Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-06, 02:59   #41
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Denne tråden er jo nesten på grensen til hysterisk festlig komisk....

"Jeg er ikke snobb", "ikke jeg heller", "og ikke jeg heller, og jeg stemmer SV" og "ikke meg heller".

Greit. Da er det sikkert ikke dere han har i tankene da han har kommet frem til at det finnes en ny overklasse hvor det er en del likhetstrekk. Disse trekker han frem, og mange av dere mener at han generaliserer. Det mener ikke jeg, og for meg kommer det helt tydelig frem hva slags type mennesker han tenker på, og ja, det finnes noen av dem her på forumet også, men kanskje de har vært totalt fraværende i denne debatten nettopp fordi han treffer spikeren midt på hodet, og at det dermed gjør litt vondt

For at dere evt skal forstå mer om hva han mener foreslår jeg at dere leser mer om hva han har jobbet med og observert og studert osv. istedenfor å bl.a. kritisere han for at han bruker Bourdieu sine analyser for å komme frem til det han her presenterer. Man får ikke de jobbene Tangen har/har hatt dersom man farer bare med tullball....

Gammel 05-12-06, 03:12   #42
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det gjør det sikkert, men jeg kan ikke se at det er noe å strebe etter.

Ben "kanskje en av tre" Murphy

Enig. Jeg tror det må være veldig kjedelig å jobbe med kultur i lengden.

Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 04:22   #43
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

og dette svarer politikerne:

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...01/484733.html

Gammel 05-12-06, 10:17   #44
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg tør påstå at jeg kjenner godt igjen stereotypene Tangen beskriver i denne artikkelen.
Nå stemmer jeg enda litt rødere enn SV og kommer fra en klassisk arbeiderbakgrunn hvor mine foreldre ikke har høyere utdanning. Selv har jeg høy utdanning og faller kanskje innenfor kategorien på noen områder.
Det er jo selvsagt generaliserende, og føler man seg ikke truffet? Ja da er man kanskje ikke en kultursnobb
En interessant artikkel, men ikke nye tanker.

Gammel 05-12-06, 10:31   #45
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en arrogant snobb. Definitivt. Men de tingene jeg liker, liker jeg på ordentlig.

Det er mange ting i denne tråden som er morsomme. Ikke bare dem du peker på, Elin.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 10:36   #46
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Denne tråden er jo nesten på grensen til hysterisk festlig komisk....

"Jeg er ikke snobb", "ikke jeg heller", "og ikke jeg heller, og jeg stemmer SV" og "ikke meg heller".

Greit. Da er det sikkert ikke dere han har i tankene da han har kommet frem til at det finnes en ny overklasse hvor det er en del likhetstrekk. Disse trekker han frem, og mange av dere mener at han generaliserer. Det mener ikke jeg, og for meg kommer det helt tydelig frem hva slags type mennesker han tenker på, og ja, det finnes noen av dem her på forumet også, men kanskje de har vært totalt fraværende i denne debatten nettopp fordi han treffer spikeren midt på hodet, og at det dermed gjør litt vondt

Det er klart at når du plukker ut biter av innlegg som underbygger det du mener, og så fremstiller det som om de er representative for det som er postet i tråden så ser det jo ut som om du argumenterer godt.

Hvis man i denne tråden derimot ser på hva som faktisk er postet vil man finne følgende. Det er ca 15 som har postet. Mine tolkninger av hva de sier er noe sånt som:

2 selverklært snobber
3 som kjenner seg igjen som snobber ut fra beskrivelse av snobber
1 støtte til idéen om venstresidesnobberi uten egen fraskriving

4 Mener at det idéen om venstresidesnobberi stemmer, og regner tydeligvis ikke seg selv blant dem.

1 Poster har ikke egentlig uttrykt noen mening om temaet

3 Postere passer noenlunde inn i kategorien du beskriver og fraskriver seg å være snobber.

Konklusjonen min er altså at 4-5 postere eksplistt, eller implisitt, definerer seg selv i snobbegruppen du påstår er totalt fraværende.

Påstå nå gjerne at det var en helt annen gruppe du mente var totalt fraværende i denne debatten.

Ben "triple dog dare you" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 10:39   #47
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt litt på denne tråden de siste dagene. Det er jo interessant å forsøke å se seg selv utenfra av og til. Jeg tror jeg har kommet til at jeg er en wannabesnobb.
Jeg VIL gjerne lage gourmetmat i fire timer og være flink til det, men jeg er det ikke.
Jeg VIL gjerne lese vanskelige bøker og forstå dem, men jeg gjør det ikke.
Jeg VIL gjerne gjøre masse for de fattige, men jeg gjør latterlig lite.

I bunn og grunn så VIL jeg gjerne bli flinkere, klokere og et bedre medmenneske. Eller en snobb om det er det det kalles. Og selvsagt vil jeg det for min egen tilfredsstillelses skyld, alt jeg gjør bunner i meg og min tilfredsstillelse.

Var det ærlig nok?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 10:50   #48
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Var det ærlig nok?

Du kan bli tatt opp på prøve.

Ben "senker kravene litt i dag" Murphy

Gammel 05-12-06, 10:50   #49
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har tenkt litt på denne tråden de siste dagene. Det er jo interessant å forsøke å se seg selv utenfra av og til. Jeg tror jeg har kommet til at jeg er en wannabesnobb.
Jeg VIL gjerne lage gourmetmat i fire timer og være flink til det, men jeg er det ikke.
Jeg VIL gjerne lese vanskelige bøker og forstå dem, men jeg gjør det ikke.
Jeg VIL gjerne gjøre masse for de fattige, men jeg gjør latterlig lite.

I bunn og grunn så VIL jeg gjerne bli flinkere, klokere og et bedre medmenneske. Eller en snobb om det er det det kalles. Og selvsagt vil jeg det for min egen tilfredsstillelses skyld, alt jeg gjør bunner i meg og min tilfredsstillelse.

Var det ærlig nok?

Kan vi ikke erklære dette som en egen skrifte tråd?
Jeg er Siri, Castrotilhenger, høyskoleutdannet, kommer fra et intelektuelt arbeiderhjem (Kan man bruke en sånn betegnelse?), hater Se & Hør, FrP, lager så godt som aldri verken grandis eller treretters, liker feel good-filmer fra Hollywood, ser Hotell Cæcar, drikker vin fra kartong, har eget hus, tjener under 10 000 netto, kjøper bruktklær til ungene, handler klær på kjedebutikker, har 0 karriereambisjoner, foretrekker backpacking framfor charter, har lest ca 2 bøker i år og aner ikke hva jeg ville stemt om vi hadde hatt valg i år... Snobb...? Neppe.

Nestemann ut?

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 10:54   #50
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekte snobber teller opp sitt datagrunnlag.

Gammel 05-12-06, 11:00   #51
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ekte snobber teller opp sitt datagrunnlag.

Har en følelse av at snobbebegrepet kan overføres til praktisk talt hva som helst som måtte passe ens egen hypotese.
Man kan for eksempel si at det er snobbete å kokettere over sin egen utilstrekkelighet i forhold til såkalt snobberi.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:02   #52
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Har en følelse av at snobbebegrepet kan overføres til praktisk talt hva som helst som måtte passe ens egen hypotese.
Man kan for eksempel si at det er snobbete å kokettere over sin egen utilstrekkelighet i forhold til såkalt snobberi.

Og nettopp dette er noe av det morsomste med denne tråden.

Gammel 05-12-06, 11:03   #53
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og nettopp dette er noe av det morsomste med denne tråden.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:05   #54
Siri
seru

Siri sin avatar

Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Betyr dette at jeg kan pryde meg med snobbetittelen?

Forresten... Ingen andre som vil gjøre opp status? :intrisert:

Gammel 05-12-06, 11:06   #55
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Betyr dette at jeg kan pryde meg med snobbetittelen?

Jeg vil heller si at du høres ut som litt av en nøtt for Bourdieu.

Gammel 05-12-06, 11:07   #56
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Forresten... Ingen andre som vil gjøre opp status? :intrisert:

Næh. Da sier dere bare at jeg er en snobb.

Gammel 05-12-06, 11:08   #57
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er egentlig definisjonen på en snobb?

Jeg ser for meg en sånn "Jeg er så veldig rik og jeg har pengesekker svære"-fyr med Rolls Royce og privatsjåfør. Er du en en sånn en, Tinetoff? (Jeg spør deg siden du selv har sagt at du er en snobb uten å skjems).

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:09   #58
Siri
seru

Siri sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Næh. Da sier dere bare at jeg er en snobb.

Utrolig bra!

Gammel 05-12-06, 11:09   #59
Benmurphy
-

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Mener du å insinuere at hele debatten kan sies å grense til tull og fjas?

Ben "I am shocked, shocked to find that idle talk is going on here" Murphy

Gammel 05-12-06, 11:10   #60
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er egentlig definisjonen på en snobb?

Jeg ser for meg en sånn "Jeg er så veldig rik og jeg har pengesekker svære"-fyr med Rolls Royce og privatsjåfør. Er du en en sånn en, Tinetoff? (Jeg spør deg siden du selv har sagt at du er en snobb uten å skjems).

1person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner o l; forfengelig narr, jålebukk

Jeg tror vi trygt kan putte Tinetoff inn i den boksen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.