Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Dine litterære helter

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-06, 23:51   #41
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine litterære helter

Greven av Monte Christo og d'Artagnan (fra de tre musketerer) og Hercule Poirot har også vært en helt siden barneskoledagene.
Jan Guillots Hamilton er også en sympatisk kar, spesielt i Peter Habers skikkelse......

og selvfølgelig Scarlett O'Hara.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 16:22   #42
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det ikke hadde vært for den ene sinnsvakt irriterende setningen på slutten (alle som har lest boka og har et snev av feministisk selvrespekt vet hvilken jeg mener) hadde jeg sagt Jane Eyre.

Definitivt Vida i boken av samme navn, av Marge Piercy! Er det bare jeg som elsker Marge Piercy her, forresten?

gullet, jeg synes Scarlett er så grunnleggende usympatisk at jeg ikke helt klarer å nevne henne i denne sammenhengen.

Gammel 30-09-06, 19:09   #43
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Rebecca kanskje?

Gammel 30-09-06, 19:23   #44
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marikken!

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 20:44   #45
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hvis det ikke hadde vært for den ene sinnsvakt irriterende setningen på slutten (alle som har lest boka og har et snev av feministisk selvrespekt vet hvilken jeg mener) hadde jeg sagt Jane Eyre.

Definitivt Vida i boken av samme navn, av Marge Piercy! Er det bare jeg som elsker Marge Piercy her, forresten?

gullet, jeg synes Scarlett er så grunnleggende usympatisk at jeg ikke helt klarer å nevne henne i denne sammenhengen.

Jeg liker også Marge Piercy :melooper:.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:38   #46
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må nok bli Aurora til Anne-Cath Vestly. Lurer stadig på hva hun gjør nå....

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:50   #47
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare jeg som elsker Marge Piercy her, forresten?

*her skal det stå en -smiley!*

Gammel 04-10-06, 21:03   #48
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nancy Drew får jeg lyst til å si, eller hun "George" som var i de bøkene

Men seriøst, så kanskje Harry Hole... faktisk.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 21:36   #49
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ronja og kristin Lavransdatter. Pappajenter i opprør som jeg identifiserer meg med.

Aragorn, selvsagt. Deilige mannen. Og Bilbo Baggins. Ellers er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal mene om Anne Elliot i Pursuation. Liker jeg henne, eller er hun for stillfarende? Og er egentlig jenter på 28 særlig gamle? Adam Dalgliesh er en bra fyr. Jeg er sikker på at vi ville kunne ta noen hyggelige øl sammen.

Hamilton er ikke spesielt sympatisk i grunnen, han er litt for fucked up. Men sexy, det er han. I Peter Stormares skikkelse. De tre musketerer og ikke minst Robin Hood!

Gammel 05-10-06, 14:10   #50
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ronja er jo knalltøff

Ellers liker jeg også Kurt Wallander og Harry Hole.. liker litt de typene der jeg...

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 19:45   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:57   #52
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror ikke du har skjønt Scarlett overhodet

Eller for å si det på en annen måte - dersom "sympatisk" er et kriterium, blir heltelista ganske flat. Synes jeg.

Gammel 05-10-06, 23:17   #53
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slenger meg på Harry Hole (edru) og Kurt Wallender. I tillegg er jeg svak for Annika Begtzon. Og Varg Veum.

Marikken er søt, men lille rampete Lisabeth er nok mer min stil.

Legger til:
Beate i Pondus. Hvordan kunne jeg glemme henne - min sjelefrende!

Sist redigert av 007 : 05-10-06 kl 23:30. Årsak: Hadde glemt Beate...
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:50   #54
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammami, her.

Jeg tror ikke du har skjønt Scarlett overhodet

Eller for å si det på en annen måte - dersom "sympatisk" er et kriterium, blir heltelista ganske flat. Synes jeg.

Jeg er litt enig med Acsa, hvis det altså er Margaret Mitchells Scarlett og ikke vår Scarlett det er snakk om. Og jeg mener ikke at "sympatisk" er et nødvendig kriterium for å være en helt, men jeg synes Scarlett er egosentrisk og trangsynt og barnslig og herskesyk og har veldig lite empati med eller respekt for andre mennesker, og veldig lite selvinnsikt. Samtidig er hun tøff og selvstendig og modig, og smart på en god del områder, så det er ikke det at jeg ikke ser at det går an å beundre henne. Men hun er absolutt ikke en av mine "heltinner".

Gammel 06-10-06, 00:14   #55
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er alt for vanskelig, jeg må lage topp 5 (i tilfeldig rekkefølge):

Mannlige:
*Kølfogden Hedstrøm i "Nattens Brød" var den første jeg kom på. Herlig person!
*Jean Valjean i "De Elendige"
*Oliver Twist
*Emil
*Fermin Romero de Torres fra "Vindens Skygge". Hysterisk morsom!

Kvinnelige:
*Ann-Magritt
*Hermione i Harry Potter
*Anne fra Bjørkely
*Maria fra Reidun Nordtvedts "Søndag"
*Esmeralda fra "Ringeren i Notre Dame"

Mulig jeg blir nødt til å redigere ...

Gammel 23-12-07, 01:33   #56
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

.

Hvilken setning da? :har akkurat lest ferdig boken og lurer på om jeg mangler snev av feministisk selvrespekt:

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 01:42   #57
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lovis, mamma´n til Ronja! Hun er nøyaktig en sånn mamma som jeg vil være (i mitt neste liv, kanskje... ) Trygg, varm og litt vill!

Gammel 23-12-07, 07:56   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Akkarin fra The Black Magician trilogien til Trudi Canavan er absolutt en helt for meg. Dessuten kommer man ikke unna Mr. Darcy, selv om han i sannhetens navn er litt farget av Colin Firths flotte ytre.

Slenger meg på denne. I tillegg er Mat Cauthon fra "wheel of time"-serien absolutt på ja-lista.

Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 08:28   #59
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Dessuten kommer man ikke unna Mr. Darcy, selv om han i sannhetens navn er litt farget av Colin Firths flotte ytre.

Ah, jeg bare ventet på at noen skulle foreslå ham. Hvorfor har ingen fortsatt å skrive bøker bare om ham og Elizabeth Bennet, gjerne en fire-fem stykker, jeg ville slukt dem rått.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 08:30   #60
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Tom Sawyer og Huckleberry Finn er selvsagt to helter, men jeg har flere - veldig mange faktisk; Elling er jo en helt. Han var i hvertfall en skikkelig "helt" helt til filmene slo så godt ann (har aversjoner mot kommersialisme). Og selvsagt også Lisa og Allan frå Knut Faldbakkens UÅR. Og maaaaange flere....

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.