|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
| Se resultatene: Allmenninga: | |||
| Med tjukk L, og jeg er fra bøgda |
|
5 | 6,58% |
| Med tjukk L, og jeg er fra by |
|
1 | 1,32% |
| Med tynn L, og jeg er fra bøgda |
|
24 | 31,58% |
| Med tynn L, og jeg er fra by |
|
41 | 53,95% |
| Det varierer, og jeg er fra bøgda |
|
0 | 0% |
| Det varierer, og jeg er fra by |
|
0 | 0% |
| Sagflis |
|
5 | 6,58% |
| Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Tjukk L i allmenning
Takk for den oppklaringen. Frem til hit i tråden trodde jeg dere var skap-østfoldinger hele bunten.
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tjukk L i allmenningJeg har ikke tjukk L i dialekten min (vi ligger nesten på den nordre grensa, som går over Hamarøy, og jeg snakker bymål), så jeg ville selvsagt brukt tynn l.
|
|
|
#3 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Tjukk L i allmenningTynn l - fra Trondheim.
|
|
|
#4 |
|
Klar
|
Sv: Tjukk L i allmenningJeg ville nok sagt allmenning med tynn L, med unntak av på besøk i hjembygda, da blir det allmenning med tykk L. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Tjukk L i allmenningMåtte stemme "sagflis" her, altså. Er fra bøgda, snakker (og har alltid snakket) Oslodialekt, og trelasten kalles "saga", som Divine sier. :nemlig |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Tjukk L i allmenningTakket være denne tråden har jeg forstått hvorfor det heter "Torgallmenningen".
|
|
|
#7 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Tjukk L i allmenningJeg sier det med tynn l, men jeg har ikke stedets dialekt.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Mens jeg tenker at du er ganske naiv om du trengte denne diskusjonen for å oppdage at vi har flyttet oss langt unna drift og forvaltning av naturressurser.
|
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Jeg synes IKKE det er kult å ikke vite hva det er. Jeg synes det er DRITPINLIG. Jeg skal liksom være språkmenneske, og så VET jeg ikke sånt. Eller rettere sagt, jeg visste om det i betydningen "plass i byrom", men trevarehandel og slektskap var helt nytt for meg.
|
|
|
#10 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Trevarehandel tror jeg er feil bruk. Slektskap var en spøk.
|
|
|
#12 |
|
This is normal!
|
Ikke bare spøk da. Jeg kan finne på å omtale en eller annen fjern (dvs. litt ut over søskenbarn) som æLmenning. Moren min kommer som regel ilende til og tar en lengre utlegning om slektskap og slektsforhold (inkl. sykdomshistorie) tilbake til viktingetiden som får både Snorres kongesagaer og mosebøkene til å blekne.
|
|
|
|
#13 |
|
geskjeftig
|
Ja, det er upresist å kalle trevarehandler flest for allmenning. Akkurat vår selger trevirke, ved og annet fra allmenningsskogen, den som bønder og andre med allmenningsrett har tilgang på. Vi har selvsagt også "saga", men der selger de jo ikke noe. Her brukes også "mølla" om Felleskjøpet-butikken.
|
|
|
#14 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Tjukk L i allmenningJeg sier det med tynn L. Jeg er fra en by i Nord-Norge (men FP definerer vel det som bygda).
|
|
|
#15 |
|
intro
|
Sv: Tjukk L i allmenningI vårt tilfelle er for øvrig ordet flittig brukt, da alle er i slekt med sin ektefelle: svigermor og svigerfar er femmenninger, Blåmann og jeg seksmenninger og svoger og kona sjumenninger.
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Tja, jeg syns ikke det er kult å ikke ha et forhold til ordet, jeg er nok ganske nøytral i forhold til min uvitenhet på dette området. Utifra selve ordet har jeg gått ut i fra at det er noe som beskriver noe som er for alle, som en offentlig plass. Og det er jo ikke helt fjernt. Men det er jo ingenting i selve ordet som gir noe hint om at det dreier seg om naturressurser eller brannvern. Som oppvokst i Oslo har jeg lite forhold til beite, gårders bruksrett eller torgallmenningen i Bergen. Jeg har dog et ganske stort kebabnorskvokabular jeg tipper du ikke har.
|
|
|
#18 |
|
This is normal!
|
Jeg synes et bedre eksempel enn kebabnorskvokabular er ord som "sameie", "borettslag", "festetomt" og "selveiertomt" osv. som sier noe om forvaltning og eierskap i bystrøk i Norge. Jeg lærte forskjellen på sameie og borettslag lenge før det var aktuelt for meg å kjøpe en leilighet i Oslo.
|
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Sv: Tjukk L i allmenningJeg syns også det er rart at allmenning er et ukjent ord for så mange. Jeg husker at vi lærte om det på skolen. Antakelig i historietimene på videregående - muligens enda tidligere, men jeg vet iallefall godt hva det er selv om jeg ikke bruker det i dagligtale eller har en allmenning i nærheten av oppvekststedet.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tjukk L i allmenningNå må dere ikke gå bananas da. Inkludert meg, som skjønner hva ordet betyr, selv om jeg ikke knytter det til beite og trelast, er vi fem stykker som ikke har et utpreget forhold til det.
|
![]() |
|
|