Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

New York Cheesecake med sjokolade

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-08, 20:28   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

New York Cheesecake med sjokolade

Bilde under oppskriften

Ja, Iset har hatt dåp i dag, så da kommer det selvsagt endel oppskrifter og bilder siden jeg bakte litt for mye.

Denne er knallgod. En av de beste ostekakene jeg vet om.

NEW YORK CHEESECAKE

250 gram kjeks, feks. Digestive
100 gram mykt smør
1 ss brunt sukker (kan sløyfes)

Ostefyll:
800 gram kremost (feks. 4 pakker Philadelphia)
2,5 dl sukker
3 ss hvetemel
3 ts vaniljesukker
4 store egg

Topping:
1 beger creme fraiche
2 ss sukker
1 ss vaniljesukker

Sjokolade til pynt (1 plate kokesjokolade)

Knus kjeksen og bland den med smøret. Jeg synes det er enklest å bare hive kjeksen i en food processor, knuse den først og så ha i smøret før jeg kjører alt sammen noen sekunder til det er godt blandet.
Trykk kjeksdeigen ut i en papirkledd rund kakeform (24 cm). La den dekke litt oppover sidene på kakeformen. Settes kjølig.

Pisk sammen kremost og sukker. Tilsett mel og vaniljesukker og pisk godt. Pisk inn eggene og hell massen over kjeksbunnen. Stek kaken på nederste rille på 200 grader i ca. 1 time.

Ta kaken ut og la den avkjøle i ca. 30 minutter. Ikke ta den ut av formen! Kaken vil muligens sprekke litt på toppen, men det gjør ikke noe siden toppingen skal over. IKKE ta kaken ut av formen!

Ha over toppingen (pisk sammen CF, sukker og vaniljesukker), sett kaken tilbake i ovnen på 200 grader i ca. 15 minutter.

Ta den ut av ovnen igjen og la den avkjøles helt før du tar den ut av formen, helst over natten i kjøleskapet. Når kaken er helt kald er den lett å løfte med et par stekespader så man får av bakepapiret. Ha den over på et pent fat og strø over hakket eller høvlet (jeg høvlet med ostehøvel) sjokolade.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.