Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye penger bruker dere på julegaver?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-07, 17:59   #41
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?

ca 6000-7000 i år ser det ut til.
Gir til foreldre, søsken, nieser og nevøer, venninner (ikke barna til venninner), tremenninger til lillemor.
Skal prøve å kutte ut noen til neste år. Jeg synes for eks. at vi ikke trenger å gi julegaver til lillemors tremenninger, men må bare finne en passende anledning å ta dette opp.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 18:09   #42
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har tenkt litt på dette, og jeg er ikke enig i at dyre gaver betyr at fokuset er feil. (Ikke nødvendigvis, i alle fall.) Dyre gaver betyr primært at man har mye penger å bruke på gaver, og det ser jeg ikke noe galt i.

Jeg tenker annerledes enn deg. Jeg har økonomi til å kjøpe mye dyrere gaver enn hva jeg gjør, men jeg ønsker ikke at fokus skal bli dyre gaver eller gaver til enhver pris. Det er ikke gavens pris som forteller om jeg har lagt tid og omtanke i den. Oftere tvert i mot, tenker jeg.

Også ser jeg på det som mitt ansvar, som voksen, å gå foran med et godt eksempel på at man trenger ikke legge mye penger i potten for å glede et annet menneske. Jeg ønsker at ungene skal se at man kan legge tid i å lage flotte gaver og tid i å finne den rette gaven for en human pris.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 18:17   #43
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg tenker annerledes enn deg. Jeg har økonomi til å kjøpe mye dyrere gaver enn hva jeg gjør, men jeg ønsker ikke at fokus skal bli dyre gaver eller gaver til enhver pris. Det er ikke gavens pris som forteller om jeg har lagt tid og omtanke i den. Oftere tvert i mot, tenker jeg.

Jeg mente ikke å si at det nødvendigvis ligger mer omtanke i dyre gaver enn billige, jeg mente bare at det veldig gjerne kan ligge like mye omtanke i de dyre, og at det at de er dyre ikke for meg betyr at man har "feil fokus". Jeg synes heller ikke det er noen grunn til å si at folk som kjøper dyrere gaver oftere legger mindre omtanke i gavene enn andre.

Hvis du har ganske god økonomi, antar jeg at de pengene du ikke bruker på gaver, bruker du på deg selv og familien din (det gjør i alle fall jeg med mesteparten av mine penger). Og jeg synes ikke det tyder på "riktigere fokus" på julen dersom man sparer 2000 kroner på gaver til andre og i stedet bruker disse pengene på seg selv.

Gammel 16-12-07, 18:19   #44
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir ikke så og så mye i sum til noen. Jeg kjøper deg jeg ønsker og det bryr meg midt bak om noen får for mer eller mindre enn andre.

Gammel 16-12-07, 18:20   #45
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bruker ca 6000.De dyreste i år datter + tantebarn. Og i år får også våre foreldre litt dyrere. Ellers kjøper vi til søsken, barna til et vennepar og noen av mine venninner. Kjøper til ca 35 personer.

Gammel 16-12-07, 18:24   #46
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Hvis du har ganske god økonomi, antar jeg at de pengene du ikke bruker på gaver, bruker du på deg selv og familien din (det gjør i alle fall jeg med mesteparten av mine penger). Og jeg synes ikke det tyder på "riktigere fokus" på julen dersom man sparer 2000 kroner på gaver til andre og i stedet bruker disse pengene på seg selv.

De pengene vi ikke bruker på gaver går til å handle ekstra mat slik at vi kan ha venner på middag, kvelds etc. Mye hyggeligere å bruke penger på sosialt samvær enn dyre gaver. Og det gir meg mye mer og tilbakemeldinger fra venner er at slike ting er gull verd.

I tillegg bruker jeg nok mer penger enn meningmann på utstyr til juleverksted men mine og andres unger. Noe som for meg er en bedre prioritering. Vi gjør ting sammen i steden for å bruke penger på gaver. Joda, det blir jo julegaver av det også, men ikke for enhver pris.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 18:33   #47
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

De pengene vi ikke bruker på gaver går til å handle ekstra mat slik at vi kan ha venner på middag, kvelds etc. Mye hyggeligere å bruke penger på sosialt samvær enn dyre gaver. Og det gir meg mye mer og tilbakemeldinger fra venner er at slike ting er gull verd.

I tillegg bruker jeg nok mer penger enn meningmann på utstyr til juleverksted men mine og andres unger. Noe som for meg er en bedre prioritering. Vi gjør ting sammen i steden for å bruke penger på gaver. Joda, det blir jo julegaver av det også, men ikke for enhver pris.

Enig med naboen.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 13:00   #48
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Uff, det er et regnestykke jeg ikke orker å forholde meg til ... Men vi gir til barn (2), søsken med partnere (3), nieser og nevøer (3), foreldre (4), besteforeldre (2), onkel (1), venner (3), venners barn (4) og barnehagepersonale (4). Det blir noen kroner, ja.

Gammel 17-12-07, 14:28   #49
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

huff. Det går noen kroner ja. De dyreste gavene går til sambo og ungene. I år ligger nok summen på i hvertfall 10.000 kr.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 15:17   #50
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Vi kjøper kun til nærmeste familie. Har kuttet ut venner og dems barn, det ble for mange etterhvert. Så nå er det våre besteforeldre, foreldre, mine brødre (ikke mannens søster), niesene, ungene og som regel hverandre. Blir ca 5000, mer dersom vi kjøper til hverandre. Vi avtaler hver år at vi heller skal kjøpe noe til OSS på nyåret, men det blir alltid til at vi kjøper noe allikevel

Gammel 17-12-07, 15:20   #51
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har så langt brukt 6-7000 og da er ikke ungene, mine foreldre og mannen i havn.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 18:01   #52
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har vel brukt en 5000 i år, tenker jeg. Vi kjøper til foreldre, besteforeldre, vesla, nevøene, to nieser, og søsknene våre. Men vi er faktisk så kjipe at de søsknene som har barn, får ikke gaver, der får kun barna. (Avtalt med dem, slik at de ikke kjøper til oss og så blir sure når de ikke får noe.) Vi kjøper heller ikke til venner. Nå har vi ikke så altfor mange venner med barn, men det er kun to av våre venners barn som får gave. Isets datter er jo en selvfølge, siden vi er fadderne hennes, og min venninnes barn som er oppkalt etter meg.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 18:07   #53
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Vi gir til familien, til hvert barn. Det er totalt to barn som skal få. Til en onkel som ikke har barn. De voksne får ikke, men svigemor insisterer på å få, så de får begge en gave til ca 50 kr stk. Ingen skal si at jeg ikke har gitt dem noe..
Jentene får for nærmere 1200 kr per snute.
Og vi kjøper ingen gaver til hverandre ( mann og kone ), men heller noe fint etter jul. Med tilskudd fra min familie skal vi kjøpe speilrefleks kamera etter jul.
En bestevennine får gave og to andre venniner.
Det blir.. 4600 kr. Det er helt greit..

Gammel 17-12-07, 18:08   #54
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

300 kroner

Har kjøpt en bok til min mor, Milepæler, som nettopp er kommet på norsk, skrevet av Sayid Qutub.

Men hun får den til Eid, men velger selv å ikke åpne den før julaften.

Gammel 17-12-07, 18:09   #55
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva vi totalt har brukt på gaver til Eid derimot, til ungene, ser du deeet... Er en annen historie.

Gammel 17-12-07, 18:10   #56
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Det første året vi praktiserte ingen gaver til voksne, fikk vi likevel gaver, men vi stod på vårt. I fjor fikk vi ikke en eneste en.. Endelig har de skjønt det
Jeg orker ikke mer ræl som fondue sett, gløggsett e.l. I min svigerfamilie er det strengt Big-no-no å gi gavekort. Jeg elsker dem

Gammel 17-12-07, 18:28   #57
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mente ikke å si at det nødvendigvis ligger mer omtanke i dyre gaver enn billige, jeg mente bare at det veldig gjerne kan ligge like mye omtanke i de dyre, og at det at de er dyre ikke for meg betyr at man har "feil fokus". Jeg synes heller ikke det er noen grunn til å si at folk som kjøper dyrere gaver oftere legger mindre omtanke i gavene enn andre.

Jeg lurer på om dyre gaver er en måte å vise at VI har god råd og kan kjøpe dyre gaver???? Ikke bevisst, men kanskje noe ubevisst...?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 18:40   #58
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg lurer på om dyre gaver er en måte å vise at VI har god råd og kan kjøpe dyre gaver???? Ikke bevisst, men kanskje noe ubevisst...?

Vi kjøper ikke det jeg oppfatter som "dyre" gaver - vi kunne sikkert kjøpt billigere gaver enn vi gjør, men det kunne sikkert forsåvidt alle. Grunnen til at vi kjøper akkurat det vi gjør, og ikke noe som er billigere, er nesten alltid at vi finner ting vi har spesielt lyst til å gi bort. Litt sånn "joda, de har flere bra filmer til 99 kroner der, men akkurat denne personen tror jeg virkelig kommer til å like akkurat denne serien (som koster 299)". Det aller morsomste er å finne gaver som mottageren ikke vet at finnes (eller ikke vet at er tilgjengelig), men som passer "akkurat" og som h*n blir veldig glad for. For eksempel filmer eller bøker som vi har sett/lest selv, og er sikre på at denne vennen kommer til å like. Jeg tror hverken vi eller noen av vennene våre blir spesielt imponert over prisen i seg selv; jevnt over vet vi omtrent hva slags økonomi de andre har.

Og jeg lurer etter hvert litt på om det å insistere på at det er tanken som teller og at man selv heller prioriterer ikke-materielle ting fremfor dyre gaver, er en måte å vise at man bryr seg mer genuint om folk, eller er mindre materialistisk, enn "folk flest". Enten det nå måtte være bevisst eller ubevisst. Jeg kan ikke helt se noen annen grunn til å insistere på at folk som velger å kjøpe dyrere gaver "må" ha en eller annen "dårlig" grunn til det.

Gammel 17-12-07, 18:47   #59
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er dyrt er jo veldig relativt. Hvis jeg kjøper en gave til 500 til min venninne, så vil noen si at det er en dyr gave, mens andre vil si at den er "passe" eller ganske billig. Hvis min venninne også synes 500 er en "passe" pris for julegaver og vi begge vanligvis ligger på det nivået, så signaliserer jo ingen av oss noe som helst med gaven, utover det at gavens innhold vil vise om vi har lagt mye eller lite omtanke i hva vi har kjøpt.

Hvis min venninne derimot har vesentlig dårligere råd enn meg og ikke i det hele tatt kan eller ønsker å bruke så mye penger på en gave til meg, da er jeg med på din tankegang om at prisen på gaven kanskje signaliserer noe slikt. Særlig dersom det er grunn til å anta at min venninne ville synes det var pinlig å få en dyrere gave enn hun selv har gitt, eller hvis mitt prisnivå på gaver gjør at hun føler seg presset til å bruke mer penger enn hun ellers ville gjort.

Personlig er jeg forsiktig med å kjøpe dyre gaver til folk som jeg mistenker at har dårlig råd eller av andre grunner bruker å legge mindre penger i gaver enn det jeg gjør, men jeg tenker ikke to ganger over å kjøpe noe "dyrt" til noen jeg kjenner godt, hvis jeg finner noe jeg er sikker på at mottageren vil sette stor pris på og jeg også er sikker på at mottageren ikke vil synes det er ubehagelig med en "dyr" gave.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 19:09   #60
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merkelig tanke fra deg det der, jeg kjenner ikke meg selv igjen i det ihvertfall, om jeg finner noe som er passende så spiller det ingen rolle om det er dyrt eller billlig. Kanskje det er du som projiserer?

Som en av mottakerene av julegaver fra Skilpadda og Benmurphy så har jeg heller aldri oppfattet det sånn om dem som du beskriver Jessica. Derimot er de kjempeflinke til å finne på ting som jeg ikke har og ikke har visst at jeg selvfølgelig har savnet en sånn hele livet.

Jeg aner ikke hvilke av gavene opp gjennom årene som har vært yre og hvem som har vært billige, men det har alltid vært åpenbart at det ligger omtanke bak.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.