Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstol til snart-ettåring, hva anbefaler dere?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-15, 08:35   #21
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilstol til snart-ettåring, hva anbefaler dere?

Minsten her satt godt i både max way og maxi cosi mobi fra før han var 1. Han vokste da ut av pebble. Han er nå 17kg og ca 1m og sitter forsatt godt i begge. Isize seter er laget bare for barn opp til max 105cm, så han måtte snart hatt nytt om vi hadde det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 09:05   #22
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maxi Cosi Mobi var det første vi hadde, ja.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 09:22   #23
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi har kjøpt cybex sirona, men ikke begynt å bruke det enda. Frøkna mi er snart 80 cm og ca 10 kg men hun har plass i maxicosien fremdeles.

Gammel 21-01-15, 09:36   #24
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har veldig god erfaring med både Brio Zento og annet 9-25 kg-sete jeg ikke husker navnet på. Poden satt veldig godt i Zentoen helt fra han var ca 1,5 år og jeg er sikker på han hadde sittet godt i det før om vi hadde kjøpt det tidligere også.

Vi kommer garantert til å gå for et 9-25 sete når babyen i magen vokser ut av babysetet. Vi hadde BeSafe Izi Combi til storebror, og han vokste ut av det før han ble 3. Lillesøster hadde vi Duologic til, og det brukte hun til hun var 3, da hadde det vært trangt et halvt år. Da måtte vi kjøpe et annet bakovervendt sete.
Neste gang går jeg for et som går til 25 kg og er romslig med en gang.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 09:39   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun er ikke stor, hun er vel rundt 8,5 kg og (godt) over 70 cm nå, så vektgrensa er vel ikke akkurat passert, men selene går bak skuldrene nå og det skal de vel ikke gjøre? De går ganske langt ned bak skuldrene og kan ikke heves (har sjekket). Så da må det nytt sete til. Det vi har nå er et sånn typisk Maxicosi-sete fra fødsel av.
Takk for alle tips! Skal se gjennom tråden skikkelig her nå og bestemme meg. Vi har hver vår bil men setet blir kun stående i den ene.

Gammel 21-01-15, 09:48   #26
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brio Zento er fra 0-25 kg, så du kan bytte nå. Det har ikke Isofix, men det er veldig enkelt å montere, så jeg savnet ikke det.

Gammel 21-01-15, 10:15   #27
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Max-Way kan også brukes fra 0 kg. Jeg liker det bedre enn Zento, det gir bedre sittestilling.

Gammel 21-01-15, 10:45   #28
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi har prøvd tre ulike seter i den vektklassen, alle PLUS-testa og godkjent. Dette er vår erfaring:

Besafe iZi kid X3 med isofix: Pluss: Reint bakovervendt, (i motsetning til kombiutgaven deres), barnet kommer høyt opp og har god utsikt, lettmontert, kjekt å ha bak førersetet, som da kan justeres etter fører, siden det ikke er forankringsseler. Det siste er årsaken til at det kom i hus her. Minus: Vokses relativt fort ut av. (Synger på siste verset hos treåringen min.) Strammeselen blir fort slitt. (Men Besafe fiksa det gratis på den ene av våre to slike stoler.)

Britax Hi-Way: Pluss: Tar relativt lite plass. Lett å montere, tross forankringsseler. Minus: Uavhengig av bil og montering får ungen vår ganske dårlig beinplass. Han klager også over at det er vondt å sitte i. For lite for min snart-femåring, så han har fått beltestol i den bilen.

Akta Graco Belogic: Pluss: Ungen satt godt i setet fra det kom i hus da han var ett. Setevinkelen kan justeres i 3 posisjoner for å avlaste litt på lange turer. Best sidestøtte av de vi har prøvd. (Da tenker jeg ikke på sikkerhet, men barnets opplevelse av støtte.) Femåringen har fortsatt god plass. Minus: Man må bruke litt makt for å få montert det stramt nok. Det er forholdsvis stort, men bygger ikke særlig mer enn f.eks. Besafe. Vår favoritt!

Sist redigert av Matilda : 21-01-15 kl 10:57.
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 14:55   #29
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Såvidt jeg husker er det ikke noe problem at selene går under skulderhøyde på bakovervendte barn.

Ellers er mitt beste tips å prøve forskjellige seter i bilen deres. Noe som funker supert for noen, funker ikke for andre. F.eks kjøpte jeg Bitax Max Way etter å ha lest så mye bra om det her inne, overbevist om at det var et fantastisk sete som ville være det ultimate for oss. God beinplass skulle det også gi. Vel, i vår bil var det umulig å få montert det på en slik måte at det ikke sto inntil forsetene (for det skal det visstnok ikke i følge bruksanvisning) samtidig som ungen hadde et snev av beinplass. Det var vanskelig å montere det stabilt nok (syntes jeg stammet og strammet uten å få det fast nok), og beinplassen var da såpass snau at 1,5 åringen vår allerede satt med bøyde bein.

Vi bytta til Besafe izi plus. Det tar litt plass, men 3,5 åringen sitter godt og høyt, har akseptabel beinplass, og setet står fjellstøtt. Vi har også hatt Akta Graco Duologic, men det hadde noen detaljer som jeg ikke trivdes så godt med. Som f.eks kun tre innstillingsmuligheter for skulderselene. Syntes ikke hun satt godt.
Så prøv ulike og se på montering, prøv barnet i osv. Lykke til i jungelen.

Gammel 21-01-15, 15:13   #30
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det er riktig at selene godt kan være litt nedenfor skulderhøyde så lenge de sitter bakovervendt, så det i seg sjøl er ingen grunn til å bytte sete. Vi har hatt Maxi Cosi Cabriofix til alle våre også, og har fint kunne ha dem i setet til de har blitt for lange for det, og da har de vært godt over ett år (det er da snakk om gutter på 90-percentilen). Selene ligger ikke så godt an når de blir større, så det var kjekt å få fempunktssele, men vi kunne altså bruke det i bil nummer to lenge etter at de hadde fått større sete i bil nummer en. Minsten har sitt lenge ennå, han er 8,5 kg og 74 cm.

Ellers er det jo som mamaria sier - man må prøve setet i bilen.

Gammel 21-01-15, 15:23   #31
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har acta graco duologic (fås vel ikke lenger tror jeg, usikker på det). Fornøyd. God plass til barnet. Kan monteres i midten bak (med seler, kan også festes med isofix).

Vi har også Cybex sirona og det er greit til små barn, men minsten på 93 cm og 16,5 kg begynner å bli veldig lang til det, det er litt brett og stapp for tiden.

Har hatt Besafe izi combi og synes det var greit nok, romsligere enn cybexen, men tar mye plass i lengderetning.

Har også hatt britax hiway, godt sete som det er bra med plass i. Tar ikke mye plass i lengderetning.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 16:34   #32
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Max-Way kan også brukes fra 0 kg. Jeg liker det bedre enn Zento, det gir bedre sittestilling.

Det varierer veldig fra bil til bil.

Gammel 21-01-15, 20:24   #33
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hun er ikke stor, hun er vel rundt 8,5 kg og (godt) over 70 cm nå, så vektgrensa er vel ikke akkurat passert, men selene går bak skuldrene nå og det skal de vel ikke gjøre? De går ganske langt ned bak skuldrene og kan ikke heves (har sjekket). Så da må det nytt sete til. Det vi har nå er et sånn typisk Maxicosi-sete fra fødsel av.
Takk for alle tips! Skal se gjennom tråden skikkelig her nå og bestemme meg. Vi har hver vår bil men setet blir kun stående i den ene.

Som flere her sier så gjør ikke det noe. Vi skifta sete fordi minste bare kjeda seg og klagde i babysetet, mens med utsikt går alt så meget bedre.

Ser at flere har erfaring med at Besafe izi blir for lite, mens vår største satt i det til hun var 4,5 år uten problemer. Hun var lett men normalt lang.

Gammel 21-01-15, 20:33   #34
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har brukt Cybex Sirona nå fram til 2 1/4 år og er veldig fornøgd, men ser at Ungen - som er relativt liten for alderen - snart veks utav det. Eg meiner å ha lese at nyare modellar har høgare rygg, men eg er litt skuffa over at vårt som blei kjøpt i 2013 ikkje held lenger.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:34   #35
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Brio Zento er fra 0-25 kg, så du kan bytte nå. Det har ikke Isofix, men det er veldig enkelt å montere, så jeg savnet ikke det.

Er det lov å kjøpe nye seter utan isofix nå? Eg trudde dette blei påbudt i 2013?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 20:37   #36
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Er det lov å kjøpe nye seter utan isofix nå? Eg trudde dette blei påbudt i 2013?

Det kan jeg aldri tenke meg, hvorfor skulle det være påbudt når mange biler ikke har Isofix? Man kan ikke nekte folk med "gamle" biler å ha barn liksom.

Gammel 21-01-15, 20:37   #37
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er det ikke. Isofixfestene er også bare godkjent til 18 kg bakovervendt, så seter som går til 25 kg må festes uten isofix.

Gammel 21-01-15, 20:56   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det sant? Jeg har alltid hørt at selene ALDRI må gå bak og nedfor skuldrene uansett. Men da kan hun jo ha setet litt lenger, for hun sitter ganske bra i det altså, bortsett fra dette med selene, som jeg trodde var fryktelig no-no.

Gammel 21-01-15, 20:58   #39
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Den der nye iSize-standarden er vel dels for at det skal være lett å finne stol som passer i bilen, tror jeg, sånn på sikt - hvis både bilen og stolen er isize-merka, så passer de sammen. Stolene skal også være bakovervendt til minst 15 mnd, ++. Men - den gamle standarden for bilstoler gjelder fortsatt, og andre seter kan selvsagt produseres, men ikke isize-merkes. Noe sånt.

Gammel 21-01-15, 20:59   #40
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Er det sant? Jeg har alltid hørt at selene ALDRI må gå bak og nedfor skuldrene uansett. Men da kan hun jo ha setet litt lenger, for hun sitter ganske bra i det altså, bortsett fra dette med selene, som jeg trodde var fryktelig no-no.

Helt sant. Les om det på sikringavbarnibil.no og på Facebook-siden deres.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.