Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når pynter du juletreet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Når pyntes juletreet hjemme hos deg?
1. desember/ første helgen i advent 4 2,47%
Andre helgen i advent 1 0,62%
Tredje helgen i advent 5 3,09%
Fjerde helgen i advent 14 8,64%
22. desember 16 9,88%
23. desember 102 62,96%
Det varierer veldig fra år til år 20 12,35%
Har ikke juletre 0 0%
Deltakere: 162. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-15, 07:13   #41
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når pynter du juletreet?

Jeg er oppvokst med at min mor og mormor pyntet treet på kvelden 23. Det har jeg tatt med meg, så treet pyntes etter leggetid for guttene. Mesteparten av julepynten kommer opp ila desember, slik at det stort sett er juletre og et par ting til på lille julaften.

Vi har alltid en god kveldsmat før guttene legger seg, den dagen, og da sitter de til bords i nye pysjamaser. Det er innledningen på julen for oss!

Gammel 11-12-15, 07:58   #42
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvem som skulle gidde å pynte? Jeg elsker jo å pynte juletreet!

Samme her. Det er en stor familiebegivenhet. Vi storkoser oss med pynting av hus og juletre. Vi spiser julekaker og ser Grevinnen og Hovmesteren. Barna synes det er kjempekoselig. Og så avsluttes seansen med å sette fram mat til julenissen før barna legger seg.,

Gammel 11-12-15, 09:14   #43
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

22. - fordi mellomste barnet har bursdag 23. Han liker å våkne opp til julepynta hus.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 09:14   #44
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alltid lille julaften. Da er det også grøt med mandel.

Gammel 11-12-15, 09:27   #45
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alltid lille julaften. Ungene pynter treet, ja selv storebror på 22 insisterer på at det er han og Jonas som må pynte treet, mens jeg pynter resten og min kjære lager mat.

Storebror har en svakhet for tradisjoner, og alt skal og må være slik det alltid har vært ellers blir det vist ikke jul.

Gammel 11-12-15, 10:39   #46
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Alltid lille julaften. (Og alltid litt seinere om kvelden enn vi hadde tenkt. )

Samme her. Etter barnas leggetid blir treet pyntet, pakkene legges under (vi har ikke julenisse, så pakkene ligger der hele dagen fram til de åpnes), julestrømpene henges opp, og det legges fram nye pysjamaser til ungene (de har ikke på nattøy når de sover, men liker å ta det på om morgenen, og på julaften morgen får de alltid ny). Jeg bruker også vanligvis å dekke/pynte frokostbordet før jeg legger meg, slik at det går kjappere å lage i stand den DIGRE frokosten.

Men jeg har juletreet lenger enn til nyttårshelga da. Vi reiser bort fra 3.juledag til og med nyttårshelga, og da vil jeg ha det litt lenger når jeg kommer hjem, og har dessuten nok av utpakking som skal gjøres, så juletreet går ut ca helga etter. Så vi holder oss stort sett til den tiden som tradisjonelt har vært julen, fra julaften (men fra morgenen av, ikke når julen ringes inn kl 17) og juledagene, fram til rundt den 7.-10. januar en gang.

Sist redigert av My : 11-12-15 kl 10:49.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 11:37   #47
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi pynter ca. en uke før jul. Hovedgrunnene er at vi stort sett er borte i romjulen og koser oss med egne tradisjoner i uken før jul.
Har alltid vennefest lørdag før siste søndag i advent, og da må det være jul. All annen pynt kommer opp til helgen 1. Advent. Vi koser oss med ulike julemiddager alle adventssøndager. Egentlig er adventsøndagene ganske store hos oss, til og med mellombror på 18 stiller opp til middag og kos.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 11:42   #48
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her pynter ungene treet lille julaften.

Gammel 11-12-15, 23:35   #49
amanas

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Ingen fast dag, men noen dager før jul. Ofte helgen før siden det passer fint å finne tre i helgene når vi aller er hjemme når det er dagslys.
Så i år rekner jeg med vi reiser ut til en juletregård å finner tre den 18 eller 19. Så blir det nok pyntet 19 eller 20 så vi får sett litt på det før vi reiser bort juledagene.

Gammel 12-12-15, 12:27   #50
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi pynter sammen etter grøt med mandel og barne-tv 23. desember. Så setter vi ut grøt til nissen og henger opp strømpene før minstemann legger seg. Stryking av duker, forberedelser til middag dagen etter og sånt, tar mannen og jeg på kvelden. Da legger vi også pakkene under treet, slik at de ligger der når ungene står opp julaften morgen. Åh, jeg gleder meg!!

Før pyntet vi hele huset 23., men nå setter jeg fram annen pynt 22., ihvertfall når jeg har fri den dagen. Vi beholder jula i hus til ca 13. dag jul.

Gammel 12-12-15, 22:22   #51
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

23 desember, men i år blir det før da ungene skal til pappan i jula.

Gammel 13-12-15, 00:45   #52
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idag, viste det seg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-15, 19:48   #53
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hæ? Går det an å pynte treet før lillejulaften?

Gammel 14-12-15, 00:42   #54
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hæ? Går det an å pynte treet før lillejulaften?

Selvsagt. Har inntrykk av at det er vanlig å pynte treet helt i begynnelsen av desember her i UK. Men her er jo juksetrær veldig utbredt og.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 01:13   #55
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser det blir vanligere og vanligere her også. Både plasttrær og det å pynte dem tidlig. Jeg må innrømme at jeg er litt misunnelig. Jeg elsker å ha juletre i stuen.

Gammel 14-12-15, 01:46   #56
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er oppvokst med at pynting av juletreet og generell pynting ble gjort lille julaften.

Pynting av treet lille julaften er videreført, og skjer på ettermiddagen/tidlig kveld. (Julepynten kommer opp ved første søndag i advent/1. desember. Skal jeg først sette alt på plass skal det stå framme en stund!)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 22:20   #57
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg ser det blir vanligere og vanligere her også. Både plasttrær og det å pynte dem tidlig. Jeg må innrømme at jeg er litt misunnelig. Jeg elsker å ha juletre i stuen.

Naboen pyntet sitt i dag i følge yngste, for han var på besøk der.

Jeg har sett noen trær allerede i noen stuer (gjennom vinduene), men ikke så mange, men har inntrykk av at flere og flere gjerne pyntet et par dager før jul nå.

Gammel 14-12-15, 23:16   #58
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Men etter å ha tenkt meg litt om så lurer jeg på om jeg kanskje i fremtiden skal gå for ekte tre, og pynte det sånn rett før jul. Det hadde kanskje gjort det litt mer stas i grunnen. Som det er nå så står liksom disse trærne her og ingen bryr seg så mye om dem. Bortsett fra Anakin da.

Gammel 15-12-15, 09:25   #59
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Men etter å ha tenkt meg litt om så lurer jeg på om jeg kanskje i fremtiden skal gå for ekte tre, og pynte det sånn rett før jul. Det hadde kanskje gjort det litt mer stas i grunnen. Som det er nå så står liksom disse trærne her og ingen bryr seg så mye om dem. Bortsett fra Anakin da.

Ja, jeg føler at det blir veldig stas, treet blir liksom et under i seg selv. Slik opplevde i alle fall jeg det da jeg var barn, husker fortsatt suget i magen over å se treet for første gang da jeg stod opp (sikkert alt for) tidlig julaftens morgen. Det er denne følelsen jeg vil videreføre til mine barn, ved å holde på den tradisjonen. Så lar jeg det heller stå jula ut i andre enden, framfor å fjerne det nærmest før jula er ferdig, slik jeg har inntrykk av at de fleste gjør, som har hatt det stående siden starten av advent. Så vi har vel juletre i hus omtrent like lenge.

Gammel 15-12-15, 09:54   #60
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, jeg føler at det blir veldig stas, treet blir liksom et under i seg selv. Slik opplevde i alle fall jeg det da jeg var barn, husker fortsatt suget i magen over å se treet for første gang da jeg stod opp (sikkert alt for) tidlig julaftens morgen. Det er denne følelsen jeg vil videreføre til mine barn, ved å holde på den tradisjonen. Så lar jeg det heller stå jula ut i andre enden, framfor å fjerne det nærmest før jula er ferdig, slik jeg har inntrykk av at de fleste gjør, som har hatt det stående siden starten av advent. Så vi har vel juletre i hus omtrent like lenge.

Tror jeg skal prøve den varianten neste år.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:43.