|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Egentlig 2 spørsmål til deg som kjører bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Som regel ikke. Men det hender de er så raske at jeg føler det er nødvendig.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg stopper ikke når de gjør mine til å sykle over gangfeltet eller krysse gata utenfor gangfelt. Men jeg er alltid ekstra forsiktig sånn i tilfelle de slenger seg uti likevel, det hjelper jo fint lite at jeg på papiret ikke hadde vikeplikt for dem når de blir kjørt bort i ambulanse. |
![]() |
![]() |
#5 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Stopper for syklister i gangfelt ja. Ikke for fotgjengere som skal over på et sted uten gangfelt.
![]() |
#6 |
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?
Her er de noen steder så kjappe når de sykler, OG TAR DET SOM EN SELVFØLGE at vi stopper når de kommer syklende over de hvite stripene. Jeg snakker her om alle aldre.
![]() |
#7 |
Textrovert
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Eh, hva mener du? Det er da ikke alltid slik at om den gående hadde orket å gå femti meter til siden, så hadde vedkommende funnet et gangfelt. Der jeg bor, finnes det for eksempel ikke et eneste gangfelt, og det var en inntil nylig SVÆRT trafikkert vei. På slike steder synes jeg at man har en moralsk plikt til å stoppe, slik at man slipper å vente i over fem minutter på å finne en liten glippe i trafikken. :har stått mange timer til sammen med poden i hånden i veikanten på vei til skolen:
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Divine da, har du fått hikke? |
![]() |
![]() |
#9 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Til punkt 1 kan jeg si at dersom det er til fordel for meg som bilist å stoppe for syklister over gangfelt, ved at de dermed holder seg på fortauet i stedet for å sinke trafikken i veien, så gjør jeg det, ja. F.eks. langs litt større veier med fortau langs, og hvis jeg skal inn på den veien fra en sidevei med vikeplikt, så foretrekker jeg at syklistene holder seg på fortauet, slik at jeg får plass til å kjøre på veien. Hvis syklisten hadde syklet i veien hadde jeg jo hatt vikeplikt for den. (Dette ble nok litt uklart skrevet..)
![]() |
#10 |
Textrovert
|
Så rart. Det første innlegget mitt vistes ikke hos meg i stad?
![]() |
#11 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Ja.
![]() |
#12 |
Textrovert
|
Men da må man jo vite at det er gangfelt i nærheten? Jeg har en gangbro ganske langt borte som jeg i teorien kunne ha brukt, men på vinterstid er det umulig å bruke stien som leder til den gangbroen. Jeg tviler på at alle som har kjørt fordi meg og poden der vi står i veikanten, har tenkt at "aha, de kunne jo bare ha brukt den gangbroa ved skolen". Jeg tror heller de tenker at "ingen fotgjengerovergang, ingen sympati".
![]() |
#14 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg stopper ikke for syklister, men slakker av i tilfelle de sykler ut i veien likevel, siden det er mange som gjør det.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Tja.... Det kommer helt ann på situasjonen. Noen ganger ja til begge deler, noen ganger nei til begge deler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg stopper ikke for syklister som ikke går av sykkelen hvis de er voksne. Jeg slipper som regel ikke over fotgjengere heller hvis de er voksne. Hvis de er barn synes jeg det er en selvfølge å stoppe. |
![]() |
![]() |
#17 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?Jeg kan jo svare også. Jeg stopper ikke for syklister (verken store eller små) med mindre de går av sykkelen og spaserer over stripene. Når det gjelder gåere stopper jeg heller ikke, og Divine, jeg mener disse som krysser gata (f.eks.) 50 meter ved siden av gangfeltet. Krysser jeg gata utenfor gangfelt selv, venter jeg til bilene har kjørt. Jeg forventer absolutt ikke at noen skal stoppe for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Textrovert
|
Betyr at du synes at man ikke skal slippe over fotgjengere på E16 når det er helgeutfart og endeløs kø seks timer i strekk?
![]() |
#20 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?ja og ja |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|