|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
godt brukt
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?ca 6000-7000 i år ser det ut til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?
Jeg tenker annerledes enn deg. Jeg har økonomi til å kjøpe mye dyrere gaver enn hva jeg gjør, men jeg ønsker ikke at fokus skal bli dyre gaver eller gaver til enhver pris. Det er ikke gavens pris som forteller om jeg har lagt tid og omtanke i den. Oftere tvert i mot, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
flisespikker
|
Jeg mente ikke å si at det nødvendigvis ligger mer omtanke i dyre gaver enn billige, jeg mente bare at det veldig gjerne kan ligge like mye omtanke i de dyre, og at det at de er dyre ikke for meg betyr at man har "feil fokus". Jeg synes heller ikke det er noen grunn til å si at folk som kjøper dyrere gaver oftere legger mindre omtanke i gavene enn andre.
![]() |
#44 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Jeg gir ikke så og så mye i sum til noen. Jeg kjøper deg jeg ønsker og det bryr meg midt bak om noen får for mer eller mindre enn andre.
![]() |
#45 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Bruker ca 6000.De dyreste i år datter + tantebarn. Og i år får også våre foreldre litt dyrere. Ellers kjøper vi til søsken, barna til et vennepar og noen av mine venninner. Kjøper til ca 35 personer.
![]() |
#46 |
navnet sjemmer ingen
De pengene vi ikke bruker på gaver går til å handle ekstra mat slik at vi kan ha venner på middag, kvelds etc. Mye hyggeligere å bruke penger på sosialt samvær enn dyre gaver. Og det gir meg mye mer og tilbakemeldinger fra venner er at slike ting er gull verd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
godt brukt
|
Enig med naboen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Uff, det er et regnestykke jeg ikke orker å forholde meg til ... Men vi gir til barn (2), søsken med partnere (3), nieser og nevøer (3), foreldre (4), besteforeldre (2), onkel (1), venner (3), venners barn (4) og barnehagepersonale (4). Det blir noen kroner, ja.
![]() |
#49 |
In love with a fairytale
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?huff. Det går noen kroner ja. De dyreste gavene går til sambo og ungene. I år ligger nok summen på i hvertfall 10.000 kr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
*elsker ENGA*
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Vi kjøper kun til nærmeste familie. Har kuttet ut venner og dems barn, det ble for mange etterhvert. Så nå er det våre besteforeldre, foreldre, mine brødre (ikke mannens søster), niesene, ungene og som regel hverandre. Blir ca 5000, mer dersom vi kjøper til hverandre. Vi avtaler hver år at vi heller skal kjøpe noe til OSS på nyåret, men det blir alltid til at vi kjøper noe allikevel
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Har så langt brukt 6-7000 og da er ikke ungene, mine foreldre og mannen i havn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Vi har vel brukt en 5000 i år, tenker jeg. Vi kjøper til foreldre, besteforeldre, vesla, nevøene, to nieser, og søsknene våre. Men vi er faktisk så kjipe at de søsknene som har barn, får ikke gaver, der får kun barna. (Avtalt med dem, slik at de ikke kjøper til oss og så blir sure når de ikke får noe.) Vi kjøper heller ikke til venner. Nå har vi ikke så altfor mange venner med barn, men det er kun to av våre venners barn som får gave. Isets datter er jo en selvfølge, siden vi er fadderne hennes, og min venninnes barn som er oppkalt etter meg.
![]() |
![]() |
#53 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Vi gir til familien, til hvert barn. Det er totalt to barn som skal få. Til en onkel som ikke har barn. De voksne får ikke, men svigemor insisterer på å få, så de får begge en gave til ca 50 kr stk. Ingen skal si at jeg ikke har gitt dem noe..
![]() |
#54 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?300 kroner
![]() |
#56 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Det første året vi praktiserte ingen gaver til voksne, fikk vi likevel gaver, men vi stod på vårt. I fjor fikk vi ikke en eneste en.. Endelig har de skjønt det
![]() |
#57 |
Pauset
|
Jeg lurer på om dyre gaver er en måte å vise at VI har god råd og kan kjøpe dyre gaver???? Ikke bevisst, men kanskje noe ubevisst...? |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
flisespikker
|
Vi kjøper ikke det jeg oppfatter som "dyre" gaver - vi kunne sikkert kjøpt billigere gaver enn vi gjør, men det kunne sikkert forsåvidt alle. Grunnen til at vi kjøper akkurat det vi gjør, og ikke noe som er billigere, er nesten alltid at vi finner ting vi har spesielt lyst til å gi bort. Litt sånn "joda, de har flere bra filmer til 99 kroner der, men akkurat denne personen tror jeg virkelig kommer til å like akkurat denne serien (som koster 299)". Det aller morsomste er å finne gaver som mottageren ikke vet at finnes (eller ikke vet at er tilgjengelig), men som passer "akkurat" og som h*n blir veldig glad for. For eksempel filmer eller bøker som vi har sett/lest selv, og er sikre på at denne vennen kommer til å like. Jeg tror hverken vi eller noen av vennene våre blir spesielt imponert over prisen i seg selv; jevnt over vet vi omtrent hva slags økonomi de andre har.
![]() |
#59 |
Bedreviter
|
Hva som er dyrt er jo veldig relativt. Hvis jeg kjøper en gave til 500 til min venninne, så vil noen si at det er en dyr gave, mens andre vil si at den er "passe" eller ganske billig. Hvis min venninne også synes 500 er en "passe" pris for julegaver og vi begge vanligvis ligger på det nivået, så signaliserer jo ingen av oss noe som helst med gaven, utover det at gavens innhold vil vise om vi har lagt mye eller lite omtanke i hva vi har kjøpt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Mother of Dragons
|
Merkelig tanke fra deg det der, jeg kjenner ikke meg selv igjen i det ihvertfall, om jeg finner noe som er passende så spiller det ingen rolle om det er dyrt eller billlig. Kanskje det er du som projiserer?
![]() |
|
|