Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-24, 10:39   #41
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Og så registrerer jeg at mange spise ribberester til frokost. Jeg har aldri spist ribbe i jula, så der er det lite rester å hente.
(Vi spiser mye pinnekjøttrester, altså, men ikke som frokost.)

Og med unntak av julaften, starter selskapene i julen ofte kl 15, så det er heller ikke tid til lange og sene frokoster.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 10:42   #42
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi er jo fem i familien og er i tillegg 2-4 ekstra i julen så det er ingen problemer å få spist opp alt. Som hos My er julefrokosten viktig både for voksne og barn så de står gjerne opp litt tidligere for å spise felles julefrokost hele julen. Vi venter på alle, men det er ingen som står opp grytidlig og må vente mange timer før sistemann endelig kommer seg ut av senga så det gjør det jo litt lettere enn om det er større variasjon i stå opp-tid.

Jeg er ellers fra Nord-Norge, men det er min franske mor som innførte stor julefrokost i familien. Mannen min er fra Stavanger og har ikke noe tradisjon for den typen felles julefrokost (det har heller ikke min svigerinne fra samme sted), selv om de hadde ekstra godt pålegg (og moren laget sylte, lammerull og slikt selv) hele julen de også.

Gammel 09-12-24, 10:47   #43
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg må ha tomatsild til julefrokosten. Helst på grovt brød. Ellers på bordet står det i hvert fall sylte, sennep, lefser, røkelaks, eggerøre, julekake og brunost.

Gammel 09-12-24, 10:48   #44
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Og så registrerer jeg at mange spise ribberester til frokost. Jeg har aldri spist ribbe i jula, så der er det lite rester å hente.
(Vi spiser mye pinnekjøttrester, altså, men ikke som frokost.)

Og med unntak av julaften, starter selskapene i julen ofte kl 15, så det er heller ikke tid til lange og sene frokoster.

Ja, vi driver ikke med selskap da, siden vi ikke har familie her i byen, og som regel reiser til svigerfamilien i romjula og blir der til over nyttårsaften. Der samles vi til en felles middag eller to med folka i nabohuset, det vil si mannens søster med mann og barn, eventuelle bonusbarn og etterhvert barns partnere. Så det kan være mye folk, men det er ikke snakk om formelle selskap. De viktigste felles julefrokostene har vi hjemme før vi drar dit, men vi tar med oss det som er igjen av mat når vi drar. Så det er mye godt der også, og vi koser oss, selv om vi ikke nødvendigvis spiser felles med ungene der.

Det viktigste, i alle fall for meg, på det frokostbordet, er fårerullen som svigermor lager. Jeg har aldri funnet noe til salgs, som kan måle seg med den. Men vi har pinnekjøttrester til frokost også vi. Pinnekjøttet varmes opp, mens ribberester (vi har ribbe til middag første juledag) spises kald i lefse. Både til frokost, lunsj og kveldsmat ... og mellommåltider ... #matvrak

Sist redigert av My : 09-12-24 kl 11:01.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 11:00   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma pleier å lage leverpostei, sursild, tomatsild og lammerull. I tillegg er det typisk skinke, spekekjøtt, en del oster, syltetøy, røkelaks og eggerøre. Hjemmebakte rundstykker og brød, kanskje vørterbrød, og selvsagt kaffe og forskjellige typer juice.

Vi har ikke selskap i julen, så det er bare oss tre og mamma. Kan være vanskelig å få spist opp alt, ja. (Og så er det jo et tilbakevendende problem med at man ikke blir sulten før langt på dag, så det blir sen middag, og ingen orker å spise julekaker på noe tidspunkt etter middag ... Julekaker i stedet for lunsj er en løsning på akkurat det problemet, da.)

Gammel 09-12-24, 12:09   #46
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er den STORE julefrokosten førstedag. Det tar lang tid å ordne til og vi dekker pent. Blir mer brunsj enn frokost. I år skal svigers være hos oss, og jeg må huske å gi svigerfar beskjed om å spise egen frokost når han står opp, ellers klatrer han oppover veggene før det er klart.

Etter det måltidet så legger vi alt i de fine, røde, runde hardplastboksene jeg har til pålegg. De stables i kjøleskapet nede, og resten av frokostene i jula så kommer alt frem igjen, men da servert i disse boksene (som vi bruker året rundt - de er superfine og praktiske!)

Så vi spiser julefrokost hele jula, men mest mest "stas" og tid til å lage til, første dagen.

Gammel 09-12-24, 12:12   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og, ja, det er et problem å få smakt på alt, så jeg lager ørsmå deler av rundstykker. Typ ett rundstykke delt i fire, for å få kommet innom flest mulig sorter. Og noe pålegg spises uten brød. Rekker heldigvis å bli godt sulten siden klokken er minst 12.

Og så spiser vi som sagt opp i løpet av jula.

Gammel 09-12-24, 12:15   #48
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For oss er de første julefrokostene nesten like viktige som middagene. Første julefrokost er julaften og så har vi like stor frokost 1.juledag. Siden vi ikke er så mange (oss 4 pluss broren min) har vi gjort det til tradisjon å ha koldtbord/tapas som middag 2.juledag. Da får vi smakt på mer/brukt opp ting.

Vi har dessverre ikke juleselskap (eller blir invitert til noen), forsøkte i mange år men vi har ikke nære nok/de har sine tradisjoner/de ønsker ikke osv.

Gammel 09-12-24, 13:09   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er som regel bare to, så vi har gått for ett godt pålegg hver dag. Og så spiser vi heller god frokost mange dager etter hverandre.

Ungene har hatt en tendens til å stå opp rundt kl 14, og så lenge har jeg ikke kunnet vente. Men i år har snuppa spilt inn ønske om å delta på julefrokost OG sagt at hun er villig til å stå opp mye tidligere. Men det gjenstår å se hva "mye tidligere" faktisk innebærer.

Gammel 09-12-24, 13:21   #50
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Med fare for å virke dum:

Hva ER egentlig julefrokost? Og når spiser man den? Julaften? Første dag?

Noen mener 1. juledags frokost. Jeg tenker egentlig alle frokostene i romjula.

Vi har alltid hjemmebakte rundstykker, varm sjokolade med krem og egg av noe slag, vi varierer litt der gjennom romjula. Første dag er det bacon og speilegg.

Jeg lager eller får cabaret og har alltid majones/krem-blanding til det. Det er det bare jeg som spiser. Men det hører med til jul.

Vi har ellers alle pålegg som noen kunne ønske seg:

Sylte
Røkelaks
Reker
(Rødvins-)salami
Diverse kjøttpålegg
5-6 forskjellige oster
Eplegele
Multesyltetøy
Kirsebærsyltetøy
Div. andre syltetøy som vi alltid har i hus.
Påleggssjokolade (dansk type)

Juice, eple og appelsin, kaffe selvfølgelig.

Jeg har sikkert glemt noe.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 13:40   #51
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som har store mengder pålegg: Klarer dere å unngå matsvinn? Dette er nemlig vårt problem; et rikt utvalg fører til at mye mat blir kastet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 13:44   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for oss så er frokosten jeg snakker om første juledag. Gjennom årene fra min barndom og gjennom Hiawatas så har den blitt spist hos diverse familiemedlemmer. Da jeg vokste opp var det alltid hos en tante vi reiste til, da Hiawata var liten var det oftest hos svigers der vi hadde tilbragt julaften og natten. Nå er den som regel hjemme hos oss selv, i år mest sannsynlig med min familie på besøk hos oss.

På julaften har vi ikke tid til frokost, da er det sofakos med julestrømpe, jule-TV, panikkpakking av de siste gavene og fikse oss før vi reiser til svigers.

Jeg kjøper ikke inn noe særlig ekstra pålegg nettopp av årsakene du nevner 007. Sylte liker bare jeg. Roastbeef liker bare Høvdingen. Så vi bruker det vi har, og sper heller på med fersk bakst, koker egg og åpner en større variasjon av hjemmelaget syltetøy.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 13:45   #53
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Har små mengder (vakumpakker og fryser en del) om gangen sånn at det er mange sorter men ikke mye av altm ja, også har en del av det langt holdbarhet og laksen som ikke har det, spises fort opp.

Gammel 09-12-24, 13:58   #54
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Dere som har store mengder pålegg: Klarer dere å unngå matsvinn? Dette er nemlig vårt problem; et rikt utvalg fører til at mye mat blir kastet.

Ja, det er ikke noe problem siden vi er minst 7-8 (ofte flere) som spiser av maten. Selv om man har mye forskjellig trenger ikke det bety at man har store mengder av hvert pålegg. Mye pålegg (som oster, spekemat, syltetøy o.l.) har lang holdbarhet og når jeg f.eks. lager sylte skjærer jeg den i mindre biter og fryser ned slik at jeg bare tar opp litt av gangen. Potetsalat og majones synes vi smaker best når den ikke er for mange dager gammel så da lager vi en passelig porsjon slik at det blir spist i løpet av få dager og så lager vi en runde til i løpet av romjulen.

Gammel 09-12-24, 14:07   #55
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi dekker ikke så ofte på til svære frokoster i jula. Det kan godt skje en gang i romjula, førstedag eller når som helst. Da med ribberester, juleskinke, div oster, godt smør, sennep, lefser, juice, te eller kaffe osv. Ofte kjøper vi litt roastbeef til jul, og kanskje jeg lager en eggesalat. Men like ofte er det at vi smører oss litt da vi står opp. Om det er romjul med mye jobb og/eller mye sosialt liker vi godt å sulle rundt da vi kan, de som kan sover litt lenger, og så tar en seg mat da en vil.

Jeg "må" ha lefser, juleskinke, god sennep, og noen gode oster. Og kaffe! Morgenkaffe i julekrus.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 14:15   #56
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi tar med oss det som er til overs, når vi reiser til svigers i romjula. Men klart, litt matsvinn blir det nok, det er ikke til å unngå, selv om det meste stort sett går med. Mye av pålegget er kjøpt på lokalmatboder på julemarkedet, og der kan man styre litt hvor mye man vil ha, så jeg kjøper ikke så mye av hver sort. Det er egentlig småkakene det blir mest svinn av. De er mest populære før jul. I selve juledagene er det så mye god mat, at kakene kommer i andre rekke, og etter jul er det ingen som er interessert lenger.

Gammel 09-12-24, 15:27   #57
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nennes rundstykker, grove og fine.

Gammel 09-12-24, 15:31   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Vi er fem, i år 7, hvorav normalt minst tre hester (i år fire), så det går bra. Men jeg har med årene blitt flinkere til å kjøpe passe mengder av ting som det går mindre av enn jeg tror (modne oster og de gode skinkene, for eksempel, og sild, som bare jeg spiser). Skinke skjært opp i ferskvaredisken er ganske store biter og blir mer av noen få skiver enn man tror.

Og så hjelper det veldig med de påleggsboksene - lett å finne seg sin egen favoritt og smøre seg noe selv gjennom jula, og lett å dekke med alt i en fei i de øvrige av julens frokoster. De er til og med lette å pakke med seg og ta med til hytta.

Gammel 09-12-24, 15:34   #59
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser frokost i 11-12-tiden. For noen av oss betyr det at vi spiser litt før hvis vi er tidlig oppe. Hos oss går det en del brødmat uansett, og vi er mange rundt bordet. Det er derfor ikke noe problem at vi ikke får spist opp, vi er minst 10 i hus store deler av jula.

Jeg må ha røkelaks og eggerøre og sylte.

Gammel 09-12-24, 15:35   #60
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Hva slags bokser er det du snakker om Polyanna, hvor har du kjøpt dem?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.