Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan feire jul uten familie?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-16, 10:40   #41
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan feire jul uten familie?

Jeg tror jeg hadde vært hjemme, pyntet sammen og laget den maten jeg visste vi koste oss mest sammen med. (ikke så opptatt av tradisjoner der). Jeg synes generelt folk ofte er mer opptatt av hva som er forventet enn hva man har lyst til å gjøre i jula, kanskje 12-åringen har noen tanker om hva som er en super jul? Loffe rundt i pysj, gå turer i romjula, lage mat sammen?

Gammel 05-09-16, 10:49   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, i romjulen kunne vi gjerne reist bort. Jeg kan anbefale Tivoli i København! Det er helt nydelig med millioner av julelys og dekorasjoner, alle attraksjonene er åpne, og dere kan bestille bord på en av restaurantene. Bare husk mange lag med ull. Vi var der på nyttårsaften, det var helt magisk.

Ellers i København er akvariet Den Blå Planet virkelig flott (og rett ved Kastrup, så det er enkelt å slå sammen med hjemreise om man flyr), og man kan besøke observatoriet i Runde Tårn og se på Venus og Mars.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 10:52   #43
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville heller ikke reist vekk. For jentene og meg er det å være hjemme og ha egne tradisjoner en viktig del av julen, og om jeg av en eller annen grunn skulle feiret jul med bare en av dem, så tror jeg likevel at det ville vært sånn.

Når det gjelder å invitere noen som ikke har noen å være med i julen, så høres det hyggelig ut, men det er ikke nødvendigvis så lett å vite verken hva folk skal eller hva de vil. Vi har en gang hatt en venn av min bror som av en eller annen grunn ikke skulle hjem på julaften og det har vært riktig hyggelig. Og en enslig venninne av min mor har et stående tilbud om å feire hos oss, men hun foretrekker å være alene. Hadde jeg kjent til noen, eller visst om noen så skulle jeg gjerne gjort det. Men jeg tror kanskje at det er lettere om man er en større familie enn bare to.

I juledagene kunne jeg nok gjerne ha reist bort om jeg ikke hadde andre planer.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 10:55   #44
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har valgt å feire bare oss tre og skape egne tradisjoner i stedet for å reise bort til familie (annen by) og synes det er herlig. Selvsagt pynter vi oss, dekker fint bord og gjør noe annet enn vanlige dager. For meg er julen magisk selv om man ikke har noe stort familieselskap.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 10:59   #45
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har alltid foretrukket små feiringer, og syns det høres ut som dere har potensiale til å få det riktig hyggelig.

Hvis det var meg, ville jeg laget en liste sammen over ting dere syns er stas å gjøre i jula, og hvilke ting som er obligatoriske for julestemning, og deretter fordelt dem litt utover. Både mat og aktiviteter.

Jeg hadde en uke alene med mine to unger i sommerferien, og da gjorde vi det sånn, og hadde det helt supert.

Kino er obligatorisk romjulsaktivitet hos oss.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 11:01   #46
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ser at mange engelskmenn reiser til Disneyland Paris og feirer jul der. Parken er visstnok veldig pyntet.

Hadde jeg vært alene med et barn hadde jeg kanskje reist dit eller til Disneyworld i USA. Det finnes rimelige utleieleiligheter, så man kan få det ganske fint. Jeg ville antakeligvis bestilt kalkun og tilbehør til julemiddag.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 11:05   #47
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Med he nsyn til romjul, så gjør vi en del både med venner og naboer. Noen av disse kjente vi ikke en gang for 5 år siden, men så har noen vært flinke til å invitere. På alt fra fulle fancy middag til spagetti bolognese Dolmio style - fordi man møttes på butikken. Veldig hyggelig. Kanskje dere kan invitere noen?

Julaften ville jeg gjort på samme måte som om man skulle hatt selskap, med pynting og gaver og koselig julefilm. Jeg er vant med feiring med kjernefamilie + to besteforeldre fra egen oppvekst, så jeg føler ikke noe savn til enorme juleselskaper på julaften.

Gammel 05-09-16, 11:11   #48
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Vi er litt uenige. Jeg kunne tenke meg å feire med andre, mens mannen min synes det er helt, helt feil. For ham er det bedre å være bare "oss", mens jeg synes det da ikke blir så stor forskjell fra vanlige familiemiddager. Vi tenner jo lys og spiser middag hver dag sammen uansett.

Hos oss er det svært få gaver. Barna våre får bare gaver fra oss, og kanskje fra en besteforelder eller venn. Så gaver er ikke så mye å glede seg til i vår feiring.

Jeg tror det viktigste er å snakke om forventninger i forkant. Og at alle får litt; jeg liker å tusle rundt i pysjen julaften morgen, og spise ekstreme mengder multekrem på kvelden.

Gammel 05-09-16, 11:26   #49
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Skulle jeg og en av ungene feiret jul alene ville jeg gjort følgende:
Julestrømpe og ekstra god frokost med masse levende lys på morgenen.
Gjort noe koselig på dagtid (kommer an på barnets alder/interesser)som å stå på skøyter, ake(hvis snø), se på Disney på TV, høre om noen ville komme på julelunsj (venner el.), dratt på besøk med julegaver, dra på julegudstjeneste(det hadde jeg nok bare fått med meg yngstemann på).
Jeg ville laget en julemiddag, av det jeg er vant med(ribbe, medisterkaker osv).
Selv om det er mye jeg egentlig liker bedre, så er det noe med tradisjoner og følelser.
Julemat smaker aller best på julaften!
Så ville vi ha pyntet oss, spist god mat og dessert, for så å åpne gavene.
Kanskje jeg ville ha reist i romjula, hvis lommeboka tillater det.
Jeg ville selvsagt involvert barnet i planene, hørt hva han ønsket.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 11:30   #50
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg TROR jeg ville feiret som vanlig, med full pakke tradisjoner, men lagt litt vekt på de fine tingene man kan gjøre når man er bare to og ikke mange: Ekstra langsomme pysjfrokoster, tid til å se tv sammen på dagen, kanskje kjøpe en spesielt film sammen som begge vil se?

Gammel 05-09-16, 11:59   #51
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har feiret julaften alene med ungen min en gang fordi ho hadde lyst til å være hjemme i stedet for å dra til tanter og søskenbarn.

På formiddagen var ho en tur avgårde med faren sin og besøkte bestemor på sykehjemmet + tente lys på kirkegården. Imens forberedte jeg middagen hjemme.
Tror vi bare spiste, så på tv, åpnet gaver, så mer på tv... til vi la oss.

Dagen etter kjørte vi på besøk til slekt/familie og ble der noen dager.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 12:20   #52
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Utgangspunktet for svarene her er jo veldig avhengige av om man synes det er fryktelig trist å være "alene", eller om man nyter tanken på å kun være to som skal mene noe om hvordan julaften skal være.

Gammel 05-09-16, 12:34   #53
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville hatt rolig og tradisjonell julaften hjemme og planlagt en film og noe godt som barnet liker på kvelden etter middagen. I romjulen ville jeg reist til syden med barnet dersom jeg hadde hatt råd. Gran Canaria eller Tenerife og bodd på senter der de hadde tilbud for aldersgruppen.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 12:45   #54
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer alltid alltid jul uten gjester og det gjorde vi da vi bare var 3. Å være tre er annerledes enn to og i tillegg så er julaften såpass hektisk dag at feiringen ikke blir helt som i en del andre familier.

Hadde det vært meg og en av ungene kunne jeg nok tenkt meg å reise til Kanariøyene, vært innom sjømannskirka og en lokal kirke og ellers bare feriert som vanlig.
Et annet alternativ ville være å invitere muslimske venner. Akkurat det tenker jeg å gjøre i løpet av jula som kommer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 12:46   #55
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg ville hatt rolig og tradisjonell julaften hjemme og planlagt en film og noe godt som barnet liker på kvelden etter middagen. I romjulen ville jeg reist til syden med barnet dersom jeg hadde hatt råd. Gran Canaria eller Tenerife og bodd på senter der de hadde tilbud for aldersgruppen.

Noe sånt, ja.

Om man feirer julaften i et fremmed land blir det jo ikke helt vanlig jul, vanskelig å få til. Men om det er greit for dere er det også greit. Jeg tror ikke mine to ville likt det. De er veldig opptatt av tradisjoner med det det innebærer av pynt mm.

Jeg har feiret jul i USA en gang. Fikk aldri den store julefølelsen, for fokuset var mest på gaver (hos de andre jeg feiret med) og lite på selve jul og kosen.

Gammel 05-09-16, 13:08   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er regionsmester i alternative julefeiringer. Dette har muligheter til å bli en utmerket jul for dere!

Anbefaling: Dra på et "ordentlig" juleshow med faktiske mennesker på en faktisk scene. Se akkurat så mange filmer dere vil. Lag akkurat det snopet dere har lyst til. Reis på julemarked hvis dere vil.

Og på julaften - pynt dere, tenn stearinlys, hele pakka.

Vet ikke hvordan det er med julegaveflyten, men om det er litt smått, (som hjemme hos oss tidligere), så har jeg kjørt på med en haug smågaver fra ymse nisser. Vaskenissen, forskernissen, tullenissen, snusfornuftignissen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 13:10   #57
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den gangen vi reiste bort på ferie i jula, så ble stort sett alt av presanger liggende hjemme. Ungene fikk en presang hver, og den var kjøpt inn av oss slik at den var liten. På selve julaften spiste vi middag på restaurant.

Jeg synes faktisk det var den aller beste jula siden den var så fullstendig fri for forventninger og at jeg fikk være sammen med de 3 jeg er aller, aller mest glad i.

Gammel 05-09-16, 13:11   #58
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kom helt an på. Er det en engangshendelse så hadde jeg nok vurdert å reisebort og gjøre noe helt annerledes. Men om det er slik det vil bli framover så hadde jeg prøvd å få til noen koselige tradisjoner sammen med barnet. Mange gode forslag her. Film maraton, spill, turer osv. Og vært på tilbudssiden i forhold til å la andre barn komme på besøk.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 22:49   #59
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg ser at mange engelskmenn reiser til Disneyland Paris og feirer jul der. Parken er visstnok veldig pyntet.

Hadde jeg vært alene med et barn hadde jeg kanskje reist dit eller til Disneyworld i USA. Det finnes rimelige utleieleiligheter, så man kan få det ganske fint. Jeg ville antakeligvis bestilt kalkun og tilbehør til julemiddag.

Jul i Florida er ikke særlig til jul, altså, om man ønsker det. De er flinke til å pynte, da, men den store julestemningen får man neppe. Men det kommer jo helt an på hva man ønsker.

Gammel 05-09-16, 22:53   #60
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Den gangen vi reiste bort på ferie i jula, så ble stort sett alt av presanger liggende hjemme. Ungene fikk en presang hver, og den var kjøpt inn av oss slik at den var liten. På selve julaften spiste vi middag på restaurant.

Jeg synes faktisk det var den aller beste jula siden den var så fullstendig fri for forventninger og at jeg fikk være sammen med de 3 jeg er aller, aller mest glad i.

Hvor dro dere da, er det lov å spørre om det?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.