Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstol til snart-ettåring, hva anbefaler dere?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-15, 21:00   #41
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilstol til snart-ettåring, hva anbefaler dere?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Er det sant? Jeg har alltid hørt at selene ALDRI må gå bak og nedfor skuldrene uansett. Men da kan hun jo ha setet litt lenger, for hun sitter ganske bra i det altså, bortsett fra dette med selene, som jeg trodde var fryktelig no-no.

Nei, det stemmer ikke. Det gjør ikke noe om selene går nedfor skuldrene på bakovervendte barn. Det er verre om de er for langt over, for risikerer man at de ikke ligger på skuldrene og strammer godt nok.

Sitat:

Justeringstips: Skulderselen skal være på høyde med barnets skulder, men rådet fra NHTSA er å justere skulderselen på eller under barnets skulder for bakovervendte barn, og på eller over barnets skulder for fremovervendte. Dette har bakgrunn i barnets bevegelse ved en eventuell ulykke.

Gammel 21-01-15, 21:06   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, da er jeg veldig feilinformert. Tusen takk, dere!

Gammel 21-01-15, 21:09   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stusset litt på at et normalstort barn på 10 måneder skulle være for stor til babysetet. Minsten satt i babysete da vi var i USA, og da var han 18 måneder.

Gammel 21-01-15, 21:10   #44
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det kan jeg aldri tenke meg, hvorfor skulle det være påbudt når mange biler ikke har Isofix? Man kan ikke nekte folk med "gamle" biler å ha barn liksom.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, det er det ikke. Isofixfestene er også bare godkjent til 18 kg bakovervendt, så seter som går til 25 kg må festes uten isofix.

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Den der nye iSize-standarden er vel dels for at det skal være lett å finne stol som passer i bilen, tror jeg, sånn på sikt - hvis både bilen og stolen er isize-merka, så passer de sammen. Stolene skal også være bakovervendt til minst 15 mnd, ++. Men - den gamle standarden for bilstoler gjelder fortsatt, og andre seter kan selvsagt produseres, men ikke isize-merkes. Noe sånt.

Nå er det ei stund sidan eg sette meg inn i det, men eg forstod det slik at bilar med isofix ikkje kunne bruke bilstolar utan, som var kjøpt nye etter ein viss dato. Men at det skulle vere overgangsperiode og slikt. Men eg skal ikkje vere påståelig, for eg kan godt ha misforstått.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 21:12   #45
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Nå er det ei stund sidan eg sette meg inn i det, men eg forstod det slik at bilar med isofix ikkje kunne bruke bilstolar utan, som var kjøpt nye etter ein viss dato. Men at det skulle vere overgangsperiode og slikt. Men eg skal ikkje vere påståelig, for eg kan godt ha misforstått.

Det tviler jeg sterkt på at stemmer.

Gammel 21-01-15, 21:14   #46
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det står litt mer her enn det gjør på for eksempel sidene til Trygg Trafikk, for der står det nemlig ikke stort...

Gammel 21-01-15, 21:43   #47
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg fant svar på FB-sidene til Sikring av barn i bil. Skal se om jeg får limt inn lenke etterpå. I alle fall - den delen av regelverket som er innført nå gjelder babyseter fra 0-15 mnd, og de skal bare kunne festes med isofix. Når resten av regelverket innføres, berører det også bilstoler i neste klasse, men disse skal da fortsatt kunne festes med bilens seler.

(Direkte inne fra bronkiolittbabybyssing her, kilde kommer når han sover.)

Gammel 21-01-15, 21:48   #48
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg fant svar på FB-sidene til Sikring av barn i bil. Skal se om jeg får limt inn lenke etterpå. I alle fall - den delen av regelverket som er innført nå gjelder babyseter fra 0-15 mnd, og de skal bare kunne festes med isofix. Når resten av regelverket innføres, berører det også bilstoler i neste klasse, men disse skal da fortsatt kunne festes med bilens seler.

(Direkte inne fra bronkiolittbabybyssing her, kilde kommer når han sover.)

Takk. Ungen var under 15 mnd. då vi skifta sete, så derfor gjaldt det oss. Eg har og bladd litt på den same Facebook-sida (ho som driv den er for øvrig støtta av Trygg Trafikk, så det er nok ei ganske sikker kjelde). Det ser ut som om reglane for Klasse 1-seter blir iverksatt frå 2018. Men då stemmer det at det er påbod om isofix for barn under 15 mnd. pr. dags dato.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 21:55   #49
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Takk. Ungen var under 15 mnd. då vi skifta sete, så derfor gjaldt det oss. Eg har og bladd litt på den same Facebook-sida (ho som driv den er for øvrig støtta av Trygg Trafikk, så det er nok ei ganske sikker kjelde). Det ser ut som om reglane for Klasse 1-seter blir iverksatt frå 2018. Men då stemmer det at det er påbod om isofix for barn under 15 mnd. pr. dags dato.

Mnei. Det vil bli det. Foreløpig er det jo lov å bruke seter som ikke er i-size-seter også, vel.

Gammel 21-01-15, 21:57   #50
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Men då stemmer det at det er påbod om isofix for barn under 15 mnd. pr. dags dato.

Nei, det stemmer nok ikke...

Fra Trygg Trafikk:

Sitat:

Ny standard for barneseter

Med det nye regelverket UN r 129/i-Size skal barn sitte bakovervendt frem til minst 15 måneder. Stoler godkjent etter dagens standard ECE r 44 04 vil også være godkjent i mange år fremover.
Fakta om i-Size:
En ny standard for barneseter.
Gjelder kun for utvalgte biler med isofix-fester. I en overgangsfase kan I-Size seter brukes i biler med isofix-fester, så fremt bilene står i en billiste som følger med setet.
Den nye standarden har en rekke forbedringer:
Det kreves at setet monteres bakovervendt frem til barnet er 15 måneder.
Krav om at alle seter skal testes for sidekollisjon, noe som vil føre til bedre beskyttelse av barnets hode.
De nye setene kan kun monteres med Isofix-fester, noe som reduserer risikoen for feilmontering av setene.

Gammel 21-01-15, 22:00   #51
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Knøler litt på mobil her, men se om dere får opp denne diskusjonen (og lik siden! Bra side!): https://m.facebook.com/permalink.php...61862223842176

Gammel 21-01-15, 22:02   #52
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ja, det stemmer at den nye standarden for barneseter er innført, men seter etter den gamle standarden er fremdeles godkjente og vil være det lenge enda.

Gammel 21-01-15, 23:20   #53
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg skulle IKKE ha besafe sete til Attpåskatten vår. Jeg var nemlig helt bestemt på Cybex Sirona, men ærlig talt. Jenta på 80 cm, og 9,5 kg måtte ha hodebeskyttelsen på øverste hakk allerede. Den ville absolutt ikke holdt til hun var 3, og iallefall ikke 4 år gammel.

Så gjett da... Vi endte opp med besafe i-size. Den nyeste stolen deres. Den er lang i ryggen, lenger enn de andre vi såg på og lenger enn forrige modell av samme type. Og støttebeinet i golvet tar mye mindre plass enn forrige modell. Setet er stort, og ruver veldig. Er glad vi har stor bil.

Er fornøyd med setet til nå, men fremdeles skuffa over at Cybex Sirona var så utrolig kort i ryggen, på tross av at de har forlenget den.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:46   #54
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk akkurat 2 stk Concord Reverso inn i bilen og de er ivertfall ikke ruvende! Og nesten best av alt så kan de brukes til barnet er 23 kg med isofix!

Gammel 21-01-15, 23:49   #55
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåklokke, her.

Jeg fikk akkurat 2 stk Concord Reverso inn i bilen og de er ivertfall ikke ruvende! Og nesten best av alt så kan de brukes til barnet er 23 kg med isofix!

Da er de festet med seler i tillegg? For Isofix i seg selv er bare godkjent til 18 kg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 23:51   #56
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Jeg er veldig fornøyd med Cybex Sirona til vår 19 måneder gamle jente, utrolig greit å kunne snu henne mot oss ved innløft og utløft og hun sitter svært godt. Om dette setet skulle vise seg å vare kortere enn andre seter i forhold til barnets vekst, har vi seter etter storebror hun kan bruke, han blir fire år i år.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 00:01   #57
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Da er de festet med seler i tillegg? For Isofix i seg selv er bare godkjent til 18 kg.

Nei det er visst på grunn av at selve bilstolen har så lav egenvekt at vektgrensen for barnet øker.

Dette nye setet fra Concord er det første iSize setet tillatt helt fra fødselen, har oversteget spesialisters forventninger. Concord Reverso representerer en ny generasjon av bakovervendte seter. Setets rene og ryddige design er en visualisering av den nye teknologien. En sirkulær lett aluminium beskyttelsesramme med et indre multifunksjonelt skall, laget utelukkende av støtdempende materiale, gir maksimal beskyttelse med minimal vekt. Med nyfødtinnlegg montert veier Concord Reverso 10,5 kg - uten innlegget veier det under 9,8 kg.
kan brukes 0-4 mnd. med nyfødtinnlegg
polstret nyfødtinnlegg er inkludert i prisen, dette brukes opp til ca. 4/5 mnd.
4 mnd. - 105 cm (eller maks 23 kg) uten nyfødtinnlegg
første setet i størrelse (ECE R129) bakovervendt som kan brukes fra fødselen og opp til 105 cm - eller en maksvekt på 23 kg
isofix system med indekserte looper
superenkel montering, lang brukstid, setet er veldig romslig
en selvjusterende "sparkeplate" med demping stabiliserer setet, sammen med støttebenet
indikator for rett montering
letteste setet i sin klasse: vekt 9,8 kg uten nyfødtinnlegg, 10,5 kg med nyfødtinnlegg
lett beskyttelsesramme laget av aluminium
dreieknapp for justering av setets posisjon er enkelt tilgjengelig, også fra forsetet, kan justeres mens barnet sover
veldig bra ventilasjon, setet har åpninger som på en sykkelhjelm som gir luft og optimal "anti-svette"
Concord Reverso har vist svært imponerende testresultater i frontal, side, eller påkjørsler bakfra på de nyeste krasjtestanlegg i Europa. Sparkeplaten med demping reduserer belastningen i tilfelle av en påkjørsel bakfra.

Sist redigert av Blåklokke : 22-01-15 kl 12:36. Årsak: Skrivefeil
Blåklokke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 10:52   #58
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg fikk høre at for iSize seter er det max lengde og ikke max vekt som gjelder, uten at jeg nødvendigvis tar det for god fisk.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 11:07   #59
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har Cybex Sirona til vår gutt som blir 3 år i juli, han sitter fint i det.
Han er 81 cm og 11,6 kg.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 11:15   #60
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg fikk høre at for iSize seter er det max lengde og ikke max vekt som gjelder, uten at jeg nødvendigvis tar det for god fisk.

Begge deler. Vond fisk.

Isofix-fester kan holde til sammen 33 kg, så jo lettere setet kan lages, jo tyngre kan barnet være før setet er fravokst. Jeg har ikke lest så mye om hva i-size-regelverket vil bety for de klassene som ikke er omfattet ennå, da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.