|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
frakoblet
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dag
For meg er ikke dette banning, all den tid jeg ikke tror på overnaturlige vesener. Vi har likevel valgt å klargjøre for barna at dette også er et ord det ikke er nødvendig å bruke.
Jeg syns ikke du bør være stolt over å ha en liten besserwisser som går og retter på andre.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
Jeg er nok litt dum, for jeg skjønner ikke relevansen, spesielt ikke når eksempelet ditt ikke stemmer. TO banneord i hver eneste setning på disse menneskene? I don't think so. Det blir bare tåpelig å overdrive på den måten.
Næsj, hvorfor det? Det er et utrykk som er godt innarbeidet i språket. Jeg tror de aller færreste tenker på den opprinnelige betydingen av ulike kraftutrykk de bruker. Da er det, som flere har nevnt, lettere å bli sjokkert av andre kulturers utrykk, som går mye mer på kjønn og kjønnsorganer, siden det er noe vi ikke er vant til.
Jeg er enig i at begge deler kan være en uting, men syns ikke de henger sammen.
![]() |
#3 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, nå begynner jeg å lure litt her....: Hva Jan Fredrik Karlsen gjør privat, vet vel du eller jeg lite om. Jeg snakker om at mange kjendiser banner vel mye i jobbsammenheng. Du kan selvfølgelig velge å henge deg opp i om det er to eller fire ganger i hver setning, en gang i annenhver setning, eller hva det nå måtte være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Peppy!
|
Jeg er enig med glitter i denne. At banning forklares som et resultat av dårlig ordforråd er nok en av mange etablerte "sannheter" som blir brukt for å forklare noe vi ikke liker. Det er litt i samme gate som at man sier at mobbere har dårlig selvtillit. Det finnes onde mennesker, og det finnes mennesker med et godt arsenal av ord å bruke, men som velger banneord fordi de syntes det var det best egnete ordet der og da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Pauset
|
Det er jo ganske mange ord som etterhvert forandrer mening med tiden. Man kan velge å forholde seg til det.. evt ikke, og irritere seg. Husker en norsklærer skulle lære oss å banne på vidregående. Det gikk da i "fy druen" og "søren klype"... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
Mulig det, men brukes det av en som ikke er kristen, er det vel et uttrykk totalt uten mål og mening. Da hadde det vært mer naturlig å slengt ut et uttrykk som henspeilet på noe en faktisk tror på.
![]() |
#7 |
Peppy!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg kan si en ting, jeg er født og oppvokst i nord-norge,og bor i nord, og ja jeg banner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg har også registrert at banning er "lovlig" i det offentlige som f.eks. på tv. Det er trist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da tror jeg vi egentlig er enige. Det har iallfall aldri vært min intensjon å si at banning = dårlig ordforråd.
Nei, jeg synes ikke herregud er spesielt vulgært, og det er vel bare et tegn på dårlig ordforråd hvis man sier det i annenhver setning omtrent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
By the Sea
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg kjenner ikke ett eneste menneske som blir støtt av "herregud". Synes alle rundt meg bruker det til en viss grad, og kan ikke huske at jeg noengang har opplevd noen så mye som heve på et øyenbryn over det.
![]() |
#13 |
Pauset
|
Siden HI dro inn dette som et eksempel, så tenkte jeg at de aller fleste ville ha hatt et dårlig ordforråd om "herregud" skulle definere dette. Jeg er helt enig i at, om man bruker samme ord hele tiden, så er det et tegn på dårlig ordforråd egentlig uansett hvilket ord det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagEr helt på linje med Tito og Rine i denne diskusjonen. (sikkert fler også, har ikke lest alt i tråden).
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein Sist redigert av Amelie : 08-03-09 kl 20:43. Årsak: Litt distrahert da jeg la inn innlegget |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg begynte å banne etter jeg ble mamma. Ble liksom så mye å banne over |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
By the Sea
|
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJævla snille pleier jeg ikke å si. Men jeg sier ofte kjempeliten og overraskes av at ingen reagerer på det. |
![]() |
![]() |
#18 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg har fått et annet forhold til banning og det jeg vil kalle fargerikt språk etter at jeg ble gift med en nordlending.
![]() |
#20 |
Introvert optimist
|
Jeg synes det er vulgært ja. Det finnes verre, bevares, men definitivt vulgært.
![]() |
|
|