Sv: Hvordan feire jul uten familie?
dere som ville reist til varmere strøk - har dere noen konkrete tanker om hvor? Ville dere ha feiret på noen måte? Hvordan? Sjømannskirken?
Da spør jeg i lys av å være en voksen med barn, ikke en voksen alene.
Opprinnelig lagt inn av Michelle, her.
Det går fint an å lage til jul selv om det kun er dere to. Jeg opplevde mang ei jul med kun mamma og meg. Pappa seilte i utenriksfart og vi var mye alene. En ting skal hun ha akkurat det å lage til koselig jul var hun flink til.
Tradisjonene ble holdt ved like.
Viktig at dere to snakker sammen om hva dere vil gjøre i tiden før jul og i selve julehøytiden. Hva skal til for at nettopp dere får ei fin jul.
Takk for svar. Fortell gjerne litt mer om hva moren din gjorde da du var liten, som fikk julen til å bli koselig?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Litt spesielt å snakke om "bare oss tre + to gjester" og det er stusselig i en tråd der det spørres etter tips til hvordan ordne jul for noen som ikke har familie (å være med).
Jeg skal være helt alene i år, fordi jeg ikke orker/gidder å feire jul med andres barn når mitt eget er hos faren sin. Ser fram til det egentlig, selv om det nok blir litt rart også. Hadde poden vært hjemme, så stor som 12 og det hadde vært mulig, hadde jeg fått ham med meg på noe frivillig arbeid. Utover det hadde jeg feiret som vanlig.
Ja, det er ganske stor forskjell på å være en voksen og et barn, og å være flere. Tre stykker gir en helt annen dynamikk og når den tredje er en voksen blir det fort mye lettere å gjøre det koselig. Fem stykker er mange i denne sammenhengen og det var leit å høre at fem var stusselig.
Jeg håper din jul blir fin, Input. Jeg har hatt både veldig fine julaftener og mindre fine alene. De fineste er de hvor jeg har gjort det skikkelig koselig for meg selv, mens den da jeg ryddet og vasket huset ble litt feil.
Men Input og dere andre som nevner frivillig arbeid, ser dere faktisk for dere at det bidrar til en koselig jul i en situasjon der man allerede fler seg ensom og at alt er annerledes - for en tolvåring? Jeg er personlig veldig for frivillig arbeid, men ville følt at det ble både rart og litt "hyklersk" å plutselig skulle stille opp den ene dagen. I prinsippet høres det fint ut, i realiteten tror jeg det hadde blitt skikkelig ugreit og slett ingen Disney-film.
Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.
Jeg tror jeg hadde storkost meg hjemme alene. Det er når vi er bare oss fire at vi har hatt våre beste opplevelser på julaften.
Hadde jeg hatt penger hadde jeg sikkert tatt en tur til varmere strøk eller noe. Jeg må ikke være i Norge for å få julefølelse.
Det er som sagt ganske stor forskjell både rent praktisk og ellers på 4 og 2, så jeg er veldig usikker på om dere som henviser til dette faktisk ser denne forskjellen?
Men hvordan du ordnet jul i varmen?
Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.
Jeg har ikke erfaring med å kun være meg og sønnen. Men vi har bare vært meg og mannen min og sønnen vår. Det synes vi er helt topp. Julemiddagen har vi gjort som vi alltid gjør. Pynter oss, gjør mye ut av middagen og bordpynting og så videre. Det blir mye høytidsstemning selv om man ikke har gjester. Tidligere på dagen er det godt med tid til å se julefilm og spise godteri og sånt.
Den aller beste delen av å være kun oss er gaveåpningen. Det har vært veldig hyggelig når vi sitter foran treet og åpner gaver og har så innmari god tid. Veldig lun stemning når det ikke er noen andre å ta hensyn til.
Så mitt beste tips er egentlig å gjøre mye ut av julaften selv om det ikke kommer gjester. Julemusikk, film, pynt og stas.
Opprinnelig lagt inn av Blå, her.
Jeg ville også vært hjemme og laget tradisjonell og hyggelig feiring. Utenom at å gå rundt treet ville blitt litt vanskelig. Det går jo, om man vil. Formiddagen hadde vært roligere enn om man skal ha gjester og da ligger jo alt til rette for å ha det hyggelig. Spist god mat, gått rundt treet eller bare spilt julemusikk og brukt god tid på gaveåpningen. Om det hadde vært meg og en av jentene så tror jeg at vi hadde tatt på oss koseklær ut på kvelden og sett en film.
Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.
Jeg ville ha laget en skikkelig god julemiddag som vanlig, og kanskje kjøpt et morsomt spill vi kunne hatt det gøy med år gavene var åpnet og roen har senket seg.
Til resten av dagene hadde jeg sørget for å ha avtalt med en venn eller fler av barnet så det hadde blitt besøk hjemme eller hos dem, kino, museum, ut og spise. Kanskje handle noen nye klær på salg om det var aktuelt og mulig. Bowling. Masse koselig man kan finne på når man er to. Å være to er perfekt når man er to 
Takk - gode tips!
|