Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gi en geit i gave! (Kirkens Nødhjelp)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du, eller vurderer du å gi en geit eller et esel i julegave?
Ja 64 60,95%
Nei 33 31,43%
Vet ikke 8 7,62%
Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-07, 14:38   #21
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gi en geit i gave! (Kirkens Nødhjelp)

Vi gir bort både geiter og kyllinger i år.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 14:47   #22
Ylvania
Steiketakkehatar

Ylvania sin avatar

Ylvania er litt kul
Standard

Det blir geit i i gaver fra oss også.

Gammel 25-11-07, 14:57   #23
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi vurderer slike gaver til oldeforeldre og tanter og onkler, som har alt og ønsker seg ingenting.

Gammel 25-11-07, 15:15   #24
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Vi gir en grønnsakshage til farmoren til eldste.

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 15:41   #25
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke helt liker tanken på og gi bort geit, esel, gris eller kyllinger i gave. Men jeg gir gjerne bort noe av de andre tingene.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 16:10   #26
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ga bort geit i fjor.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 16:31   #27
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg likar tanken på at gåver har dobbel betydning, at den gledar mottakar og at den støttar ei god sak. Derfor kjøpte eg tidlegare ein del gåver frå kreftforeninga. Dei hadde nydelege, men dyre kunstkrus og litt bamsar og anna småtteri. I år har eg kjøpt julestjerner frå tanketing.no til barnas fadrar (dei som ikkje er i familien). Synes det er ei fin og symbolsk gåve til barnas fadrar.

Nokon av fam.medlemmane får kyllingar som tilleggsgåve pga. at den gåva me har kjøpt var litt "liten".

I sum har eg brukt 1100 på gåver frå www.tanketing.no og frå Kirkens Nødhjelp.

Gammel 25-11-07, 16:56   #28
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Noe sier meg at jeg bør lese den linken, hvis ikke så fortsetter jeg nok p tro at mange her inne er gærne...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 16:59   #29
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Har kjøpt griser til tantebarna mine.
Men man kjøper ikke en konkret gris/geit/kylling som blir gitt til en konkret familie, lærte jeg i A-magasinet forrige uke. Trodde det jeg.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 18:15   #30
Manji
¿Qué?

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Manji har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ikke gjennom Kirkens Nødhjelp, siden den er religiøs, men andre "etiske" julegaver, ja.

Manji er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 18:16   #31
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tenkte å kjøpe kyllinger til bestemoren min iallfall, kanskje til ei tante og.

Gammel 25-11-07, 19:37   #32
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Ga bort geiter og høner i fjor, i år handler jeg heller noe på en eller annen Rettferdig butikk. Kjedelig for mottakerne å få et kort med ei høne på to år på rad, om man aldri så mye støtter en god sak. Da støtter jeg heller den gode sak på andre måter.

Det at man ikke nødvendigvis gir bort ei geit på ordentlig står t.o.m på kortene som mottakerne får.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 19:42   #33
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det virker som en flott julegaveide til folk som har alt.

Men jeg er litt skeptisk til at pengene virkelig kommer fram. Det står også presisert at pengene ikke nødvendigvis blir brukt til det man tror man kjøper.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 19:58   #34
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Vi vurderer det sterkt. Vi fikk en geit av søstra mi og mannen i fjor, og likte ideen veldig.

Gammel 25-11-07, 20:02   #35
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke gitt noen geiter i julegave, men vi har ønsket oss det av foreldrene mine

Vi har alt det vi trenger og litt til, så vi kom fram til at det var en god ide. Og mor virket som om hun var enig, så da tipper jeg at vi får det.

Gammel 25-11-07, 22:26   #36
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Har vurdert det, og tenker framleis på det til eit vennepar som ønsker seg slik gave. Eigentleg ønska dei seg eit fadderbarn som vi hadde begynt på, som dei skulle fortsette med, men det finn eg ingen god måte å ordne på.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 02:37   #37
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke gitt det før, men vurderer i år ja

.. hvertfall til en snobbete, egoistisk og lite empatisk stefar

Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 06:02   #38
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var så naiv i fjor jeg at jeg trodde noen faktisk fikk ei geit når jeg kjøpte en. Jeg tenkte at det var en veldig konkret og grei ting, noe som noen har nytte av lenge, ikke bare penger i handa. Sånn som dette kinesiske ordtaket som sier at det er bedre å lære en mann å fiske enn å gi ham en fisk.

Så jeg ble skuffet da det gikk opp for meg at geita og kyllingene bare var symboler og at pengene bare går inn i den store potten. Det er godt mulig jeg er litt treig, men da ble ikke gavene så bra lenger på en måte. Da ble det jo ikke julegaver til noen andre i stedet for til dem som har alt.

Flere veldedige organisasjoner får penger hele året, men til jul i år får de hverken geiter eller esler. Jeg tror Frelsesarméen skal få penger til en juleeske eller to i stedet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 08:41   #39
pippimamma

pippimamma sin avatar

pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selv om jeg likte ideen med vin og høne så kommer slekt og venner aldri til å få noe sånn av meg. Jeg gir mye i nødhjelp og syns det er flott at slekt og venner gjør det. De trenger bare ikke sende meg kort hvor de forteller hvor flinke de er eller hvor mye de har gitt. Om noen heller vil gi nødhjelp enn en gave til meg, så er det helt iorden, men da kan de si det.

Som dere skjønner, så er jeg imot denne form for gaver. Noe av grunnen er at jeg har hørt det bli gitt av skadefryd:"Ungene nå til dags får så mye og er såå utaknemlige, så nå skal de få en geit av meg i år. " Selv har jeg meget taknemlige barn, som blir glad for små og store gaver og takker pent for alle. Men jeg vil bestemme selv hvem jeg skal gi hjelp til og hvor mye.

Noen som vet om hjelpen kommer fram?

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 08:43   #40
pippimamma

pippimamma sin avatar

pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Har ikke gitt det før, men vurderer i år ja

.. hvertfall til en snobbete, egoistisk og lite empatisk stefar

Her er et eksempel på det jeg mener.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:36.