Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol i julegave?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-09, 21:04   #41
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i julegave?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ja?
Det hadde egentlig vært litt kult. Kirsebærgodkjent øl, men faktaopplysninger og fin sløyfe rundt flasken. Og med krav om å drikke den med meg.

Jeg er den kule Tanta. Jeg ga de mest bråkete lekene da tantebarna var små, de råeste t-skjortene da de begynte å høre på skikkelig musikk og mest sannsynlig øl med sløyfe rundt når ungdommene ønsker seg det. :nemlig

Kirsebær skriv i grunnen mykje av det eg tenker. Det må då vere trist for 18-åringane at ingen vil gje dei vin fordi alle trur dei vil drikke den (medan dei held seg for nasa) for å bli snydens ...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 21:05   #42
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det hadde da vært hysterisk morsomt! Og, jeg kjøper heller en pakke kondomer til min attenåring i bytte mot at han ikke gjør en dame gravid. Og sørger for prevensjon til datter, pluss kondomer.

Hvorfor bare gi og gi? Hvorfor ikke spare opp og gi ett års forbruk i julegave?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 21:06   #43
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kunne godt kjøpt ei flaske god vin i julegave til en attenåring. Ikke til en hvilken som helst attenåring, men jeg har ikke noe prinsipiellt imot det.

Gammel 23-10-09, 21:07   #44
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er stor forskjell mellom å servere et barn et glass vin til middagen sammen med de andre myndige, og det å oppfordre familien om å gi alkohol som gave til attenåringen til jul.

Gammel 23-10-09, 21:07   #45
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, det hadde jeg ikke kjøpt. Foreldrene derimot kunne jeg godt kjøpt en flaske vin til.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 21:08   #46
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

18-åringer kan få alko av vennene sine til jul. Ikke av tante. Da skal hun være bra kul i alle fall, og det er ikke mitt barns tanter.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 21:08   #47
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Prinsippiellt? Prinsipielt? Argh...

Gammel 23-10-09, 21:09   #48
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes det er stor forskjell mellom å servere et barn et glass vin til middagen sammen med de andre myndige, og det å oppfordre familien om å gi alkohol som gave til attenåringen til jul.

Eg forstår at det er lett å henge seg opp i alkohol-formuleringa til mora, men 18-åringen er tross alt ein eigen person, og det kan sikkert vere ok å vurdere situasjonen ut frå det.

Gammel 23-10-09, 21:14   #49
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det er jeg enig i.

Jeg reagerer vel mest på at det ønskes "alkohol". Hadde jeg fått en ønskeliste fra en vin-nerd på 18 hvor en vin av bestemt årgang hadde vært listet så hadde jeg nok ikke reagert likedan.

Jeg hadde nok heller ikke kjøpt alkohol til en femtiåring om han listet alkohol som nummer en.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 21:15   #50
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde nok heller ikke kjøpt alkohol til en femtiåring om han listet alkohol som nummer en.

Med fare for å gjenta meg sjølv så var det ikkje 18-åringen sjølv som ønska seg alkohol.

Gammel 23-10-09, 21:16   #51
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Nei.

Og jeg kommer aldri til å ønske at noen skal kjøpe alkohol til barna mine.

Gammel 23-10-09, 21:17   #52
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Med fare for å gjenta meg sjølv så var det ikkje 18-åringen sjølv som ønska seg alkohol.

Det leste jeg. Det var ønske på vegne av attenåringen.

Gammel 23-10-09, 21:18   #53
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Nei, det hadde ikke jeg heller.

Og som jeg forsøkte å si over her også; jeg hadde ikke kjøpt verken øl eller vin til hvilken som helst 18-åring. Det har noe med forholdet man har til 18-åringen å gjøre også.

Og jeg hadde ikke selv oppfordret noen til å kjøpe alkohol til min ungdom, selv om jeg ikke ser noe galt i at noen kjøper.

Gammel 23-10-09, 21:19   #54
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

J
Fra min svigerinne (gubbens søster) fikk jeg svar at de ønsket seg vin, jentene ønsket seg klær og at eldstemann (som blir 18 i november) sikkert har satt pris på alkohol...

Det les eg som ei tolking frå mor, ikkje eit ønske frå han (ho?) sjølv ...

Gammel 23-10-09, 21:20   #55
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Nei, det hadde ikke jeg heller.

Men som jeg forsøkte å si over her også; jeg hadde ikke kjøpt verken øl eller vin til hvilken som helst 18-åring. Det har noe med forholdet man har til 18-åringen å gjøre også.

Nettopp.

Gammel 23-10-09, 21:24   #56
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan svigerinnen din har skrevet det på tull?

Det skulle regnet rosa elefanter før jeg ha alkohol i julegave til en 18-åring.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 21:24   #57
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det les eg som ei tolking frå mor, ikkje eit ønske frå han (ho?) sjølv ...

Flisespikking altså.

Jeg hadde ikke under noen omstendighet kjøpt alkohol dersom en mor hadde tolket at ungen hadde lyst på alkohol, ei heller hadde jeg gjort dette om det var en ektefelle som hadde tolket dette på vegne av sin partner.

Om ønsket om alkohol hadde stammet fra personen selv og jeg var sikker på det hadde jeg ikke kjøpt så lenge ønsket var "alkohol".

Hadde det vært et spesifikt vinønske kunne jeg kanskje vurdert det annerledes.

Gammel 23-10-09, 21:28   #58
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne funnet på å skrive "hun ønsker seg sikkert alkohol" på tull til en av tantene til mitt barn*. Rett og slett fordi det er så helt absurd at noen av dem ville kjøpe det, og så ville det heller vært en spøk om at barnet kanskje hadde vært ute på noe moro i det siste.

*Ikke nåtid, men framtid.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 21:29   #59
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Flisespikking altså.

Å påpeike at barnet ikkje ER sin forelder? Det synest eg ikkje.

Jeg hadde ikke under noen omstendighet kjøpt alkohol dersom en mor hadde tolket at ungen hadde lyst på alkohol, ei heller hadde jeg gjort dette om det var en ektefelle som hadde tolket dette på vegne av sin partner.

Det kan jo (ut frå det vi veit) hende at det er forelderen som ikkje "kan" noko om alkohol. Det veit vi ikkje.

Om ønsket om alkohol hadde stammet fra personen selv og jeg var sikker på det hadde jeg ikke kjøpt så lenge ønsket var "alkohol".

Hadde det vært et spesifikt vinønske kunne jeg kanskje vurdert det annerledes.

Det er eg heilt samd i, og det er difor eg heng med på Kirsebær sine innlegg, fordi ho skriv det eg tenker.

Det er ikkje alltid slik at foreldra i alle situasjonar kjenner sine eigne born best. Og som prinsippsak så synest eg det er ok å ta utgangspunkt i "sitt" forhold til 18-åringen om ein vurderer å kjøpe vin, champagne el.l.

Gammel 23-10-09, 23:01   #60
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det synes jeg kommer helt an på, særlig på hvordan mitt forhold til han og foreldrene er, og om han etter mitt syn har et greit forhold til konsum av alkohol.

Kanskje hadde jeg kjøpt inn noe godt øl, juleøl, Bayer, Guinness - altså vært med å utvide horisonten og smaksløkene bittelitt.

Eller jeg hadde kjøpt en lagringsvin, som skal drikkes om x år.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:02.