|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Tomat, agurk, løk, brokkoli, potet og gulrot er alltid i hus. Og som oftest paprika, squash og en eller annen type salat.
![]() |
![]() |
#42 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Alltid: Potet, gulrøtter, salat, agurk, paprika, løk, hvitløk, chili, i tillegg til blomkål- og brokkoliblanding i fryseren og hermetiske tomater.
![]() |
#43 |
flisespikker
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?
Tror ikke grønnsak er et helt veldefinert begrep, dessverre.
![]() |
#44 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Alltid: potet, søtpotet, gul og rød løk, vårløk, hvitløk, paprika, poser med feldsalat og/eller baby leaf mix, ingefær og cherrytomater
![]() |
#45 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?
Nei, der er vel en frukt. Men det gjelder vel strengt tatt tomat også.
![]() |
#46 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Hermetisk tomat har vi alltid et par bokser av i en skuff, det kan vel også gå under "grønnsaker til middag", om en ikke er altfor pirkete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg regner definitivt hermetiske tomater som grønnsaker. Det har vi også alltid stående.
![]() |
![]() |
#48 |
kamerat
|
Er sjalottløk en grønnsak, men hvitløk ikke? Kjør debatt! (Bruksområdet er veldig likt i mitt kjøkken, i hvert fall!)
![]() |
#49 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Jeg bruker sjalottløk og hvitløk ganske forskjellig, synes jeg. Sjalottløk er mer som en løk, mens hvitløk er et krydder. Ofte bruker jeg begge i samme rett, så for mitt bruk er de komplementære heller enn erstatninger.
![]() |
![]() |
#50 |
Textrovert
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Gulrøtter, brokkoli, vårløk og hvitløk har vi nesten alltid i hus. Ellers er det litt sånn opp og ned.
![]() |
#51 |
Semiaktiv
Jeg er en enkel sjel: Vokser det i eller opp av jorda? Hvis ja: Grønnsak. Vokser det i et tre? Hvis ja: Frukt. Puster det? Hvis ja: Ikke frukt eller grønnsaker.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-08-24 kl 13:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Glamorøs
|
Ja, og ikke minst handlemønster. Det er mange av grønnsakene nevnt som er innom oss i løpet av en uke, men siden vi handler mer eller mindre daglig ligger de i butikken, ikke vårt kjøleskap/benk.
![]() |
#53 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Vi har alltid rødløk, hvitløk, chili, agurk. Som regel potet, gulrot og tomater. Av hermetikk har vi alltid tomater og mais. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Semiaktiv
Ja, det er sant, og omvendt også. Jeg bruker ikke stangselleri eller chili så innmari ofte, men har man først kjøpt det så er det jo såpass mye i pakken at man bare bruker litt, også ligger resten der helt til neste gang man skal bruke det, hvor det sjekkes og enten brukes igjen, eller kastes og man kjøper ny. Derfor befinner det seg stort sett i kjøleskapet til enhver tid. Andre ting, som jeg bruker mye oftere, bruker jeg opp alt av i en rett, og så kjøpes det ikke før neste gang vi trenger det, som kan være et par uker senere. Slik er det med f.eks blomkål her, eller søtpotet m.m. Og til dels også brokkoli og spinat (men det bruker vi oftere, derfor skrev jeg opp det under "som regel", fordi det som regel er innkjøpt til en nær forestående middag).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-08-24 kl 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Vi handler også så og si hver dag og prøver å ikke ha grønnsaker liggende over tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Altså, vi ryker jo tom for de nevnte grønnsakene i blant. Det er kanskje mer det som alltid fylles på med på ukehandelen, hvis det er tomt?
![]() |
#57 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja. Vi prøver å ukeshandle, men i realiteten fyller vi på nesten hver dag… Men storhandel gjøres om lørdagene, og hvis jeg da bruker opp blomkålen påfølgende mandag, så kjøper vi kun ny hvis det er noe spesielt som vi trenger blomkål til, eller det er på tilbud eller noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
flisespikker
|
«Frukt» er en kategori som brukes innen både biologi og matlaging, og de to kategoriene er overlappende, men ikke identiske. I biologi er for eksempel tomater frukt; det er også blåbær (bær er en underkategori av frukt) og paprika. I matlaging er det vanlig å skille mellom frukt og bær, og å kalle ikke[-særlig]-søte frukter for grønnsaker.
Jeg tenker visst på hvitløk, ingefær, chili og urter som krydder, og da åpenbart ikke som grønnsaker. Og løk er i en slags mellomposisjon for meg.
Jeg er enig i det. Og det samme gjelder f.eks. paprika og gresskar.
![]() |
#59 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?Vi har stort sett alltid agurk, tomat og paprika, og jeg har som regel en pakke baby leafmiks eller babyspinat som jeg stapper inn i alle måltider det kan passe.
![]() |
#60 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Dagens! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|