|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Det vil alltid være de som ikke takler å få et barn med spesielle behov og som føler en skam. Dermed velger en løsning som for andre virker hårreisende.
![]() |
#42 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Jeg synes det er helt uproblematisk at folk som ikke en gang har kommet til gravidstadiet i en barnelagingsprosess ikke ser eller vil innrømme at barnet kommer til å kreve mye av dem tidsmessig og følelsesmessig. Mange føler det slik i forkant, og langt de fleste endrer oppfatning underveis – vanligvis så umerkelig at de etter en stund vil blånekte på å noen gang ha tenkt eller sagt noe så vilt i utgangspunktet.
Vissvass! |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...
Jeg er enig med Elinblu. Jeg har møtt på svært få som har hatt denne holdningen til det å bli foreldre. Klart man får et kultursjokk når man får barn, men de fleste har gjort seg opp fornuftige meninger før de får barn.
![]() |
#44 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Delvis enig, men jeg har faktisk det inntrykket av at MANGE, veldig mange barnløse ikke aner hva de går til når de får barn. Nå snakker jeg mest om denne overveldende kjærligheten man får, den går det sjelden an å sette seg inn i før man blir foreldre. Jeg tror mange barnløse ikke er klar over hvor stort fokus barnet kommer til å få i livet deres nettopp pga. denne følelsen, denne overveldende kjærligheten. Jeg fikk litt sjokk selv, for jeg skulle gjøre ditt og datt og iallfall IKKE gjøre ditt og datt når jeg fikk barn. Men jeg "glemte" at det ikke er mulig å sette seg inn i foreldrerollen på mange punkter før man er blitt foreldre. Selv om jeg selvsagt visste at jeg kom til å elske barna mine, ble jeg allikevel overrasket over HVOR overstrømmende disse følelsene er og hvor lammende de kan være, hvor redd man blir, hvor mye "makt" de har over foreldre.
![]() |
#46 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Jeg tror denne tråden har tatt en helt annet vinkling enn det HI skriver om.Hvis jeg har skjønt rett da!? Selv snakker jeg ikke om de som har syke barn. Jeg snakker bare utfra holdningen til å ikke ville prioritere barnet sitt. Men enhver familie må velge å leve sitt liv slik som er best for dem. Men bare de ikke forsømmer barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Jeg blir forresten litt oppgitt over den ovenfra og ned-holdningen enkelte har til dem som ikke har barn, men som håper på å få det. "Bare vent du, lille venn, så skal du få se hva jeg snakker om, og oppdage at jeg nok vet mye mer enn deg." Klart at man ikke vet alt om det å ha barn om man ikke har barn, men du verden hvor lite enkelte som faktisk har barn, kan om det å ha barn.
![]() |
#48 |
Permakulturell
|
.. og jeg har svelget noen, for å si det sånn, som en av de siste i venneflokken som fikk barn.
![]() |
#49 |
intro
|
Det er akkurat det jeg reagerer på også.
![]() |
![]() |
#50 |
Peppy!
|
Nå vet jeg ikke om du sikter til meg, men antar det ettersom jeg startet tråden. Da har jeg nemlig formulert meg klønete. Det finnes ikke noe ovenfra-og-ned i mine tanker om dette. Det er godlynt gjenkjennelse. Det er klart det er ting ved foreldretilværelsen jeg har erfart som de ikke har, ettersom jeg har barn. Det er mange ting de fleste ikke klarer å se for seg før de får barn. Esme nevner blant annet dette med den fysiske og psykiske avhengigheten. Hvem klarte vel å forestille seg det før man selv fikk barn? Ikke jeg, i hvert fall. Jeg synes ikke det er farlig å tenke for meg selv "bare vent, så skal du se". Det er ikke noe arroganse i det. Det er heller, som sagt, munter gjenkjennelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Nemlig!
![]() |
#52 |
Mother of Dragons
|
Jeg er enig i dette, det er en insinuering om at dersom man får barn så vet man så mye mer enn andre, selv om det eneste man vet er hvordan det var for en selv.
![]() |
#53 |
godt brukt
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Jeg oppfattet Monsoon riktig tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
En som trener
|
Enig med deg og Elinblu der. Sånn "håhå, bare vent og se"-holdninger er utrolig irriterende (når det sies høyt, folk må jo tenke det de vil), og jeg håper inderlig jeg ikke formidler noe sånt til mine barnløse venninner. Men, det er klart, en sjelden gang kommer det jo noen virkelig hårreisende uttalelser da.. Sist redigert av Storm : 21-10-07 kl 19:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
godt brukt
|
Joda er jo enig i det. Men det er jo ikke det at hun mener hun vet alt og vet best selv om hun mener at de kanskje kommer til å endre planer etter at barnet er født. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Peppy!
|
Jepp. Jeg får vel også legge til at jeg ikke gir uttrykk for hva jeg tenker. Jeg sitter ikke og himler med øynene, ler eller noe slikt. Dette er jo tanker jeg gjør meg i stillhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Mother of Dragons
|
Det var overhodet ikke ment på Monsoon (Grei og Klok Dame TM), men verstingene som alle har vært borti.
![]() |
#58 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Jeg himler heller ikke med øynene. Grunnen til at det er så komisk er jo fordi en kjenner seg igjen, jeg har jo svelget minst like mange kameler selv!
![]() |
#60 |
weird
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Min svigerinne var ekstremt bedreviter da hun var barnløs. Så fikk hun barn og hun er faktisk en av de flinkeste mødrene jeg vet om. Ok, litt mer ydmykhet har hun fått til ting som at man kan bli redd og bekymret når barnet har feber osv. Men alt i alt synes jeg at hun er knallflink og har ingen problemer med å prøve å etterfølge hennes eksempel på flere områder.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|