|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?
Nei, der er vel en frukt. Men det gjelder vel strengt tatt tomat også.
|
|
|
#2 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Hermetisk tomat har vi alltid et par bokser av i en skuff, det kan vel også gå under "grønnsaker til middag", om en ikke er altfor pirkete. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?
Jeg regner definitivt hermetiske tomater som grønnsaker. Det har vi også alltid stående.
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Hvitløk regner jeg ikke som en grønnsak. Den kategoriseres som krydder, men hvitløk har vi alltid.
|
|
|
|
#5 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Grønnsaker og frukt vi stort sett alltid har tilgjengelig: Tomater, epler, banan, løk, hvitløk, paprika, gulrot, agurk. Vi er bare to i huset så andre ting kjøpes når vi planlegger å bruke dem. På jobb velger jeg sjeldent lønsj fra salatbaren fordi prisen er den samme uansett hvor mye eller lite man forsyner seg med, så det blir en veldig høy vektpris for meg. Og det er mindre som frister. Salatbaren der vi holdt til før var både bedre utstyrt og med vektbasert pris. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Har ikke så stort kjøleskap så ikke så mange ting som er der alltid. Må handle inn erter planlegging. Men har så godt som alltid rødløk, gul løk og hvitløk. Veldig ofte også småpoteter, agurk, noe grønn salat og cherrytomater. På fat på benken han vi nesten alltid bananer, lime, sitron og avokado.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Alltid: Løk, sjalottløk, poteter, tomater/cherrytomater (på benken), hvitløk (i krukke i skapet), gulrøtter, ingefær, chili. Alltid erter i fryseren.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Paprika
|
|
|
#9 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Vi har alltid løk, hvitløk, agurk, mais (teller det?). Som regel har vi også gulrøtter, brokkoli, paprika og salat i grønnsaksskuffen, men ikke alt sju dager i uka. Men det er ting vi bruker mange dager hver uke. Vi kjøper vel sopp i snitt en gang i uka, vi bruker mye ferdige wokblandinger også. Men det kjøpes inn da det skal brukes, jeg synes ikke holdbarheten er så god på dem. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Vi har altid potet, gul løk, tomat, rødløk, hvitløk, gulrot, paprika, agurk og blomkål/brokkli. Alltid spinat og noen grønnsaksblanding i fryseren.
|
|
|
#11 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Jeg har trodd at mais er korn, men det er faktisk mer komplisert enn som så: |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Tomat, agurk, løk, brokkoli, potet og gulrot er alltid i hus. Og som oftest paprika, squash og en eller annen type salat.
|
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Alltid: Potet, gulrøtter, salat, agurk, paprika, løk, hvitløk, chili, i tillegg til blomkål- og brokkoliblanding i fryseren og hermetiske tomater.
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Jeg bruker sjalottløk og hvitløk ganske forskjellig, synes jeg. Sjalottløk er mer som en løk, mens hvitløk er et krydder. Ofte bruker jeg begge i samme rett, så for mitt bruk er de komplementære heller enn erstatninger.
|
|
|
|
#15 |
|
Textrovert
|
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Gulrøtter, brokkoli, vårløk og hvitløk har vi nesten alltid i hus. Ellers er det litt sånn opp og ned.
|
|
|
#16 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Vi har alltid rødløk, hvitløk, chili, agurk. Som regel potet, gulrot og tomater. Av hermetikk har vi alltid tomater og mais. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Altså, vi ryker jo tom for de nevnte grønnsakene i blant. Det er kanskje mer det som alltid fylles på med på ukehandelen, hvis det er tomt?
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja. Vi prøver å ukeshandle, men i realiteten fyller vi på nesten hver dag… Men storhandel gjøres om lørdagene, og hvis jeg da bruker opp blomkålen påfølgende mandag, så kjøper vi kun ny hvis det er noe spesielt som vi trenger blomkål til, eller det er på tilbud eller noe. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
«Frukt» er en kategori som brukes innen både biologi og matlaging, og de to kategoriene er overlappende, men ikke identiske. I biologi er for eksempel tomater frukt; det er også blåbær (bær er en underkategori av frukt) og paprika. I matlaging er det vanlig å skille mellom frukt og bær, og å kalle ikke[-særlig]-søte frukter for grønnsaker.
Jeg tenker visst på hvitløk, ingefær, chili og urter som krydder, og da åpenbart ikke som grønnsaker. Og løk er i en slags mellomposisjon for meg.
Jeg er enig i det. Og det samme gjelder f.eks. paprika og gresskar.
|
|
|
#20 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Dagens! |
|
|
|
![]() |
|
|