|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?
Det er jo akkurat derfor jeg mener at vi ikke ville sett resultatene før etter noen år. Det er jo forøvrig anerkjente økonomiske teorier, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Ustabil
|
Tja. Jeg så et glimt av programmet "lærerne" i går. Der var det snakk om nasjonale prøver. Da det viste seg at 5. trinnet på den skolen lå under snittet på lesing, så satte rektor inn ekstra ressurs for å få opp lesingen. Dette rett og slett som følge av at prøvene viste at de scoret lavere enn andre, og lavere enn seg selv året før. Klart at dette har noe med "konkurranse" å gjøre. Uten "konkurransen" ville kanskje ikke skolen oppdaget dette i det hele tatt, langt mindre gjort noe med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Passiv
|
Det jeg vil frem til er rett og slett at tallene er feil. Dessuten har du ikke noen kollega hvis barn opplever dette all den tid disse bommene ikke er i drift enda. De har nok ikke satt seg godt nok inn i tallgrunnlaget før de uttaler seg. |
![]() |
![]() |
#44 |
Ustabil
|
Godt innlegg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Peppy!
|
Sist redigert av Pepper Lemon : 17-09-09 kl 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Deltidsmamma
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Passiv
|
Men beløpet er fremdeles feil, det var jo hovedpoenget. |
![]() |
![]() |
#48 |
Deltidsmamma
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Pauset
|
Dette er egentlig en egen debatt, men nasjonale prøver har både positive og negative sider. Skolene har mange "verktøy" for å kartlegge elevenes leseferdigheter og ferdigheter i andre fag. Nasjonale prøver er en av mange kartlegginger. Altså vil elevene som sliter bli oppdaget uansett. Det som er synd med nasjonale prøver er at skolen blir veldig fokuserte på at elevene skal klare dette bra slik at de nærmest "driller" sine elever på forhånd. Det gir en ensrettet undervisning som kanskje ikke tjener alle elever. De som allerede sliter i lesing blir ikke vinnere i et slikt "løp". |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Men jeg føler at høyresiden er opptatt av valgfrihet. Og at folk må få bestemme og ta valgene selv. Det høres på en måte så fint og flott ut, men jeg tror denne valgfriheten kanskje passer best for de som har god nok økonomi til å ha et reellt valg. Selv om privatisering ikke trenger føre til USA-tendenser, så er det noe jeg frykter. De som driver privat gjør det jo for å tjene penger, de gjør det vel ikke bare for gøy liksom. Og om de tjener gode penger, så vil de kanskje etter hvert utklasse de kommunale tilbudene, og/eller gjøre de dårligere.
![]() |
#51 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er en veldig gammeldags og snever holdning. Valgfrihet bør være for alle, og er i bunn og grunn knyttet til verdisyn og hvordan man ser på eget liv. Hos meg er det i alle fall sånn, da mitt livssyn ellers har mye til felles med humanetikk. Individet i fokus. Sist redigert av Dronningen : 17-09-09 kl 12:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Erfaren nok
|
![]() |
#53 |
Pauset
|
Slik tenker jeg også. Det er også høyere status for f.eks leger å jobbe i det private. De får høyere lønn der. Dermed forsvinner de beste legene til det private. Sist redigert av Jessica : 17-09-09 kl 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Passiv
|
Hvis de det gjelder ikke engang klager så synes jeg vel det sier nok. |
![]() |
![]() |
#55 |
Deltidsmamma
|
Men dersom de sier at de får det bedre med en borgerlig regjering pga ikke bompenger og lavere avgifter, så fortjener de nedsettende kommentarer |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Passiv
|
Det er altså ett sted frp hadde mulighet til å si nei og stoppe et bomprosjekt. Det er det vi i dag snakker om som bomringen i Tønsberg. |
![]() |
![]() |
#57 |
Hertuginne
|
![]() |
#58 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om du såg den episoden så la du kanskje også merke til at lærarane påpeika noko som er kanskje endå viktigare enn "rangeringsplasseringa", nemlig at elevgruppa er ulik frå år til år, frå skule til skule, og frå klasse til klasse. Kan effektivitet berre målast i plasseringa på nasjonale prøver? Eller er det mogleg at ein også må ta utgangspunkt i elevgruppa før og etter undervisning for verkeleg å kunne sjå effektviteten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Hva hadde vi fått, og det på etter en noen lunde objektiv vurdering? Vanskelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Hertuginne
|
Jeg svarer bare på litt av det du spør om, nemlig målingen av elever fra år til år, siden dette er noe jeg har litt kompetanse på. Det er ikke bare enkeltklasser det blir målt på med nasjonale prøver, man ser også på hvordan en spesifikk klasse har f.eks. endret seg fra år til år. Men enda viktigere er at man ser på trender i nasjonale prøver (og andre prøver for den del), hvordan endrer hele elevmassen seg, hvordan er en kommune opp mot en annen, et fylke opp mot et annet, hvilke tiltak har man gjort i ulike områder etc. Et av problemene som f.eks. Utdanningsdirektoratet har når det gjelder måling av elever er at det er ikke lov å registrere data på individnivå på grunnskolenivået, så man sitter og lager statistikk og målinger som ikke blir fullstendige på grunn av dette. Nasjonale prøver er med å fylle litt av hullet de har i forhold til dette, uten at det er nok. Man har rett og slett ikke nok data til å kunne få god statistikk når det gjelder norsk grunneskole.
![]() |
|
|