så på Esmes spørsmål: Jeg tror at "industriarbeider og LO-mann gift med hjelpepleier"-familien har et temmelig bevisst forhold til signalene et navn sender, og at de absolutt ikke skal ha Wilhelm eller Melizzah. Men jeg tror fisker-fyllik-ungene rett og slett får navn som de syns er staselig og FINT. Og da gjerne med glitter og stas og z-er og aksenter i alle retninger.

Merk: Gjetninger helt uten referanser eller kilder, kun fra erfart datamateriale. (Jeg skulle dog likt å se søknaden for støtte til forskning på ovennevnte. )

Gammel 07-11-09, 22:19   #42
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hilda, her.

Det er noe med det der. Ronny, Jonnhy, Kenneth, Daniel, og KIm er navn som forbinnes med "pøblene" som man kan si. spesielt om du lager dobbelt navn av dem.
Faktisk nesten alle jeg kjenner som heter det, er pøbel, kriminell, dysletikere, ADHD.
Men de er trivelge mennesker forde om, de bare har det lille ekstra.

Auda, enda godt du er ny for jeg verket etter å sende en rød en på denne. Rødprikken får ligge siden det sikkert er et ubetenktsomt øyeblikk som har utløst dette innlegget?

Synes det er lite greit å klassifisere mennesker slik du gjør i ditt svar. Jeg kjenner forresten mange med såkalte fine navn som faller innenfor de kategoriene du nevner. Noe at det jeg rett og slett ikke kan forstå er at du kobler dysleksi inn i dette.

Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 22:36   #43
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det har på en måte blitt fritt frem å disse Ronny, Tommy og Johnny. Dette er navn det snakkes mye om og jeg synes ofte det blir lagt frem på en måte som gjør at disse skal måtte forsvare navnet det har blitt tildelt.

Jeg kan heller ikke helt skjønne at man kan forutsi hvilke navn som skal bli fremtidens tapere. Greit nok at Melizza kanskje velges blant en spesiell gruppe, men selve navnet vil vel neppe nå en topp.

Det er jo mange andre navn, typisk arbeiderklassenavn som ikke har samme stempel som Ronny osv. Kari, Gunnar, Berit og Svein er vel eksempler på dette. Hvorfor har ikke disse samme stempel?

Er det mest typisk at det er navn som kommer fra andre land og blir populære i Norge som blir pøbel-navn?

Har vi andre eksempler enn de fra 70-tallet?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 22:43   #44
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Selvoppfyllende profeti har lite med saken å gjøre, tror jeg.

Med mindre folk behandler deg anderledes pga. at navnet gir en forventing om at man er en kriminell, bøllete dyslektiker med ADHD da.

Vi ser jo i tråden her at det finnes fordommer mot enkelte navn.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 22:51   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det er jo mange andre navn, typisk arbeiderklassenavn som ikke har samme stempel som Ronny osv. Kari, Gunnar, Berit og Svein er vel eksempler på dette. Hvorfor har ikke disse samme stempel?

Vel, blant annet fordi de, statistisk sett, ikke ER like belastet. Det ER en stor overreprestentasjon i Ronny-navnegruppen i en del negative statistikker, sånn ER det.

Og ellers:

Og jeg tror vi må snakke om en mye mer detaljert klasseinndeling enn "arbeider" og "middelklasse" her, altså. I klasser som "uføretrygdet og tenåringsforeldre i tredje generasjon" og "fisker og halvfyllik og 5 unger med 5 damer"-klassene, vil du for eksempel ha helt andre navn enn i "industriarbeider og LO-mann"-klassen. Og dere kan jo gjette hvilke av gruppene jeg tror får flest kriminelle og konkursridende unger.

Gammel 07-11-09, 22:55   #46
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Vi ser jo i tråden her at det finnes fordommer mot enkelte navn.

Det er da ingen nyhet?

Jeg har drøssevis av navnefordommer og det har de fleste av de jeg kjenner og omgåes.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 22:58   #47
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Ronny slo til meg så jeg fikk neseblod da jeg var liten. Tilpass for han at han gikk konkurs.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 23:00   #48
Frantzen
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 23:03   #49
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Vel, blant annet fordi de, statistisk sett, ikke ER like belastet. Det ER en stor overreprestentasjon i Ronny-navnegruppen i en del negative statistikker, sånn ER det.

Og ellers:

Ja, det skjønner jeg. Noen må jo være høyest på den statistikken også. Men har inntykk av at denne holdningen er mer utbredt enn bare blant dem som leser statistikk. Negative holdninger mot disse navnene har vært lenge.

Finnes det tilsvarende mot jentenavn? Anita og Monika er vel navn som var på topp, i tillegg til at de var utenlandske, importerte navn.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 23:03   #50
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

De jeg kommer på i farten er f.eks. Varg (Vikernes) og Viggo (Kristiansen)?

Varg Vikernes er døpt Kristian...

Gammel 07-11-09, 23:17   #51
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Interessant å følge med om navnet Kristian vil få samme "stempel".

Kristian er et poppisnavn og har vært det de siste årene. Jeg tror nok at det vil komme noen tvilsomme Kristian-er i fremtiden, ja.

Gammel 07-11-09, 23:18   #52
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er da ingen nyhet?

Ingen nyhet kanskje, men det var liksom mine "bevis"

Gammel 07-11-09, 23:21   #53
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Kristian er et poppisnavn og har vært det de siste årene. Jeg tror nok at det vil komme noen tvilsomme Kristian-er i fremtiden, ja.

Men Ronny, Jonny osv. er faktisk ikke på navnetoppen de siste hundre årene. De var mest brukt på 70-tallet ja, men de er ikke på 10-på-topp lista.

Gammel 07-11-09, 23:31   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det vil nok være mange, ja, siden navnet er så vanlig.

Men det er nok ingen grunn til at det skal være overrepresentert i statistikkene, slik Ronny et. al. er. Fordi navnet ikke er overrepresentert i enkelte samfunnsgrupper, slik Ronny er.

(Det ER mulig at Kristian kommer til å være overrepresentert i kontor-rotte-statisitikken, kanskje... Det er vel ikke akkurat det vanligste navnet blant de Ville og Gale ).

Gammel 07-11-09, 23:34   #55
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Det vil nok være mange, ja, siden navnet er så vanlig.

Men det er nok ingen grunn til at det skal være overrepresentert i statistikkene, slik Ronny et. al. er. Fordi navnet ikke er overrepresentert i enkelte samfunnsgrupper, slik Ronny er.

(Det ER mulig at Kristian kommer til å være overrepresentert i kontor-rotte-statisitikken, kanskje... Det er vel ikke akkurat det vanligste navnet blant de Ville og Gale ).

Jeg tror det kommer litt an på hvor i landet en bor. Her jeg bor tror jeg ikke at fremtidnes Kristian-er vil bli overrepresentert som kontorrotter, for å si det sånn.

Gammel 07-11-09, 23:44   #56
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, det varierer sikkert. Det er supervanlig i øvre-middelklasse-familier i Bærum og på Oslo Vest, også, så jeg tror det er stort spredning.

Gammel 07-11-09, 23:50   #57
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Her jeg bor er Kristian et typisk oppkallingsnavn og kombineres ofte med andre navn. Kristian Renè, Kristian Andrè, Kristian Aleksander (eller Christian Alexander) og ikke minst: Kristian Nathaniel og Christian Christopher.

Gammel 07-11-09, 23:51   #58
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler selvsagt om klassetilhørighet, og i noen klasser er enkelte fenomener overrepresentert. Og jeg tror vi må snakke om en mye mer detaljert klasseinndeling enn "arbeider" og "middelklasse" her, altså. I klasser som "uføretrygdet og tenåringsforeldre i tredje generasjon" og "fisker og halvfyllik og 5 unger med 5 damer"-klassene, vil du for eksempel ha helt andre navn enn i "industriarbeider og LO-mann"-klassen. Og dere kan jo gjette hvilke av gruppene jeg tror får flest kriminelle og konkursridende unger.

Så på Esmes spørsmål: Jeg tror at "industriarbeider og LO-mann gift med hjelpepleier"-familien har et temmelig bevisst forhold til signalene et navn sender, og at de absolutt ikke skal ha Wilhelm eller Melizzah. Men jeg tror fisker-fyllik-ungene rett og slett får navn som de syns er staselig og FINT. Og da gjerne med glitter og stas og z-er og aksenter i alle retninger.

Merk: Gjetninger helt uten referanser eller kilder, kun fra erfart datamateriale. (Jeg skulle dog likt å se søknaden for støtte til forskning på ovennevnte. )

Jeg tenker dette også, og jeg mener at denne teorien fint blir støttet av Bourdieu sine teorier om kulturell og sosial kapital og habitus osv. Vi har alle forskjellige preferanser ut i fra hvilken klasse/sosial gruppe vi har vokst opp i, og jeg er helt enig i den nyanseringen Polyanna har gjort i klasser i innlegget jeg har quotet her. Klasseskillet er annerledes i dag enn hva det var før (tenker da spesielt på adel vs arbeiderklasse).

Gammel 08-11-09, 00:01   #59
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Christian Christopher, du.

Gammel 08-11-09, 00:11   #60
Frantzen
Passiv

Standard

Her jeg bor er Kristian et typisk oppkallingsnavn og kombineres ofte med andre navn. Kristian Renè, Kristian Andrè, Kristian Aleksander (eller Christian Alexander) og ikke minst: Kristian Nathaniel og Christian Christopher.

Dette er navnekombinasjoner jeg aldri har hørt før, og kjenner at det er helt greit, igrunnen.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.