Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-08, 11:10   #41
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Solice, her.

Det er nok ikke så enkelt å ta det steget for en tenåring,
selv om de føler sterkt for det!
Jeg har flere tantebarn som mer enn gjerne ville konfirmere seg
i kirken, men det at de måtte døpe seg først satte en stopper for det.
Så det ble ingen konfirmasjoner på dem overhodet.

Vet du hva? Det syns jeg er helt greit. Er ikke ungdommene beredt til å la seg døpe for å konfirmere seg så betyr det ikke nok for dem og da er det riktig å la det være.

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Mitt poeng her var det at jeg syntes at man bør ta det samme valget for alle barna sine. Det syntes jeg er et viktig poeng.

Det er jeg enig i. Vi lot oss presse til å døpe enern, og da måtte vi døpe toern også.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg syntes det blir litt merkelig å bare invitere hjem uten å ha noe "arrangement" som anledning. De fleste kommer jo med relativt fine gaver og da blir det merkelig å "hoppe over" det som er tradisjonen syntes jeg da.

Den logikken din skjønner jeg bare ikke. Man kan da feire barnet selv om man ikke har et offentlig arrangement rundt det hele. Å trekke inn gaver her blir jo helt søkt. Hva har gavene med dette å gjøre??

Gammel 12-05-08, 11:14   #42
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Vi får bare mene forskjellig da.
Jeg syntes ikke navnefest er navnefest om man ikke deltat på navnefestmarkeringen. På lik linje med at bryllup ikke er bryllup om ikke man faktisk gifter seg.

Her tror jeg du roter litt med begrepene - man kan gifte seg uten fest og man kan avholde navnefest uten HEF-seremoni.

Navnefest er ikke en "innarbeidet" seremoni i de flestes liv, men noe forholdsvis nytt. Det er ingen som eier eller bestemmer over seremonien, så vi har laget navnefest for to av barna (det fantes ikke annet alternativ der og da) men deltatt på en HEF-seremoni en gang (tid og sted passet). Men alle gjestene ble invitert til navnefest ved alle tre anledninger, og hvis du hadde vært tilstede på en av våre "private" tror jeg at jeg kan garantere at du ikke hadde gått hjem etterpå og følt deg snytt. Vi fikk veldig hyggelige tilbakemeldinger på de fine seremoniene.

Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:27   #43
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ser det er plass 16. august hos HF. Da er Luca nesten 5 mndr, er det litt sent? Da har vi jo fått skattepenger og kan nok ta oss råd til dette. Men jeg kan godt droppe hele seremonien jeg. Om svigers synes det er så dumt kan de få lov å betale for seremonien selv.

Mine var som sagt 8 mnd og blant de yngste på navnefesten. Det er vanlig at ungene er større enn ved dåp, i hvert fall her i byen.

Gammel 12-05-08, 11:30   #44
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde humanistisk navnefest. Seremonien er mye rimeligere om du melder deg inn. (De fleste som var med der var +/ - 1 år, så Luca blir nok ikke den eldste..). For oss var det helt uaktuelt med dåp, enten ble det humanistisk navnefest eller bare et selskap. Jeg vet at en del har barnevelsignelese i stedet for dåp, er det et alternativ kanskje?

Seremonien vi hadde var flott, vakker musikk med kjente musikere, flotte dikt som ble lest opp, og en fin tale til barna. Hvordan det gjøres andre steder i landet vet jeg ikke.

Ang tenåringsdåp. Jeg vet ikke hvordan det er andre steder, men her kan man døpe seg i en privat setting. Det trenger ikke å være foran menigheten.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:35   #45
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Det er ikke for sent å ha navnefest i august. Vi har hatt navnefest i regi av HEF for begge to, eldstemann var 6 mnd, og yngstemann var 8 mnd. På navnefesten til eldste var det et barn i dåpskjole, resten har vært i andre penklær. Seremonien var høytidelig og flott, men tale, sang og musikk. Varte i en drøy halvtime.

Og du kan fint ha navnefest uten seremoni også. Like koselig det.

Uansett syns jeg ikke du bør føle deg presset til å døpe om du ikke er kristen. Min familie tok det egentlig ganske fint, med unntak av bestemor som er utrolig skuffet over at ungene ikke er døpt, og at vi i tillegg giftet oss på tinghuset.

Sist redigert av gurgle : 12-05-08 kl 11:48.
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:46   #46
tutta
Passiv

Standard

Vi hadde navnefest i regi av Humanetisk forbunde for Felix i Oslo Rådhus. Nydelig sermoni . Synes det var mye mere høytidlig og finere enn dåpssermoni. Men smak og behag selvfølgelig.
Vi hadde "bunad" på Felix, andre dåpskjoler og penklær.

Lykke til med valget Iset.

Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 12:10   #47
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss er det navnfestseremoni i regi av HEF kun to ganger i året, så alderen på barna er også deretter, uten at det er noe problem!

Barna har alt i fra penklær, til bunad, og noen har dåpskjole, det blir opp til hver enkelt.

Hos oss har det vært begrenset med plasser under seremonien, noe som har medført at den nærmeste familien har blitt bedt med på seremonien, og resten av gjestene har kommet direkte på festen etterpå, ingen har klaget på det, og de har hatt med fine gaver de også.

Vi angrer ikke på at vi valgte navnefest, men alternativet var aldri dåp, det var i tilfelle ikke å markere i det hele tatt.

Gammel 12-05-08, 12:18   #48
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at man bør gjøre likt for begge barna om det nå er sånn eller slik.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 12:19   #49
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal ha navnefest og delta på HEF sin navnesermoni nå i juni, Lille er da 7 måneder. Vi føler det på samme måte som deg Iset, at det er litt hyklersk å ha dåp når ingen av oss ikke har noe særlig forhold til kirken og troen.

Vi kunne jo hatt en privat fest, men jeg fant ut at det betyr litt for meg å delta på en sermoni og da er HEF sin navnesermoni et bra valg håper jeg.

Gammel 12-05-08, 12:22   #50
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes dere må avveie hvem som skal få "viljen" sin. Reagerer litt på at det høres ut som om ditt ønske skal telle mer enn familien dins og mannens (viss jeg forsto det ene innlegget ditt rett i at disse ønsket dåp).

Navnefest er en flott markering, og jeg tror ikke august blir for lenge til (selv var mine gutter 4,5 mnd ved dåp...). Som flere sier, tror jeg det er vanlig at barna er litt større ved navnefest.
En navnefest uten seremoni er et fullgodt alternativ etter mine begreper.

Så litt om mine personlige syn på dåp. At barn ikke kommer til himmelen viss de ikke er døpt, er et syn som statskirken ikke hevder i dag. Presten vi hadde dåpssamtale hos fremhevet dette veldig sterkt, at alle barn er Guds barn. At det ene barnet ditt er døpt, betyr derfor ingenting, med mindre du ønsker å gjøre det likt for dem.
Ang dette med å benytte statskirken til dåp uten å være kirkegjenger/spesielt troende, så synes jeg presten også sa dette veldig fint. Folkekirken er for alle, også de som bare bruker kirken til dåp, bryllup og begravelser. Ingen kan dømme!
Når det gjelder dåpskjole så er det en kristen tradisjon, hvor den lange dåpskjolen symboliserer at man skal være en del av Guds menighet hele livet, altså til kjolen "passer". For meg vil det derfor være feil å bruke dåpskjole ved navnefest, men det får bli opp til hver enkelt.

Lykke til med valget, Iset!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 12:23   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg synes at man bør gjøre likt for begge barna om det nå er sånn eller slik.

Synes du? Hvorfor det? Jeg er enig i at man bør gjøre likt for alle barna i mange sammenhenger, men må man begå samme "tabbe" igjen om man har gjort en "tabbe" med det første barnet bare fordi det skal være likt? Det skjønner jeg ikke helt ...

Gammel 12-05-08, 12:25   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg synes dere må avveie hvem som skal få "viljen" sin. Reagerer litt på at det høres ut som om ditt ønske skal telle mer enn familien dins og mannens (viss jeg forsto det ene innlegget ditt rett i at disse ønsket dåp).

Nei, det er min mann og jeg som bestemmer, synes egentlig ikke at resten av familien (svigers, min mor osv) skal ha så mye å si. Er jeg urimelig om DE ikke får bestemme? Men om min mann står på bakbeina og vil døpe, så føyer jeg meg, det har jeg sagt. Men nå har jeg snakket med ham og han sier det får være opp til meg, for ham er det akkurat det samme. Så da tror jeg faktisk jeg velger navnefest med seremoni 16. august. Må tenke LITT til, siden det jo er endel penger (må jo tenke på at selskapet koster også).

Gammel 12-05-08, 12:30   #53
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Nei, det er min mann og jeg som bestemmer, synes egentlig ikke at resten av familien (svigers, min mor osv) skal ha så mye å si. Er jeg urimelig om DE ikke får bestemme? Men om min mann står på bakbeina og vil døpe, så føyer jeg meg, det har jeg sagt. Men nå har jeg snakket med ham og han sier det får være opp til meg, for ham er det akkurat det samme. Så da tror jeg faktisk jeg velger navnefest med seremoni 16. august. Må tenke LITT til, siden det jo er endel penger (må jo tenke på at selskapet koster også).

Nei, jeg er enig i at det er du og mannen som skal bestemme altså! Viss det er det samme for han, så synes jeg ditt ståsted veier tyngst.
Her er ikke mannen religiøs overhodet, men han er heller ikke i mot dåp på prinsipielt grunnlag. For meg betydde det en del å ha dåp, og siden jeg jo vil oppdra ungene etter et kristent verdisyn (og det vil nok mannen også egentlig ), så ble det riktig for oss å døpe.

Skjønner at pengene betyr en del, men viss dette er det du virkelig ønsker finner dere vel en råd?

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 12:32   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, vi får jo skattepenger i juni, og kan legge vekk litt av dem, må jo uansett legge vekk litt til selve selskapet. 1200,- skal vi nok klare, vi har jo EGENTLIG grei råd, det er bare det at vi snart må ha ny bil og har endel oppussing her som krever penger, så alt teller liksom. Men det skal gå bra, jeg vil heller punge ut 1200,- kroner enn å døpe bare pga. pengene når det føles feil for oss.

Gammel 12-05-08, 12:33   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Dere som mener det bør være likt for begge barna, hva om jeg melder vesla (og oss selv) ut av statskirken? Blir det bedre da? Ikke at jeg er enig i at man bør begå samme feil med barn nummer to fordi det skal være likt for begge, jeg bare lurer. Vurderer egentlig å melde oss ut uansett.

Gammel 12-05-08, 13:00   #56
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som mener det bør være likt for begge barna, hva om jeg melder vesla (og oss selv) ut av statskirken? Blir det bedre da? Ikke at jeg er enig i at man bør begå samme feil med barn nummer to fordi det skal være likt for begge, jeg bare lurer. Vurderer egentlig å melde oss ut uansett.

Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor begge barna må ha identisk seremoni.

Å droppe det helt på det ene barnet, ville vært noe annet.
Men om begge får en seremoni og blir feiret, så blir det likt i mine øyne.

Gammel 12-05-08, 14:06   #57
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Jeg synes ikke du skal la svigermor og resten av familien ha noe å si i det hele tatt.
Det er deres barn, og den avgjørelsen er utelukkende din og din manns. (Vil du latt svigermors syn på barneoppdragelse telle ellers? Hvis hun synes at du skulle gi ungene sjokolade hver dag foreks.?)
Når det er samme for han, og du ønsker nanvfest så vil jeg jo si du har svaret ditt.
Jeg synes det er bare tull at begge ungene skal måtte ha lik seremoni, at man må døpe begge liksom. Men siden eldstemann fikk en "fest", så synes jeg vel at andremann skal få det også.
Jeg ville uansett aldri latt meg presse til å døpe barnet mitt hvis det ikke var riktig for meg.

Ang. navnfest i regi av HEF så har jeg vært med på uttalige av dem fordi jeg synger i dem. Der er det oftest litt større barn, gjennomsnittet er nok 6-8 mnd. Og det er tom. de som er enda eldre, den eldste jeg har sett var rundt 2 år. Det er endel som krabber rundt, og noen få som går.
Jeg har kunn unntaksvis sett helt "ferske" babyer der.
Og dåpskjole kan han godt ha, det er flere som har det. Det er alt fra dåpskjoler til festdrakter, bunader og andre penklær.
Seremoniene her i Oslo Rådhus tar ganske nøyaktig 50 min.
Det er musikk til inn- og utmarsj, nå skal vi se om jeg husker det her riktig. Men det er en som sier litt etter innmarsj, før et musikkinnslag med bare piano og fiolin. Så synger vi sangerne en sang acapella, før talen for dagen. Forskjellige talere, mange bra der. Så er det et rent musikkinnslag igjen, før det er utdeling av navneplatene. Hvor et og et barn blir ropt opp og kommer opp med foreldrene og evnt. søsken og mottar navneplaten (ingen signering her), og alle står der oppe etter å ha mottat den. Så når alle har fått og satt seg igjen er det acapella sang igjen fra sangerne, før en allsang (Min tanke er fri), også utmarsj til musikk og "ako." av sangerne.
Det er en allsang til altså, Barn av regnbuen, men jeg klarer ikke plassere den atm.
Her i Oslo spiller musikerne de samme stykkene hver gang, mens vi kan variere litt med hva vi synger av sanger. Dog er det fast med en "barnemix" av ulike barnesanger, men vi har forskjellige arr. Også har vi brukt litt div. sanger til det andre innslaget.
Og familie og venner kan selvsagt være med, det er som regel stappfullt av de ja. De pleier å si her i Oslo at de gjerne vil at alle skal høre og se godt hele tiden, så de ser helst at folk ikke reiser seg og tar bilder, men noen gjør det alikevel. Man får dog være igjen etterpå og ta så mye bilder man vil, ikke bare i salen, men også andre steder i Rådhuset.
Det er en veldig fin seremoni, som jeg selv har brukt til mine unger også.
Lykke til med valget!

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 14:33   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Tusen takk. Da er det bestemt! Navnefest 16. august hos HEF. Jeg skal ringe dem i morgen.

Gammel 12-05-08, 16:54   #59
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres ut som et godt valg! Jeg synes ikke august høres seint ut, Poden her var vel omtrent like gammel da vi hadde navnfest hvis jeg husker riktig. Han var ikke av de yngste. Vi synes det var en flott og minnerik markering, og hele familien var fornøyd.

Gammel 12-05-08, 16:59   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Flott! Jeg trodde egentlig ikke det var for sent, men svigerfar mente vi burde ha dåpen i juni siden "alle" reiser på ferie i juli (skjønner ikke helt det argumentet siden ingen i familien skal reise bort, men ), og august var da aaaaaltfor sent. Men nå ser jeg jo at mange venter såpass "lenge" med dåpen uansett, så da har jeg selvsagt ingen skrupler med det. Dessuten, jo eldre de er jo lettere blir det vel siden de ofte (ikke alltid, jeg vet) er litt roligere og enklere å ha med å gjøre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:10.