Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gi en geit i gave! (Kirkens Nødhjelp)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du, eller vurderer du å gi en geit eller et esel i julegave?
Ja 64 60,95%
Nei 33 31,43%
Vet ikke 8 7,62%
Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-07, 08:58   #41
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi en geit i gave! (Kirkens Nødhjelp)

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Her er et eksempel på det jeg mener.

Ser poenget ditt, og jeg tviler ikke på at mange kanskje bruker geita for å jekke ned familiemedlemmer.

I fjor fikk nevøen min masse lego, mye mer enn han noen gang kommer til å bruke. "Oi, hva skal du gjøre med all den legoen?" spurte jeg. "Vi kan gi den til noen som ikke har lego" svarte han da. Så i år får noen som ikke har lego en gave av nevøen min, tipper han blir glad. Kunne selvsagt gitt den uten at han fikk et kort der det sto forklart, men jeg synes det er med på å tydeliggjøre poenget.
Så jeg synes altså det er en god gave. Fordi det er en veldig visuell måte å forklare hvordan andre har det i jula og hvordan man kan hjelpe. Og ikke bare til barn. Hvor mange voksne har ikke kneppet opp buksesmekken etter julemiddagen og sagt noe sånt som. "Vi er jammen heldige som har det så bra, tenk på de som sulter i jula." Det blir for enkelt å kjøpe seg god samvittighet med ei geit til under 200 kroner, men det er hvert fall en håndfast måte å hjelpe på.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 09:02   #42
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gitt rettferdige og etiske gaver i flere år, og i fjor ga jeg bort en halv dyrehage.

Gamle tanter, besteforeldre og til dels foreldre trenger ingenting, og får derfor bilde av Lille og en geit i presang.

Gammel 26-11-07, 10:09   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg var så naiv i fjor jeg at jeg trodde noen faktisk fikk ei geit når jeg kjøpte en. Jeg tenkte at det var en veldig konkret og grei ting, noe som noen har nytte av lenge, ikke bare penger i handa.
Så jeg ble skuffet da det gikk opp for meg at geita og kyllingene bare var symboler og at pengene bare går inn i den store potten. Det er godt mulig jeg er litt treig, men da ble ikke gavene så bra lenger på en måte.

Jeg syns det er helt greit at de veldedige organisasjonene bestemmer hva pengene skal gå til, de har mer peiling på hva som virkelig trengs enn jeg. Om det er en geit eller tilskudd til en skole, så er ikke det noe jeg legger meg opp i.

Hentet fra flyktingehjelpens hjemmeside:

Sitat:

Gavene er eksempler på Flyktninghjelpens arbeid. De viser hvordan små og store bidrag gjør en forskjell for mennesker som er drevet på flukt. Behovene er mange og ulike. Flyktninghjelpen sørger derfor for at pengene fra din gave til enhver tid brukes der det trengs mest.

Jeg syns også det er greit med et symbol på gaven, slik geita og kyllingen er, men har forståelse for at det blir for dumt hvis jeg skal sitte her og bestemme at noen skal få geiter hvis det er en vannpumpe eller undervisning de virkelig trenger.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 20:11   #44
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er helt greit at de veldedige organisasjonene bestemmer hva pengene skal gå til, de har mer peiling på hva som virkelig trengs enn jeg. Om det er en geit eller tilskudd til en skole, så er ikke det noe jeg legger meg opp i.

Jeg syns også det er greit med et symbol på gaven, slik geita og kyllingen er, men har forståelse for at det blir for dumt hvis jeg skal sitte her og bestemme at noen skal få geiter hvis det er en vannpumpe eller undervisning de virkelig trenger.

Jeg er jo enig med deg i det, men sånn hjelp gir jeg fast hele året. Dette trodde jeg var noe annet og så var det ikke det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:26   #45
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kjøpte sånt for flere tusen i fjor, synes det er en fin måte å gi noe meningsfullt i gave. Kommer til å gjøre det i år også.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:44   #46
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg gav bort to geiter i fjor. Kommer nok til å gjøre det i år også.

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:01   #47
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal gi bort 2 geiter til jul. Mulig det blir flere også.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 07:18   #48
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne gi! Men koster de flere tusen, eller?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 09:45   #49
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hadde egentlig bestemt meg for å gi det til mine gamle besteforeldre. Men nå ser jeg at de begynner å bli så gamle at de kanskje ikke skjønner helt poenget med det. Da blir det bare full forvirring og mindre glede for de gamle på julaften.

Vurderer seriøst å slenge med noen høner til andre som skjønner mer hva det går i.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 12:58   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett en leverandør som i tillegg til gaven sender en t-skjorte som var litt kul.
https://www.gavermedmening.no/

Jeg vurderer å gi dette til min pappa. Han har virkelig alt han trenger, og deler gjerne med seg. Jeg liker tanken om at han får en liten symbolsk ting ved siden av som ikke koster all verden og som reklamerer for at han har gitt bort presangen sin.

Gammel 13-12-07, 21:46   #51
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Stemte "vet ikke" for noen dager siden, men bør endre stemmen til Ja, siden jeg nå har kjøpt kyllinger til foreldrene mine, og til bestemoren min.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 22:13   #52
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Syns dette var superlurt!
Tror nok jeg skal inn og snope noen dyr etterhvert

Gammel 13-12-07, 22:13   #53
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Svarte ja, men det er ei ku eg vil gje da. Liker å gje kyr

Gammel 13-12-07, 22:50   #54
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Jeg krysset ja. Men det var ikke Geit eller Esel, men en grønnsakshage. Også Kirkens Nødhjelp. Min onkel og hans samboer, som har absolutt mer enn alt de trenger - får i år en grønnsakshage.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 08:36   #55
lille my
Erfaren

lille my sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Vi har kjøpt flere kyllinger og en gris.
Nevøen vår skal få grisen i dåpspresang, kyllingene blir julegaver til besteforeldre.

Gammel 14-12-07, 10:16   #56
Slettet bruker
Passiv

Standard

Stemte feil.
Gav bort geiter og kyllinger i fjor. Året før kjøpte vi gaver som støttet suppekjøkkener i nord-russland. (en porsjon håp). Hva det blir i år, vet jeg ikke ennå.

Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 10:56   #57
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har planer om det, ja.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 13:13   #58
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går geit og skolepult av min mor til jul (flyktninghjelpen) .

Hadde gitt det til noen, om noen hadde ønsket seg det.

Gammel 14-12-07, 14:14   #59
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor får et esel. Det faller helt naturlig for de av oss som noensinne har kranglet med henne ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 17:47   #60
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da har jeg kjøpt min første geit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.