Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavespleising - single betaler mindre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre?
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par 27 19,57%
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler 41 29,71%
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke 35 25,36%
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til 17 12,32%
Annet - hva? 18 13,04%
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-08, 17:49   #41
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gavespleising - single betaler mindre?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Når vi spleiser på familiegaver deler vi på antall søsken, men når vi spleiser på vennegaver deler vi på antall voksne slik at de som er singel betaler halvparten.

Sånn er det her også. Jeg spleiser ofte på gaver til min familie med min lillesøster,og har ingen problemer med at det deles likt, selv når hun er singel. Det skal sies at hun har en meget god økonomi,med en inntekt de færreste er forunt og ekstremt lave boutgifter. Hadde hun hatt det trangt ville jeg kanskje foreslått en annen deling.

Når vi spleiser på gaver i vennekretsen er det selvklart at det deles per hode.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 17:50   #42
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker vel noe sånt som: Yt etter evne, få etter behov. Altså har sivilstatus lite med det å gjøre sånn i utgangspunktet, mens økonomi kanskje kan få spille en rolle.

Da jeg var singel og student, hendte det at jeg betalte noe mindre enn mine søstre i parforhold og jobb. Men jeg har også vært singel og i jobb, og da synes jeg det var helt greit å betale likt.

Så jeg klarer ikke helt å svare på pollen, mener det får bli litt opptil situasjonen.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 18:31   #43
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis ikke den single har veldig lite penger så er jeg vant til at vi betaler likt. Når min bror får bursdaggave av meg, mannen min og min søster i neste uke deler vi summen på to. Samme med julegaver og andre gaver innenfor familien.

Hvis vennegjengen skal spleise på noe til feks et bryllup og det ikke er bestemt hva vi skal kjøpe har vi gjort det slik at alle betaler det de vil. Det er ikke så nøye for meg om jeg har spyttet mer inn i potten enn Ola og Kari, det viktigste er at det blir en hyggelig gave.

Gammel 18-10-08, 19:01   #44
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Enig med deg Tito. Jeg er gift og vi har i mange år hatt bare ei inntekt (jeg var hjemmeværende da barna var små). Likevel opplevde vi mange ganger at det ble forventet at vi som var gift skulle betale for to (med ei inntekt), mens single skulle betale for en (også med ei inntekt).

De som var single hadde gode inntekter, høyere enn mannen min sin. Jeg hadde ingen inntekt og i tillegg to barn. Og noen ganger gjorde det skikkelig innhugg i økonomien, og det endte med at jeg trakk meg ut av sånne spleisegreier og kjøpte gave selv.

Gammel 18-10-08, 19:20   #45
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Enig.

Umiddelbart tenker jeg at familie = dele beløp på antall søsken. Imidlertid har vi i vennegjengen gjort det anderledes, når vi har spleiset til hverandre. Da har vi gitt en sum pr hode, der single altså betaler halvparten.

Akkurat sånn gjør vi det også.

Gammel 18-10-08, 19:22   #46
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Vi har alltid delt det på antall personer. Du er jo ikke en person selv om du er gift/samboer. Jeg synes det er rett og rimelig at en singel betaler for en og ikke to.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 19:45   #47
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I søskenflokken har vi tre delt likt når vi har spleiset, men i vennekretsen har vi praktisert at single betaler mindre enn par når det er gavespleis. Jeg synes det er et viktig poeng søsken i mellom at de som er par har dobbelt så mange å kjøpe til.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 19:47   #48
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Teofelia sa det jeg mener.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 19:53   #49
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg og brødrene mine skal dele på noe til foreldrene mine deler vi på tre. Uavhengig om vi har samboere eller ikke.

Den andre varianeten med venner har jeg faktisk ikke tenkt på, det har aldri vært aktuelt. Men umiddelbart tenker jeg deling pr husstand.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 19:54   #50
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

De som har mest penger igjen etter faste utgifter er betalt er jo de single.

Håper dette var siktet til noen spesiet og ikke noe du slenger ut fordi det gjelder "alle" single.
I såfall kan jeg fortelle at det er feil.
Jeg er ganske nyseparert og ergo singel med 3 barn.
Ja, jeg får noe støtte fra staten, men det oppveier på langt nær det å ha en med full inntekt til å dele utgiftene med.
Ja, jeg har litt mindre utgiter i form av en bil mindre og en person mindre i kosten. Men huslånet er like stort, de kommunale utgiftene også.
Strømmen er heller ikke billigere for meg som er alene en for de som er 2.

Gammel 18-10-08, 19:57   #51
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg pleier å gjøre det slik med min bror. Hvis vi skal kjøpe gave sammen til mine foreldre pleier jeg å dele beløpet på tre (min bror, min mann og jeg), han er ikke student, og tjener veldig bra, men jeg har bare gjort det slik. Når min mormor skal gi gaver gir hun 500,- pr pers, så min bror får en gave til 500,-, mens mannen og jeg får gave til 1000,-.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 20:20   #52
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Jeg pleier å gjøre det slik med min bror. Hvis vi skal kjøpe gave sammen til mine foreldre pleier jeg å dele beløpet på tre (min bror, min mann og jeg), han er ikke student, og tjener veldig bra, men jeg har bare gjort det slik. Når min mormor skal gi gaver gir hun 500,- pr pers, så min bror får en gave til 500,-, mens mannen og jeg får gave til 1000,-.

Jeg har i svært liten grad fått pengegaver eller kostbare ting fra min svigerfamilie, og det samme med min mann og mine foreldre. Til jul og bursdager er det underforstått at gavene til min familie hovedsaklig er fra meg, og til hans familie er de fra ham. Selvsagt med alle navnene på. Hvis han og søstra får pengekonvolutter fra bestemor, er det samme sum oppi, selv om det står to navn på hans, og ett på hennes.

Derfor er det heller ikke naturlig for meg å skulle betale 2/3 av en spleisegave til svigers. Jeg gir heller en liten ting fra meg og ungene.

Vennegaver er noe annet. Der deles det på antall navn på kortet.

Gammel 18-10-08, 20:55   #53
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

I vår verden betaler vi etter antall voksne i husstanden. Altså vi betaler det dobbelte av hva min single bror gjør til alle gaver. Noe annet har da ikke slått meg.

Sånn er det hos oss også.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 20:59   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss gjør vi det slik at den single betaler halvparten. Det er hun selv som mener det er riktig, men vi har ikke diskutert på det. Hun er student, har dårligst råd av oss, og er veldig forsiktig med penger. Og vant til å bli degget litt for...

Gammel 19-10-08, 09:34   #55
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

De som var single hadde gode inntekter, høyere enn mannen min sin. Jeg hadde ingen inntekt og i tillegg to barn. Og noen ganger gjorde det skikkelig innhugg i økonomien, og det endte med at jeg trakk meg ut av sånne spleisegreier og kjøpte gave selv.

Jeg trakk meg også ofte ut av spleiselaget og gjør det gjerne enda. Syns det er greit å kjøpe gave selv. Da gir jeg det jeg ønsker og til den prisen jeg ønsker.

Gammel 19-10-08, 09:45   #56
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Så lenge svigermora di mener att hun ikke trenger og betale halvparten og dere ikke må betale hennes halvpart så la diskusjonen ligge, jeg tror att det blir din svigermor som kommer til og betale hennes del uansett. Dere kan ikke vite hva hun har igjen eller ikke , så fremt dere ikke hvet alt om hennes økonomi. Dette er en gave til din svigerfar og så kan dere vite att dere har betalt deres del, og så kan hun eventulet sitte med sin dårlige sammvitighet om hun trenger det. Det blir for patetisk og krangle om noe sånt, det er snakk om 300 kr eller 150 faktisk.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 09:50   #57
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker pris pr par, men så er det bare par i vår familie. Ellers tenker jeg pris pr hode.

Når man er ute og spiser, så betaler man jo pr hode og ikke som par. F.eks om et par og en singel deler en pizza, så skal ikke paret betale halvparten og den single halvparten.

Gammel 19-10-08, 10:01   #58
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste ikke hele innlegget før jeg svare, så en modde kan gjerne flytte over en stemme fra nummer to til tre.

Når det er søsken/familie (som jeg ikke oppfattet når jeg leste pollen) så syns jeg søskenen deler uansett om de er gift eller ikke. Ellers, om man gir f.eks. til venner så syns jeg at man betaler per person.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 10:03   #59
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Når det er søsken/familie (som jeg ikke oppfattet når jeg leste pollen) så syns jeg søskenen deler uansett om de er gift eller ikke. Ellers, om man gir f.eks. til venner så syns jeg at man betaler per person.

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 10:04   #60
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Sånn var det for meg som singel. Jeg gav da mange flere gaver enn jeg fikk i retur. Gaver var et stort "tapsprosjekt" om en ser slik på det. Jeg hadde gifte søsken med barn og var selv singel.

Med mann og svigerfamilie ble det noen flere å kjøpe til, men det ble jo flre givere også. Netto flyten ble da mer i "min enhets" favør. Da mine nieser og bevøer ble eldre og jeg selv fikk mann og barn.

I en famile med 3 søsken. A, B og C er A og B gift og har 2 barn hver. C er singel.

As famile teller 4, Bs teller 4 og C teller 1. Når C har bursdag motar C gaver fra As famile og Bs famile. Men C må kjøpe 8 pakker til disse. Det er ikke så interessant hvor mange As svigerfamile inkluderer om en ser slik på det.

Når det er sagt er jeg ikke så opptatt av at man må gi og få helt likt, men når det argumenteres at par har så mange flere å gi til så blir det jo helt koko.

Den der tenkte jeg på også, for når dere gir 1 gave til henne på jul ig bursdager så må hun gi mange flere til dere siden dere er flere i familien.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43.