Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 21:37   #41
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg stopper ikke når de gjør mine til å sykle over gangfeltet eller krysse gata utenfor gangfelt. Men jeg er alltid ekstra forsiktig sånn i tilfelle de slenger seg uti likevel, det hjelper jo fint lite at jeg på papiret ikke hadde vikeplikt for dem når de blir kjørt bort i ambulanse.

Som jeg skulle ha sagt det selv.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:11   #42
Skvetten
Passiv

Standard

Stopper definitivt ikke for syklister som har tenkt seg over fotgjengerfeltet på sykkelen. De får jammen stoppe og gå av sykkelen. Rett og slett trafikkfarlig med syklister som tror at gangfelt er for at syklister skal kunen sykle rett ut i veien.

Gående stopper jeg for dersom de er ved et naturlig kryss og det er mulig. Nå bor jeg i byen så det er ikke ofte at det ikke er gangfelt der men dog.

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:16   #43
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja jeg stopper. Ellers så blir jeg antagelig påkjørt. Og jeg har ikke ønske om at noen skal skade seg på meg.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:23   #44
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, jeg stopper for syklister som skal sykle over gangfelt, fordi:
1) Det går fortere når de sykler enn når de går av sykkelen.
2) Jeg liker å sykle over selv, og man skal gjøre mot andre det man vil at andre skal gjøre mot meg.
3) Jeg er overlykkelig over syklister som holder seg unna bilveien, og derfor gjør jeg alt for å oppmuntre til positiv sykling på gang-og sykkelvei.

Det er sjelden jeg stopper for noen som vil krysse veien uten forgjengerfelt, men gjør det for små barn og dersom det er lav fartsgrense.

Gammel 15-06-09, 22:24   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stopper jo, hvis det er noen i gangfeltet. Åpenbart. Men jeg viker ikke for noen som ikke stopper opp eller sakker ned til de nesten har stoppet opp. Om de sykler rolig eller går over gangfeltet etter at de har hatt foten i bakken, gir jeg blaffen i. Går fortere for meg om de sykler, da. Det er inngangsfarten inn mot gangfeltet som er poenget i mitt hode.

Ang. fotgjengerovergang så ser jeg an det totale trafikkbildet.

Gammel 15-06-09, 22:27   #46
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

1. Nei
2. Nei

Jeg syns det er skummelt at praksisen er så delt, og prøver å være like streng om det er små barn nettopp fordi de skal lære seg at man SKAL gå av sykkelen før man krysser et gangfelt.

Ikke fordi det er så viktig for meg at de ikke skal sykle over, men for at de skal lære det først som sist og kanskje unngå en ulykke senere.

Så lenge de opplever at mange stopper for de vil de jo ikke skjønne at det er lurt å krysse trafikkert vei på riktig sted og riktig måte før det kanskje er for sent.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:57   #47
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

1. Nei
2. Nei

Jeg syns det er skummelt at praksisen er så delt, og prøver å være like streng om det er små barn nettopp fordi de skal lære seg at man SKAL gå av sykkelen før man krysser et gangfelt.

Ikke fordi det er så viktig for meg at de ikke skal sykle over, men for at de skal lære det først som sist og kanskje unngå en ulykke senere.

Så lenge de opplever at mange stopper for de vil de jo ikke skjønne at det er lurt å krysse trafikkert vei på riktig sted og riktig måte før det kanskje er for sent.

Jepp!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:03   #48
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mange blir egentlig påkjørt syklende i gangfelt? Noen som vet?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:23   #49
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Nei, helst ikke - til begge deler. Men jeg er kjipere mot syklister som sykler over gangfelt enn fotgjengere. Jeg HATER virkelig syklister som sykler over gangfelt, og gjerne i en forrykende fart, så man ikke har noe valg!

Gammel 15-06-09, 23:46   #50
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Ja - og innimellom. Barn stopper jeg for uansett.

Gammel 15-06-09, 23:51   #51
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Hvor mange blir egentlig påkjørt syklende i gangfelt? Noen som vet?

7 syklister drept i forbindelse med kryssende kjøreretninger i 2007
http://www.sikkertrafikk.no/Fotgjengere.htm

1 syklist drept i 2004 i et fotgjengerfelt
http://www.vegvesen.no/binary?id=16654

Så det kan vel ikke være så veldig mange.

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 00:11   #52
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei og nei, så sant det ikke er fare for at jeg kjører dem ned.

Trafikkreglene er der for at man skal følge dem.

Gammel 16-06-09, 08:05   #53
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stopper alltid.
Jeg gir dem også god plass når jeg kjører forbi dem på veien og blir ikke sur om de kjører to eller flere i bredden.
Jeg har vært inne på tanken om å ha en kjølebag med vannflasker i bilen sånn at jeg kan bedrive litt langing hvis de er tørste.
Jeg synes det er helt greit at syklister på trening ikke bruker gang- og sykkelstier.
Jeg elsker syklister.

Det hender jeg stopper for fotgjengere hvis de står midt ute i gangfeltet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:11   #54
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg stopper ikke når de gjør mine til å sykle over gangfeltet eller krysse gata utenfor gangfelt. Men jeg er alltid ekstra forsiktig sånn i tilfelle de slenger seg uti likevel, det hjelper jo fint lite at jeg på papiret ikke hadde vikeplikt for dem når de blir kjørt bort i ambulanse.

Det er jo ikke sånn at man bare kan peise på selv om det er sånn at de skal gå av sykkelen heller. Er de i gangfeltet på sykkel så må man jo stoppe. Særlig om det er barn.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:13   #55
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg stopper ikke for syklister som ikke går av sykkelen hvis de er voksne. Jeg slipper som regel ikke over fotgjengere heller hvis de er voksne. Hvis de er barn synes jeg det er en selvfølge å stoppe.

Syklister har vel plikt i følge trafikkreglene, til å gå av sykkelen om bilene skal stoppe for dem før fotgjengerfelt. Jeg stopper derfor ikke om det er voksne. Barn har ikke samme "forstand", så der stopper jeg.
Om jeg stopper for fotgjengere som skal over utenfor oppmerket felt, avhenger litt av situasjonen. Det kan hende jeg gjør det, men det kan hende jeg ikke gjør det også. Er det null biler bak meg f.eks, så kjører jeg nok.

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:24   #56
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg tenker meg om(har noen gangfelt på vei til jobb hvor det alltid kommer syklister syklende over - dette er forøvrig stort sett syklister som skal på jobb på sykehuset)stopper jeg for syklistene. Har ikke noe valg føler jeg.
Og jeg prøver alltid å få øyekontakt med syklisten sånn at vi er "enige".

Jeg stopper stort sett for de gående som vil over veien utenom fotgjengerfeltet også.
Hovedveien her jeg bor har gangfelt, men mange av de gir "omveier" i forhold til hvor det er naturlig å gå, og det er tryggere for alle at jeg som bilist stopper enn at noen skal springe over innimellom bilene. Det er 40 km på denne veien.

Gammel 16-06-09, 08:30   #57
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sykler over gangfelt selv, til og fra jobb, men stopper helt opp og gir tydelig signal om at jeg skal over, hvis det er biler i sikte. Jeg opplever at alle biler stopper så lenge man gir tydelig tegn til at man skal over gangfeltet, skulle bare mangle.
Jeg stopper ikke for folk som skal over en trafikkert vei så framt det er gangfelt i nærheten, det blir jo en vurderingssak, det er ikke forsvarlig å stoppe på mange veier.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:53   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En liten avsporing, tror ikke den er stor nok til egen tråd: Når dere er fotgjengere, gir dere bilister litt "slack" på fotgjengerovergangen?

På vei til jobb er det en fotgjengerovergang som skaper laaaange køer. Den er ved et buss/tog-knutepunkt, og det er så godt som alltid en lang rekke fotgjengere som skal over. Det er nesten umulig for en bil å smette over. Så det står biler i kø langt ut på E18 og venter. Jeg har noen ganger prøvd forsiktig å snike meg frem mellom to fotgjengere, men opplever for det første skikkelig stygge blikk, og for det andre at folk nærmest løper for å rekke å komme over foran MIN bil.

Jeg stusser over at de ikke reflekterer over det totale trafikkbildet og ser at de ved å gi litt slack, og vinke en bil over, kan løse opp i en skikkelig trafikk-kork.

Her jeg bor er bilister veldig flinke til å ta hensyn. Folk fletter inn selv om de ikke , de stopper og blinker med lysene for at en bil skal få krysse over, etc., så kontrasten til disse totalt ufleksible fotgjengerne er ganske stor.

Gammel 16-06-09, 08:59   #59
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En liten avsporing, tror ikke den er stor nok til egen tråd: Når dere er fotgjengere, gir dere bilister litt "slack" på fotgjengerovergangen?

På vei til jobb er det en fotgjengerovergang som skaper laaaange køer. Den er ved et buss/tog-knutepunkt, og det er så godt som alltid en lang rekke fotgjengere som skal over. Det er nesten umulig for en bil å smette over. Så det står biler i kø langt ut på E18 og venter. Jeg har noen ganger prøvd forsiktig å snike meg frem mellom to fotgjengere, men opplever for det første skikkelig stygge blikk, og for det andre at folk nærmest løper for å rekke å komme over foran MIN bil.

Jeg stusser over at de ikke reflekterer over det totale trafikkbildet og ser at de ved å gi litt slack, og vinke en bil over, kan løse opp i en skikkelig trafikk-kork.

Problemet mitt er faktisk når enkelte ikke ser realistisk på hele trafikkbildet, men konsentrerer seg om den lille flekken de befinner seg på. Jeg gir absolutt slækk når jeg er fotgjenger. Jeg tror kanskje ikke fotgjengere uten lappen reflekterer over sånt, og at (mesteparten av) de stygge blikkene kommer derfra?

Som syklist går jeg alltid av sykkelen når jeg krysser gangfeltet, det prøver jeg også å lære mine barn og da er det practice what you preach som gjelder.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:13   #60
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Problemet mitt er faktisk når enkelte ikke ser realistisk på hele trafikkbildet, men konsentrerer seg om den lille flekken de befinner seg på. Jeg gir absolutt slækk når jeg er fotgjenger. Jeg tror kanskje ikke fotgjengere uten lappen reflekterer over sånt, og at (mesteparten av) de stygge blikkene kommer derfra?

Som syklist går jeg alltid av sykkelen når jeg krysser gangfeltet, det prøver jeg også å lære mine barn og da er det practice what you preach som gjelder.

Det tror jeg også at det er, det sier seg nesten selv at det er viktig å se det totale trafikkbildet og kape smidighet. Jeg får sinte knyttnevcer bak meg når jeg prøver å flette (i Bergen) selv når trafikken står bom stille og det er hensiktsmessig å slippe inn fra sidene. Det undrer meg like mye hver gang at å lage flyt skal fembringe irritasjon.

Som Skremmern går jeg av sykkelen i gangfelt, det som er snålt er at det er de færreste som gjør det. Denne byen har mange "proffsyklister" i credit agricole drakt som suser avgårde til og fra jobb med magen over styret. Har tilgode å se en av disse stoppe ved et gangfelt med mindre det er i et lyskryss og knapt nok da. De sykler i full fart selv på fortau og jeg må si at jeg er skeptisk når jeg møter en av "proffene" om jeg sykler til eller fra jobb.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.