Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

20-minutterstråden - fra bunnen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-09, 20:51   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 20-minutterstråden - fra bunnen

De finnes i ekstremt mange prisklasser, men på min ICA står de vel ved siden av pestoen og ikke langt fra buljongen. :tenker: De er omtrent på samme str. som små pestoglass og har mørkebrun væske i seg. : detaljert:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 20:51   #42
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg har testa Veronals pizzaoppskrift og kan melde om at den hever akkurat passe i ovnen, og blir herlig sprø og sikkert ganske autentisk italiensk. :sannheltsvitne:

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 20:52   #43
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, da skjønner jeg. Mine er mye mindre og sikkert ditto dyrere. Og jeg har typisk brukt et helt eller halvt glass i en ovnsgryte, f.eks.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 20:53   #44
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Veronal, din variant legger jo ikke inn tid for heving av deigen?

Svarer jeg, siden Veronal har lært meg å bake rask pizza i en tidligere tråd. Deigen hever nok i ovnen. Trengs ikke noe mer heving enn de få minuttene den får mens ovnen blir varm.

Gammel 25-02-09, 20:54   #45
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg har testa Veronals pizzaoppskrift og kan melde om at den hever akkurat passe i ovnen, og blir herlig sprø og sikkert ganske autentisk italiensk. :sannheltsvitne:

Takk Scarlett og Esme - jeg skal ut på leting.

Gammel 25-02-09, 20:56   #46
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg bruker stort sett Touch of Taste og finner dem som oftest sammen med buljong og slikt.

takk - skal prøve disse.

Her fant jeg også oppskrifter hos produsenten - har ikke sett på dem enda, men regner med da jeg får et bilde av hva de kan brukes til og omtrentlig hvor mye.

Dette er for meg det største hinderet i å prøve å lage 'hjemmelagd' mat. Hele tiden refereres det til kraft, fond osv. Og dette har jo ikke jeg.

Gammel 26-02-09, 06:20   #47
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Det er jo ikke store saken å lage kraft og fond selv.
Jeg pleier å utnytte alt mulig avskjær og overskudd fra fisk, kjøtt og grønnsaker. Hiver det bare på kok, og lar det stå og minde sin egen business til det er ferdig. Fryser enten i små begre eller isbitposer, og da er det jo bare å ta fram den mengden man skal ha.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 07:14   #48
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Er det like mye lugubert i ferdig-fondene som i ferdig-buljongene?

Jeg lagde fond av vannet fra kjøttrullene til jul og har fortsatt mye frosset ned i isbitposer i fryseren. Når det blir tomt får jeg koke sommerrull eller vårrull.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 08:23   #49
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg bruker heller ikke særlig mer enn 20-30 minutter på middag de fleste dager. I dag stekte jeg karbonadedeig, hadde i gulrøtter og sopp, revet hvitløk, tilsatte litt flytende buljong, tacokrydder og ketchup. Serverte med fullkornspasta. Denne er hele familien veldig glad i.

Denne retten hørstes ut som noe som kan falle i smak hos oss også.
Men hvor mye er litt flytende buljong? Hvor mye tacokrydder bruker du? Og skal ketchupen rett i retten? Hvor mye?

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 10:35   #50
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Denne retten hørstes ut som noe som kan falle i smak hos oss også.
Men hvor mye er litt flytende buljong? Hvor mye tacokrydder bruker du? Og skal ketchupen rett i retten? Hvor mye?

En dæsj flytende buljong - ca 1 ss, tenker jeg. Mengden tacokrydder varierer litt, men jeg er ikke veldig sparsom. Ketchup rett i retten ja, ca 1-1,5 dl.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 10:39   #51
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Skjær noen pølser i biter, stek og sleng så oppi tomatbønner, erter og mais.

Dette tar tre minutter å lage, og ungene mine elsker det.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 10:41   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av mine favorittretter er faktisk spaghetti (må være sånne lange) med en saus av ketchup og sennep. Det høres usannsynlig ekkelt ut, og min mann myrder meg bare jeg nevner denne retten (han har nektet å smake, jeg skal vedde på at han hadde likt det om han turte å smake!). Men det er overraskende godt! Man bare steker kjøttdeig og blander i godt med ketchup og en god dæsj sennep (ikke for mye), litt salt og pepper. Så lar man det putre litt og heller det direkte i gryta med kokt spaghetti og rører godt rundt så alt blandes. Serveres med loff og gjerne salat. Det skal ikke være "sausete", altså. Bare lage smak og gjøre at det blir litt saftig, men ikke mye saus.
Ja, usunt som fy, og mange vil sikkert brekke seg når de hører det (jeg hadde gjort det selv om jeg aldri hadde smakt), men det er utrolig godt! Best om kjøttdeigen ikke er helt finkornet, men med litt store klumper her og der. *venter på spy-smileyene*

Sist redigert av Dixie Diner : 26-02-09 kl 11:06.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 10:49   #53
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når vi har veldig dårlig tid her hjemme bruker vi ferdig strimlet svinekjøtt eller pølser i biter og en frossenpose med suppe- og lapskausblanding. Smaker kjempegodt.
http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7469

Gammel 26-02-09, 10:51   #54
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Dette lurer jeg også på.

Gammel 26-02-09, 11:16   #55
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Vær så snill å ikke fortelle om hvilke lugubre ting som finnes i buljong

Gammel 26-02-09, 11:18   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig skeptisk til buljong og fond og slikt. Ser at Rachael Ray bruker svære kanner med flytende buljong og lurer fælt på hva som egentlig er oppi de der. Jeg har brukt noen terninger fra Vogel som har vært gode, de er salt- og gjærfrie. Men nå har jeg vanlig Toro kjøttbuljong og grønnsaksbuljong i hylla, huff.

Gammel 26-02-09, 16:51   #57
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er fornøyd med buljongene fra Helios til hverdagsbruk, men foretrekker fond til bedre måltider.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 21:00   #58
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Følger med.... Mye smarte tips

Gammel 01-03-09, 12:29   #59
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mange gode tips her. Min favoritt er en pastarett.

"Oppskrift"
Start med å koke opp vann fullkornspasta.
Hakk det du har av grønnsaker. Liker spesielt godt squash og auberginer i denne retten jeg. Evt blomkålbuketter bør være små og gulroten skivet med ostehøvel for at alt skal bli ferdig samtidig.
Fres grønnsakene. Ha over 1 buljongterning+1dl vann/1 dl buljong, litt tomatpure og creme fraiche (mer eller mindre etter smak, jeg varierer ofte). La det putre litt.

Skal ut på fondjakt jeg også!

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 13:17   #60
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Kyllingform med tomat og hvitløk:

Brun kyllingfileter på passe sterk varme.
Bland sammen boks med hakkede tomater (to-tre bokser til 4 personer), et glass tomatpurè, noen fedd hakket hvitløk (jeg jukser og bruker noen teskjeer fra glass), urtekrydder (f.eks. oregano), og evt litt hakket chili (også fra glass, hvis man skal rekke 20-minutters-fristen).
Skjær squash i skiver, legg det i en smurt ildfast form. Hiv oppi frosne spinat-terninger. Ha evt oppi litt svarte oliven. Legg oppi kyllingfilètene, og hell over tomatsausen. Topp med ost. Sett i stekeovnen i 15-20 minutter (mindre, hvis kyllingen er delt opp i biter, hvis man skal rekke innen 20 minutter).
Imens koker man grønne linser, og/eller ris. (Har man kokte linser stående i kjøleskapet fra i går, hiver man det bare oppi formen sammen med det andre, og voila, alt-i-ett-form).

Kan sikkert også lages med svinefilet, eller sågar hvit fisk (sei eller torsk). Og man kan ha oppi flere grønnsaker, og evt brune litt løk sammen med kyllingfiletene.

Veldig godt, faktisk! Og supersunt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:52.