Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 16:05   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Egentlig 2 spørsmål til deg som kjører bil.

Stopper du for syklister som vil krysse gangfeltet på sykkel? (Som altså ikke går av sykkelen, men som enten sakker ned farten (eller ikke), og tydelig viser at han skal over veien.)

Stopper du for gåere som vil krysse gaten utenfor oppmerket gangfelt?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:06   #2
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Nei til begge.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:07   #3
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Som regel ikke. Men det hender de er så raske at jeg føler det er nødvendig.
Barn er naturligvis unntak - når jeg kjører og det er barn i/ved veien, er jeg ekstra oppmerksom.

Voksne forutsetter jeg kan trafikkreglene.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:09   #4
Albertine
Passiv

Standard

Jeg stopper ikke når de gjør mine til å sykle over gangfeltet eller krysse gata utenfor gangfelt. Men jeg er alltid ekstra forsiktig sånn i tilfelle de slenger seg uti likevel, det hjelper jo fint lite at jeg på papiret ikke hadde vikeplikt for dem når de blir kjørt bort i ambulanse.

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:10   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Stopper for syklister i gangfelt ja. Ikke for fotgjengere som skal over på et sted uten gangfelt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:11   #6
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Som regel ikke. Men det hender de er så raske at jeg føler det er nødvendig.
Barn er naturligvis unntak - når jeg kjører og det er barn i/ved veien, er jeg ekstra oppmerksom.

Voksne forutsetter jeg kan trafikkreglene.

Her er de noen steder så kjappe når de sykler, OG TAR DET SOM EN SELVFØLGE at vi stopper når de kommer syklende over de hvite stripene. Jeg snakker her om alle aldre.
Vil jo ikke kjøre på noen bare fordi de brøt trafikkregelene, men det er utrolig mange syklister som mener at bil har vikeplikt for dem ja...irriterende mange.

Gammel 15-06-09, 16:13   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, hva mener du? Det er da ikke alltid slik at om den gående hadde orket å gå femti meter til siden, så hadde vedkommende funnet et gangfelt. Der jeg bor, finnes det for eksempel ikke et eneste gangfelt, og det var en inntil nylig SVÆRT trafikkert vei. På slike steder synes jeg at man har en moralsk plikt til å stoppe, slik at man slipper å vente i over fem minutter på å finne en liten glippe i trafikken. :har stått mange timer til sammen med poden i hånden i veikanten på vei til skolen:

Eller mener du gående som har gangfeltet rett i nærheten, men ikke gidder å bruke det?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:13   #8
Albertine
Passiv

Standard

Divine da, har du fått hikke? Jeg tolker det som at folk ikke gidder å bruke gangfeltet i nærheten.

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:14   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Til punkt 1 kan jeg si at dersom det er til fordel for meg som bilist å stoppe for syklister over gangfelt, ved at de dermed holder seg på fortauet i stedet for å sinke trafikken i veien, så gjør jeg det, ja. F.eks. langs litt større veier med fortau langs, og hvis jeg skal inn på den veien fra en sidevei med vikeplikt, så foretrekker jeg at syklistene holder seg på fortauet, slik at jeg får plass til å kjøre på veien. Hvis syklisten hadde syklet i veien hadde jeg jo hatt vikeplikt for den. (Dette ble nok litt uklart skrevet..)

Jeg stopper ikke for fotgjengere som vil over veien utenfor fotgjengerfelt, nei, med mindre det er en liten gate med lav fartsgrense uten fortau eller fotgjengerfelt. Tror jeg.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:15   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Divine da, har du fått hikke? Jeg tolker det som at folk ikke gidder å bruke gangfeltet i nærheten.

Så rart. Det første innlegget mitt vistes ikke hos meg i stad?

Gammel 15-06-09, 16:15   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja.
Nei (eller det kommer an på - hvis den gående må krysse en vei for å komme fra det ene fortauet til det andre og det ikke er gangfelt så stanser jeg).

Gammel 15-06-09, 16:17   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg tolker det som at folk ikke gidder å bruke gangfeltet i nærheten.

Men da må man jo vite at det er gangfelt i nærheten? Jeg har en gangbro ganske langt borte som jeg i teorien kunne ha brukt, men på vinterstid er det umulig å bruke stien som leder til den gangbroen. Jeg tviler på at alle som har kjørt fordi meg og poden der vi står i veikanten, har tenkt at "aha, de kunne jo bare ha brukt den gangbroa ved skolen". Jeg tror heller de tenker at "ingen fotgjengerovergang, ingen sympati".

Gammel 15-06-09, 16:19   #13
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Ja til begge deler.

Gammel 15-06-09, 16:21   #14
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stopper ikke for syklister, men slakker av i tilfelle de sykler ut i veien likevel, siden det er mange som gjør det.
Jeg stopper stort sett for fotgjengere utenom gangfelt.

Gammel 15-06-09, 16:22   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja.... Det kommer helt ann på situasjonen. Noen ganger ja til begge deler, noen ganger nei til begge deler.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:24   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg stopper ikke for syklister som ikke går av sykkelen hvis de er voksne. Jeg slipper som regel ikke over fotgjengere heller hvis de er voksne. Hvis de er barn synes jeg det er en selvfølge å stoppe.

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:31   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo svare også. Jeg stopper ikke for syklister (verken store eller små) med mindre de går av sykkelen og spaserer over stripene. Når det gjelder gåere stopper jeg heller ikke, og Divine, jeg mener disse som krysser gata (f.eks.) 50 meter ved siden av gangfeltet. Krysser jeg gata utenfor gangfelt selv, venter jeg til bilene har kjørt. Jeg forventer absolutt ikke at noen skal stoppe for meg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:38   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Krysser jeg gata utenfor gangfelt selv, venter jeg til bilene har kjørt. Jeg forventer absolutt ikke at noen skal stoppe for meg.

Betyr at du synes at man ikke skal slippe over fotgjengere på E16 når det er helgeutfart og endeløs kø seks timer i strekk?

Gammel 15-06-09, 16:51   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nei til begge. Og til den første.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:52   #20
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ja og ja

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.