|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?
Den korianderdressingen er skitgod, og kan helt klart brukes til mye annet også! |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#43 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Jeg tror det er den pestoen som gjør forskjellen. Jeg skjønte først ikke vitsen med å lage en pesto som skal blandes inn i sausen, men det gjorde virkelig hele retten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Samme her. Jeg spiser denne, mannen andre ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Eldste datter foretrekker Beyond Burger framfor burgere med kjøtt, så hun tar gjerne det når vi skal ha burgere på grillen. Jeg synes det smaker greit nok, men lukter litt ekkelt, som alle andre slike kjøtterstatningsprodukt, og sliter med å spsie det av den grunn. Jeg liker godt grønnsakskroketter eller -nuggets, men har blitt skuffet når jeg har kjøpt feil, og fått de som skal etterligne kyllingnuggets i stedet. De liker jeg ikke, de har den samme kunstige kjøtterstatningssmaken og -konsistensen som beyond burgerne.
![]() |
#47 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Jeg syns ikke halloumi likner på tofu i det hele tatt. Verken utseende, smak, munnfølelse, konsistens eller noe annet. Halloumi knirker og er seigt og salt. Godt, det også, men virkelig noe helt annet.
Nei, mente egentlig ikke at du mente det. Men siden både du og Tjorven (og etterhvert flere) trakk fram kjøtterstatning mer eller mindre i samme åndedrag som tofu ville jeg presisere at det ikke er det samme, siden det var veldig lite tofukunnskap i tråden.
![]() |
#48 |
Semiaktiv
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Jeg vil ikke si at tofu er en "ganske vanlig ting" i det norske kostholdet, det er jo ikke alle som har japanske venner. Det er sikkert vanlig for noen, men ikke for de fleste, det er vel brukt ganske spesifikt i asiatisk mat? Jeg kan i alle fall ikke huske å ha sett det særlig ofte på menyen på andre typer restauranter, og har heller aldri fått det servert når jeg har vært på middag hos andre. Det er heller ikke veldig stort utvalg av tofu i de vanligste norske dagligvarebutikkene, så jeg synes ikke det er forbausende i det hele tatt. Det har blitt mer vanlig de senere årene etter hvert som det har blitt mer utbredt å være vegetarianer, men fortsatt langt igjen før det har etablert seg i det daglige kostholdet på samme nivå som med mange andre utenlandske matvarer. Det er kanskje ikke like lett å like, sånn uten videre, hvis man ikke helt vet hvordan man skal få det til å smake godt. Det smaker jo ikke noe særlig sånn i seg selv.
![]() |
#49 |
Glamorøs
|
Nei, det var ikke spesielt vanlig da jeg var 10 (det var tross alt i 1984), men i dag har de det på Rema 1000, og siden de har hatt det der i årevis i Oslo gikk jeg ut i fra at det hadde spredt seg til resten av landet. Å lage asiatisk mat er jo ganske vanlig? Tofu er jo ikke noe som bare brukes i Japan. Det brukes i kinesiske, vietnamesiske og thailandske retter også, så jeg gikk ut i fra at mange hadde smakt det. Om ikke hjemme, så på restaurant. Jeg skjønner selvsagt at det ikke er en like vanlig ingrediens som kylling eller blomkål, men det var ikke det jeg var forbauset over heller.
![]() |
#50 |
Semiaktiv
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Jeg har i alle fall ikke inntrykk av at det er ganske vanlig, så for min del ble jeg ikke veldig forbauset. Men det er sikkert fordi det ikke har spredt seg hit enda da.
![]() |
#51 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Nei, jeg mente ikke at det er ganske vanlig å bruke det; som i at det var noe som inngikk i det norske kostholdet ukentlig liksom, men at det er en ganske vanlig ting som man ser på butikken, i menyer osv. Og siden det å lage asiatisk mat er ganske vanlig i det norske kostholdet, gikk jeg ut i fra at mange hadde smakt tofu på restaurant, og/eller prøvd det hjemme en eller annen gang. Og at da flere ville likt det. Siden jeg liker det.
![]() |
#52 |
Semiaktiv
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Tror kanskje en del har motforestillnger mot det, hvis de ikke er vant med det, fordi det så ofte har vært framstilt i amerikanske satiriske filmer og serier som noe som smaker fælt, som man bare bruker hvis man, helst pålagt fra andre (kona, f.eks), må på diett og være krampesunn. Kalkunformet tofu på thanksgiving, for eksempel.
![]() |
#53 |
Dårlig husmor
|
Da er det helt sikkert meg som har vært uheldig. Og jeg vet at hun er veldig inspirerende for mange så det er jo bra |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Nei, men har smakt det. Jeg har vært på veganske restauranter i utlandet sammen med veggisvenninner. Jeg ble ikke begeistret, men jeg liker Pimpa linsegryte og noen av rettene til hun vegetarfantasten. prøver gjerne vinnerlasagne og fiastaform.
![]() |
#55 |
Glamorøs
|
Godt poeng. Jeg var jo heldig som likte det første gangen jeg fikk det, og har i all hovedsak spist det som en egen ingrediens, ikke som erstatning for noe annet. Men jeg vet jo at puddingkonsistens er noe mange ikke liker. Kanskje det blir litt som brunost for utlendinger: man forventer ikke at noe som heter "ost" er søt. Og nordmenn forbinder puddingkonsistens med dessert. Da er det rart å ha det i middagsretter som ikke er søte i det hele tatt.
![]() |
#58 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Nope. Har smakt det noen ganger, men liker ikke konsistensen (heller ikke smaken i de rettene jeg har smakt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Bruker du tofu i matlagingen?Har spist med vegansk familie og fra salatbaren. Har assosiert med soya, lagreist og ultra prosessert, men det er kanskje ikke så ille. Skal testes hjemme.
![]() |
|
|