|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
frakoblet
|
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp
Vet du hva? Det syns jeg er helt greit. Er ikke ungdommene beredt til å la seg døpe for å konfirmere seg så betyr det ikke nok for dem og da er det riktig å la det være.
Det er jeg enig i. Vi lot oss presse til å døpe enern, og da måtte vi døpe toern også.
Den logikken din skjønner jeg bare ikke. Man kan da feire barnet selv om man ikke har et offentlig arrangement rundt det hele. Å trekke inn gaver her blir jo helt søkt. Hva har gavene med dette å gjøre??
![]() |
#42 |
Passiv
|
Her tror jeg du roter litt med begrepene - man kan gifte seg uten fest og man kan avholde navnefest uten HEF-seremoni. |
![]() |
![]() |
#43 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mine var som sagt 8 mnd og blant de yngste på navnefesten. Det er vanlig at ungene er større enn ved dåp, i hvert fall her i byen.
![]() |
#44 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpVi hadde humanistisk navnefest. Seremonien er mye rimeligere om du melder deg inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Inhabil
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpDet er ikke for sent å ha navnefest i august. Vi har hatt navnefest i regi av HEF for begge to, eldstemann var 6 mnd, og yngstemann var 8 mnd. På navnefesten til eldste var det et barn i dåpskjole, resten har vært i andre penklær. Seremonien var høytidelig og flott, men tale, sang og musikk. Varte i en drøy halvtime.
-gurgle Sist redigert av gurgle : 12-05-08 kl 11:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Passiv
|
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpVi hadde navnefest i regi av Humanetisk forbunde for Felix i Oslo Rådhus. Nydelig sermoni |
![]() |
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpHos oss er det navnfestseremoni i regi av HEF kun to ganger i året, så alderen på barna er også deretter, uten at det er noe problem!
![]() |
#48 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpJeg synes at man bør gjøre likt for begge barna om det nå er sånn eller slik.
![]() |
#49 |
Tatt på
|
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpVi skal ha navnefest og delta på HEF sin navnesermoni nå i juni, Lille er da 7 måneder. Vi føler det på samme måte som deg Iset, at det er litt hyklersk å ha dåp når ingen av oss ikke har noe særlig forhold til kirken og troen.
![]() |
#50 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpJeg synes dere må avveie hvem som skal få "viljen" sin. Reagerer litt på at det høres ut som om ditt ønske skal telle mer enn familien dins og mannens (viss jeg forsto det ene innlegget ditt rett i at disse ønsket dåp). |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Synes du? Hvorfor det? Jeg er enig i at man bør gjøre likt for alle barna i mange sammenhenger, men må man begå samme "tabbe" igjen om man har gjort en "tabbe" med det første barnet bare fordi det skal være likt? Det skjønner jeg ikke helt ...
![]() |
#52 |
Nymotens gammeldags
Nei, det er min mann og jeg som bestemmer, synes egentlig ikke at resten av familien (svigers, min mor osv) skal ha så mye å si. Er jeg urimelig om DE ikke får bestemme? Men om min mann står på bakbeina og vil døpe, så føyer jeg meg, det har jeg sagt. Men nå har jeg snakket med ham og han sier det får være opp til meg, for ham er det akkurat det samme. Så da tror jeg faktisk jeg velger navnefest med seremoni 16. august. Må tenke LITT til, siden det jo er endel penger (må jo tenke på at selskapet koster også).
![]() |
#53 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, jeg er enig i at det er du og mannen som skal bestemme altså! Viss det er det samme for han, så synes jeg ditt ståsted veier tyngst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpJa, vi får jo skattepenger i juni, og kan legge vekk litt av dem, må jo uansett legge vekk litt til selve selskapet. 1200,- skal vi nok klare, vi har jo EGENTLIG grei råd, det er bare det at vi snart må ha ny bil og har endel oppussing her som krever penger, så alt teller liksom. Men det skal gå bra, jeg vil heller punge ut 1200,- kroner enn å døpe bare pga. pengene når det føles feil for oss.
![]() |
#55 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpDere som mener det bør være likt for begge barna, hva om jeg melder vesla (og oss selv) ut av statskirken? Blir det bedre da? Ikke at jeg er enig i at man bør begå samme feil med barn nummer to fordi det skal være likt for begge, jeg bare lurer. Vurderer egentlig å melde oss ut uansett.
![]() |
#56 |
By the Sea
|
Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor begge barna må ha identisk seremoni.
![]() |
#57 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpJeg synes ikke du skal la svigermor og resten av familien ha noe å si i det hele tatt.
![]() |
#58 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpTusen takk.
![]() |
#59 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpHøres ut som et godt valg!
![]() |
#60 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåpFlott! Jeg trodde egentlig ikke det var for sent, men svigerfar mente vi burde ha dåpen i juni siden "alle" reiser på ferie i juli (skjønner ikke helt det argumentet siden ingen i familien skal reise bort, men
![]() |
|
|