|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synonymer
Vel, jeg synes du skal si til sønnen din at synonymer er ord som betyr "det samme", mens det de tydeligvis lærer på skolen nå er ulike ord som kan brukes for å beskrive samme ting. Det viktigste er jo at han skjønner at det er en forskjell. Dernest ville jeg sagt fra til lærer at det er sånn dere velger å gjøre det, og at det er fint hvis hun kan korrigere ham i hht til dette, siden HAN skjønner forskjellen.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: SynonymerHm. Handler det mer om språkforståelse enn om ordklasseforståelse? I såfall kan jeg godta en slik forklaring. Selv om jeg mener at språkforståelse (hvertfall for sterke elever) kan oppnås med å forstå ordklassen riktig også.
![]() |
#3 |
I mål
|
Tja, synonymer har vel ikke noe med ordklasse å gjøre på den måten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Ja, jeg er jo egentlig enig med deg. Jeg prøvde å bare å komme opp med en plausibel forklaring.
![]() |
#5 |
I mål
|
![]() Sv: SynonymerJeg valgte å sende et svar der jeg skrev at jeg forstod hva hun mente med omtrent samme mening (slik at fantasi og magi kan være greit nok for en 4. klassing), men at ord som på ingen måte betyr det samme eller egentlig bare er samme ord (som skjelve og kald, kjedelig og kjede seg) er det vanskelig for meg å forstå at på noen måte kan være synonymer. Jeg sa at jeg synes skjelve og fryse kunne vært greie nok synonymer ut fra det hun beskriver, men ikke skjelve og kald. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|