|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereJeg er nok mer enig med Toffen enn med BM her ja.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilerePå akkurat Snape-delen skal jeg være enig med Toffen, når jeg nå har fordøyd mer. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ræv med ører
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereHvis en ekte Gryffindor trenger sverdet, så kan han få det ut av hatten (som Godric jo også eide). Neville har jo vist seg å være en ekte Gryffindor mange ganger, så det er derfor han fikk til det.
|
|
|
#4 |
|
-
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilere
Først tenkte jeg at "Å nei, nå kommer de flinke og avslører at omtalen min var teit", men nå har jeg vært på byen og drukket meg til mot, og kommet på at jeg skrev jo faktisk: "Men avsløringen av Snapes sjelekvaler, hans forhold til Lily, og historien om hvordan Snape hadde plantet sverdet under isen og ledet Harry dit var flott beskrevet (…)", så problemet mitt er altså ikke innholdet i de delene jeg oppfatter som eksposisjon. Jeg er helt enig i at Snapes minner var en av de sterkeste sekvensene i boken. (Og jeg skal overhodet ikke avvise Tinetoffs oppfatning av actionsecenen som potensielt "kjedelige og masete" heller.) Jeg syns rett og slett ikke Rowling helt makter å fremføre historien sin på en ordentlig og sammengengende måte, og jeg syns den stadig mister fremdrift. (Det er mulig minnet mitt svikter helt, men jeg innbiller meg at disse "minne på flaske" greiene var mer begrenset til enkeltscener tidligere, mens Snapes minner bare fortsatte og fortsatte med alt for mange "klipp". Jeg syns det var ganske forstyrrende. (Og det gjelder selv om det ikke nødevendigvis er i konflikt med den magiske mekanikken som er etablert i tidligere bøker.)) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ræv med ører
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereJeg har lest. Jeg er litt skuffet. Kommer tilbake med anmeldelsen min senere.
|
|
|
#6 |
|
kamerat
|
Jeg mener ikke å framstå som refsende flinkis, altså.
Jeg tror ikke vi er så uenige, det er utvilsomt et eller annet misforhold mellom her-og-nå-scenene og flashback/visjon-scenene. Men jeg er ikke helt sikker på om det er flashback-teknikken som er feil, den har jo Rowling brukt i hele serien, og til dels med stort hell. Jeg har også problemer med å beskylde en bok som jeg tross alt slukte i en rivende fart, for å mangle framdrift. Men likevel, det er noe der.
Pensieve-minnene hadde flere klipp og lange sekvenser i de to foregående bøkene også. Jeg har egentlig lite å innvende mot minnesekvensen til Snape, ja, bortsett fra at jeg synes at han godt kunne fått lov til å si noe av dette selv, da.
Veldig treffende for Order of the Phoenix, som er den overlegent dårligste av alle bøkene, synes jeg. Og jeg er ikke uenig i at hun kunne gjort det enda bedre i Deathly Hallows også. Jeg synes også historien er bedre enn utførelsen, og at den ville stått seg på å gå dypere inn i relasjonene mellom karakterene.
|
|
|
#7 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereSteike for en bok.
|
|
|
#8 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereStakkars lille Albus Severus. I natt fant jeg ut at han lider av den magiske ekvivalenten til dysleksi. Han kan ikke uttale en eneste trylleformular rett, så alt han prøver å få til blir feil.
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereNeimen stakkars liten, da!
|
|
|
#10 |
|
Passiv
Re: Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereJa, stakars! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereferdig...*snufs* veit ikke jeg jo jeg er fornøyd den var bare litt kort og litt lite tid til å gå i dybden ....kansje det forandrer seg etter at den er fordøyd...(og lest fire fem ganger) |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
Re: Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilere
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Carve canem
Hvor: Øvre Romerike
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereJeg er bare deilig tilfreds med hele leseopplevelsen.
|
|
|
|
#16 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereFerdig! Takk og lov for flyturer på fjorten timer. Nå må jeg lese den på nytt og fordøye det hele.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereNå har jeg og fordøyd, og jeg er så fornøyd, så fornøyd at jeg nesten ikke kan sette fingeren på noe, men:
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereEn ting jeg diskuterte med en venninne: Det virker veldig som om Neville kapper hodet av Nagini med Gryffindors sverd. Men hvor i all verden fikk han det fra? Det har jo Griphook stukket av med? Har vi oversett noe?
|
|
|
#19 |
|
|
Dette funderer jeg også på, og jeg er rimelig sikker på at det ikke stod noe om hvordan hadde fått tak i det.
|
|
|
#20 |
|
kamerat
|
Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilereTror jeg får vriste boka fra mannen og lese akkurat den passasjen om igjen når jeg kommer hjem.
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker |
|
|