Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om det å omtale homofile par

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 13:22   #41
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om det å omtale homofile par

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er fort vanskelig, det der, hvis man er uvant med en bestemt situasjon eller gruppe, samme hvor lite diskriminerende man egentlig ønsker å være.

Ja, enig. I det daglige og i muntelig tale ville jeg hatt høy terskel for å kalle noe diskriminerende, det er fort gjort at man snakker fortere enn man tenker - har jeg hørt. Men kravet øker når man skriver ting, synes jeg. Og hvis man skriver "offentlig" (i aviser, bøker, som lærer etc) så skrur i alle fall jeg opp kravet enda et par hakk.

Gammel 16-06-09, 13:34   #42
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men er det vanlig å omtale 2 damer som er sammen, eller 2 menn som er sammen som homofile? "De er sams" hadde nok jeg sagt. :det enkleste osv:

Gammel 16-06-09, 13:39   #43
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Men er det vanlig å omtale 2 damer som er sammen, eller 2 menn som er sammen som homofile? "De er sams" hadde nok jeg sagt. :det enkleste osv:

Sams? Det ville jeg tolket som at "de er enige" og så ikke skjønt hva du pratet om.

Langt de fleste (men slett ikke alle) som er sammen med en person av samme kjønn som seg selv, definerer seg nok som homofile. Da er det vel ikke så helt borti natta å omtale dem som det om definisjonsbehovet oppstår. Det betyr selvfølgelig ikke at du skal si "de er homofile" der du ellers ville sagt "de er kjærester."

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:41   #44
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Sams? Det ville jeg tolket som at "de er enige" og så ikke skjønt hva du pratet om.

Langt de fleste (men slett ikke alle) som er sammen med en person av samme kjønn som seg selv, definerer seg nok som homofile. Da er det vel ikke så helt borti natta å omtale dem som det om definisjonsbehovet oppstår. Det betyr selvfølgelig ikke at du skal si "de er homofile" der du ellers ville sagt "de er kjærester."

Da er vi nok svimlende enige, utenom at jeg bruker sams om par.

Gammel 16-06-09, 14:17   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke sagt om et par at de er homofile, nei - hvis jeg forteller at to damer eller menn er et par, så er det jo unødvendig å også påpeke at de er homofile. (Hvis de ikke er et par, men er homofile, så kan det jo i noen sammenhenger være interessant å vite dette også - for eksempel i en slik biografi som him nevner i HI. I alle fall ville man kunne finne på å nevne legning dersom det er snakk om et arbeidsfellesskap mellom en mann og en dame, der den ene eller begge er homofil - ettersom det ville kunne være en kjapp måte å fortelle at de ikke er eller har planer om å bli et par.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.