|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre? | |||
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par |
![]() ![]() ![]() ![]() |
27 | 19,57% |
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler |
41 | 29,71% |
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke |
35 | 25,36% |
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til |
17 | 12,32% |
Annet - hva? |
18 | 13,04% |
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?
Sånn er det her også. Jeg spleiser ofte på gaver til min familie med min lillesøster,og har ingen problemer med at det deles likt, selv når hun er singel. Det skal sies at hun har en meget god økonomi,med en inntekt de færreste er forunt og ekstremt lave boutgifter. Hadde hun hatt det trangt ville jeg kanskje foreslått en annen deling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Jeg tenker vel noe sånt som: Yt etter evne, få etter behov. Altså har sivilstatus lite med det å gjøre sånn i utgangspunktet, mens økonomi kanskje kan få spille en rolle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Hvis ikke den single har veldig lite penger så er jeg vant til at vi betaler likt. Når min bror får bursdaggave av meg, mannen min og min søster i neste uke deler vi summen på to. Samme med julegaver og andre gaver innenfor familien.
![]() |
#44 |
frakoblet
|
![]() |
#45 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat sånn gjør vi det også.
![]() |
#46 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Vi har alltid delt det på antall personer. Du er jo ikke en person selv om du er gift/samboer. Jeg synes det er rett og rimelig at en singel betaler for en og ikke to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?I søskenflokken har vi tre delt likt når vi har spleiset, men i vennekretsen har vi praktisert at single betaler mindre enn par når det er gavespleis. Jeg synes det er et viktig poeng søsken i mellom at de som er par har dobbelt så mange å kjøpe til.
![]() |
#49 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Hvis jeg og brødrene mine skal dele på noe til foreldrene mine deler vi på tre. Uavhengig om vi har samboere eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
er grønn og fin.
|
Håper dette var siktet til noen spesiet og ikke noe du slenger ut fordi det gjelder "alle" single.
![]() |
#51 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Jeg pleier å gjøre det slik med min bror. Hvis vi skal kjøpe gave sammen til mine foreldre pleier jeg å dele beløpet på tre (min bror, min mann og jeg), han er ikke student, og tjener veldig bra, men jeg har bare gjort det slik. Når min mormor skal gi gaver gir hun 500,- pr pers, så min bror får en gave til 500,-, mens mannen og jeg får gave til 1000,-. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Travelt opptatt
|
Jeg har i svært liten grad fått pengegaver eller kostbare ting fra min svigerfamilie, og det samme med min mann og mine foreldre. Til jul og bursdager er det underforstått at gavene til min familie hovedsaklig er fra meg, og til hans familie er de fra ham. Selvsagt med alle navnene på. Hvis han og søstra får pengekonvolutter fra bestemor, er det samme sum oppi, selv om det står to navn på hans, og ett på hennes.
![]() |
#53 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Sånn er det hos oss også.
![]() |
#54 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Hos oss gjør vi det slik at den single betaler halvparten. Det er hun selv som mener det er riktig, men vi har ikke diskutert på det. Hun er student, har dårligst råd av oss, og er veldig forsiktig med penger. Og vant til å bli degget litt for...
![]() |
#55 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg trakk meg også ofte ut av spleiselaget og gjør det gjerne enda. Syns det er greit å kjøpe gave selv. Da gir jeg det jeg ønsker og til den prisen jeg ønsker.
![]() |
#56 |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Så lenge svigermora di mener att hun ikke trenger og betale halvparten og dere ikke må betale hennes halvpart så la diskusjonen ligge, jeg tror att det blir din svigermor som kommer til og betale hennes del uansett. Dere kan ikke vite hva hun har igjen eller ikke , så fremt dere ikke hvet alt om hennes økonomi. Dette er en gave til din svigerfar og så kan dere vite att dere har betalt deres del, og så kan hun eventulet sitte med sin dårlige sammvitighet om hun trenger det. Det blir for patetisk og krangle om noe sånt, det er snakk om 300 kr eller 150 faktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Jeg tenker pris pr par, men så er det bare par i vår familie. Ellers tenker jeg pris pr hode.
![]() |
#58 |
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Jeg leste ikke hele innlegget før jeg svare, så en modde kan gjerne flytte over en stemme fra nummer to til tre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Fortynnet
|
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Den der tenkte jeg på også, for når dere gir 1 gave til henne på jul ig bursdager så må hun gi mange flere til dere siden dere er flere i familien. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|