Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Folks forhold til banning i dag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-09, 11:10   #1
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Dessverre virker det som om flere og flere ikke engang anser "Herre..." som et banneord og bruker det helt uten hemninger. Men det er jo et misbruk av Guds navn, så klart det er banning!

For meg er ikke dette banning, all den tid jeg ikke tror på overnaturlige vesener. Vi har likevel valgt å klargjøre for barna at dette også er et ord det ikke er nødvendig å bruke.

Vår datter på 6,5 år, går stadig rundt og forteller både lærere og medelever på skolen at dett er stygt å si sånn. Jeg er utrolig stolt av henne for å tørre å stå opp for sine meninger!

Jeg syns ikke du bør være stolt over å ha en liten besserwisser som går og retter på andre.

Jeg er ellers enig med deg i at fyllord som lissom, as, på en måte, etc. og banneord er en uting. Det hender jeg banner litt i trafikken, men da er jeg som regel alene. Barna har dog hørt meg benevne en og annen bilist som dust. Vel fortjent, må jeg få tillegge.

Gammel 08-03-09, 11:25   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rine

Kjendiser tok jeg som eksempel fordi de er, nettopp, kjendiser: Personer de fleste av oss har hørt om. Jeg sier ikke at kjendiser som gruppe banner mer enn f.eks anleggsarbeidere. Noen eksempler: Jan Fredrik Karlsen, Anne Kath Hærland, Kristoffer Schau, Kurt Nilsen, Suzann Tutta Pettersen.

Jeg er nok litt dum, for jeg skjønner ikke relevansen, spesielt ikke når eksempelet ditt ikke stemmer. TO banneord i hver eneste setning på disse menneskene? I don't think so. Det blir bare tåpelig å overdrive på den måten.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Mulig det, men brukes det av en som ikke er kristen, er det vel et uttrykk totalt uten mål og mening. Da hadde det vært mer naturlig å slengt ut et uttrykk som henspeilet på noe en faktisk tror på.

Næsj, hvorfor det? Det er et utrykk som er godt innarbeidet i språket. Jeg tror de aller færreste tenker på den opprinnelige betydingen av ulike kraftutrykk de bruker. Da er det, som flere har nevnt, lettere å bli sjokkert av andre kulturers utrykk, som går mye mer på kjønn og kjønnsorganer, siden det er noe vi ikke er vant til.

Jeg synes generelt at banning er tilsøpling av språket og knytter det helt klart til et begrenset ordforråd.

Jeg er enig i at begge deler kan være en uting, men syns ikke de henger sammen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 11:48   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er nok litt dum, for jeg skjønner ikke relevansen, spesielt ikke når eksempelet ditt ikke stemmer. TO banneord i hver eneste setning på disse menneskene? I don't think so. Det blir bare tåpelig å overdrive på den måten.

Ja, nå begynner jeg å lure litt her....: Hva Jan Fredrik Karlsen gjør privat, vet vel du eller jeg lite om. Jeg snakker om at mange kjendiser banner vel mye i jobbsammenheng. Du kan selvfølgelig velge å henge deg opp i om det er to eller fire ganger i hver setning, en gang i annenhver setning, eller hva det nå måtte være.
Poenget: Jan Fredrik Karlsen er på jobb når han er med i Idol, Norske talenter, eller hva det nå er han holder på med for tiden. Når man banner så mye på TV, og i tillegg er langt over 30, år, da mener jeg man har et problem med ordforrådet sitt og at man har en lav språklig bevissthet. Til forskjell fra Stompas elever, der de fleste har et bevisst forhold til banning (en del av mine har ikke det, har til og med eksempler på elever som har bannet på muntlig eksamen i norsk ) ser ikke J.F Karlsen ut til å reflektere nevneverdig over språkbruken sin på TV i beste sendetid. Jeg synes banning kan være et effektivt språklig virkemiddel, for all del.
Brukes det for mye, og i feil sammenheng, som i de tilfellene som er nevt ovenfor, mister det sin kraft, og blir bare tåpelig.
Jeg reagerer like sterkt på personer som sier lissom eller sant, i annenhver setning, så banningen står på en måte ikke i en særstilling hos meg. :kritisk:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 11:58   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes generelt at banning er tilsøpling av språket og knytter det helt klart til et begrenset ordforråd.

Jeg er enig i at begge deler kan være en uting, men syns ikke de henger sammen.

Jeg er enig med glitter i denne. At banning forklares som et resultat av dårlig ordforråd er nok en av mange etablerte "sannheter" som blir brukt for å forklare noe vi ikke liker. Det er litt i samme gate som at man sier at mobbere har dårlig selvtillit. Det finnes onde mennesker, og det finnes mennesker med et godt arsenal av ord å bruke, men som velger banneord fordi de syntes det var det best egnete ordet der og da.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 11:17   #5
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ikke bare du. Iben også: hejjegud, sier hun. Jeg syns det er ganske sjarmerende.

Det er jo ganske mange ord som etterhvert forandrer mening med tiden. Man kan velge å forholde seg til det.. evt ikke, og irritere seg. Husker en norsklærer skulle lære oss å banne på vidregående. Det gikk da i "fy druen" og "søren klype"... Banning skal jo være sterke ord om det skal ha noen effekt. Er ikke det litt av poenget? Druer og klyper er ikke noe jeg har et veldig sterkt forhold til egentlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 11:02   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, for å mene at det er minbruk av guds navn bør man nødvendigvis være kristen.

Mulig det, men brukes det av en som ikke er kristen, er det vel et uttrykk totalt uten mål og mening. Da hadde det vært mer naturlig å slengt ut et uttrykk som henspeilet på noe en faktisk tror på.

Jeg synes generelt at banning er tilsøpling av språket og knytter det helt klart til et begrenset ordforråd. Jeg banner sjelden, men dukker det opp er det i situasjoner der kun en begrenset ordforråd er det jeg er kapabel til å håndtere, som i tidligere nevnte spark med stortå i dørstokk eller liknende situasjoner.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 11:06   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan si "utrolig godt godteri", "veldig godt godteri" eller "kjempe godt godteri". Men hvis man alltid sier "j.... godt godteri" så har man dårlig ordforåd.

Jeg synes verken utrolig, veldig eller kjempe er spesielt imponerende begreper å bruke. Å dra ned banning til å være forbeholdt dumme mennesker blir naivt og banalt. Banning kan høres simpelt ut, og kan være upassende. Det skal jeg være med på. Selv bruker jeg både faen og jævlig uten blygsel, men jeg har jo selvfølgelig vett nok til å ikke bruke denslags ord i situasjoner som jobbintervjuer eller møter med barnehageansatte. At sønnen min hører meg brøle "satan" når jeg slår tåa inn i dørterskelen tror jeg ikke han tar skade av.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 11:17   #8
Matir
Aktiv

Medlem siden: Nov 2008
Matir er litt kul
Standard

Jeg kan si en ting, jeg er født og oppvokst i nord-norge,og bor i nord, og ja jeg banner.
Ungene mine prøver jeg å skjerme så langt det går, men jeg vet de og kommer til å banne, så jeg stresser ikke med dette.

Bruker heller tid og tanker på hyggeligere ting.

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 11:56   #9
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har også registrert at banning er "lovlig" i det offentlige som f.eks. på tv. Det er trist.

Hjemme hos oss banner verken jeg eller mannen min. Jeg har aldri hatt behov for å banne. Barna våre banner ikke. Kan jo være de banner ute blant venner da... det vet man jo aldri.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 12:25   #10
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er "herregud" regnet som vulgært og et tegn på dårlig ordforråd?

Gammel 08-03-09, 12:38   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Rine: Det er klassifiseringen jeg reagerer på - hvis du banner har du dårlig ordforråd. Inntørket, snusfornuftig og banalt. Det er ikke slik at jeg mener at banneord er et spennende krydder i språket, for all del. Som jeg skrev tidligere kan det ofte være upassende og vulgært. Men det er ikke slik at banneord er et redskap for de ressurssvake.
.

Da tror jeg vi egentlig er enige. Det har iallfall aldri vært min intensjon å si at banning = dårlig ordforråd.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nei, jeg synes ikke herregud er spesielt vulgært, og det er vel bare et tegn på dårlig ordforråd hvis man sier det i annenhver setning omtrent.
Jeg synes derimot ikke det er spesielt sjarmerende med små barn som har herregud (eller lignende uttrykk) godt etablert i vokabularet sitt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 12:48   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner ikke ett eneste menneske som blir støtt av "herregud". Synes alle rundt meg bruker det til en viss grad, og kan ikke huske at jeg noengang har opplevd noen så mye som heve på et øyenbryn over det.

Jeg synes det er et helt passende uttrykk for overaskelse eller mild oppgitthet/sinne.

Gammel 08-03-09, 13:16   #13
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, jeg synes ikke herregud er spesielt vulgært, og det er vel bare et tegn på dårlig ordforråd hvis man sier det i annenhver setning omtrent.
Jeg synes derimot ikke det er spesielt sjarmerende med små barn som har herregud (eller lignende uttrykk) godt etablert i vokabularet sitt.

Siden HI dro inn dette som et eksempel, så tenkte jeg at de aller fleste ville ha hatt et dårlig ordforråd om "herregud" skulle definere dette. Jeg er helt enig i at, om man bruker samme ord hele tiden, så er det et tegn på dårlig ordforråd egentlig uansett hvilket ord det er.

Gammel 08-03-09, 14:00   #14
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er helt på linje med Tito og Rine i denne diskusjonen. (sikkert fler også, har ikke lest alt i tråden).

Banning er forsøpling og forringing av språket vårt, og vi ser en uheldig utvikling. Det er flott at skoler tar avstand og har regler på slik språkbruk, inkludert nedsettende betegnelser som bitch/fitte/hore osv.

Som voksne bør vi ta ansvar og gå foran som gode rollemodeller for barna våre, og det gjelder også språkbruk.

Sist redigert av Amelie : 08-03-09 kl 20:43. Årsak: Litt distrahert da jeg la inn innlegget
Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 12:42   #15
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg begynte å banne etter jeg ble mamma. Ble liksom så mye å banne over
Heldigvis banner ikke guttene, enda.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 12:49   #16
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Jeg begynte å banne etter jeg ble mamma. Ble liksom så mye å banne over

Gammel 08-03-09, 12:58   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jævla snille pleier jeg ikke å si. Men jeg sier ofte kjempeliten og overraskes av at ingen reagerer på det.

Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 13:03   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått et annet forhold til banning og det jeg vil kalle fargerikt språk etter at jeg ble gift med en nordlending. Og det er forskjell på å krydre språket med litt bannskap innimellom og å banne til noen. Det første er greit nok om det ikke er overdrevent og det siste gjør meg veldig sint. Veldig.

Gammel 08-03-09, 14:17   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare sånn av nysgjerighet, dere som er veldig imot banning, tror dere folk bannet mindre i gamle dager?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 14:24   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg synes det er vulgært ja. Det finnes verre, bevares, men definitivt vulgært.

Det er mulig det finnes intelligente, velartikulerte mennesker som velger å bruke bannskap bevisst, men jeg har tilgode å møte noen. Jeg forbinder mye bannskap med å gjenta seg selv med de samme to-tre banneordene og det i så og si hver eneste setning. Litt enkel utrustning i toppetasjen, grilldress, harryshopping o.s.v.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.