Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Synonymer

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-14, 11:09   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synonymer

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har fått svar fra lærer som skriver:

Jeg kjenner jeg ikke vet hva jeg skal svare. Jeg er enig i at slik de gjør det kan være greit nok for svake elever, som Tjorven påpeker, men jeg ønsker virkelig ikke at sønnen min skal lære det på denne måten for jeg synes det er direkte galt.
Jeg har aldri vært i dialog med henne rundt noe faglig før, og vil ikke være sær (jeg trår litt ekstra forsiktig siden jeg selv er lærer og i tillegg nå jobber i ledelsen på en annen skole), men dette har jeg problemer med å akseptere.

(jeg kommer til å slette sitatet etter hvert)

Vel, jeg synes du skal si til sønnen din at synonymer er ord som betyr "det samme", mens det de tydeligvis lærer på skolen nå er ulike ord som kan brukes for å beskrive samme ting. Det viktigste er jo at han skjønner at det er en forskjell. Dernest ville jeg sagt fra til lærer at det er sånn dere velger å gjøre det, og at det er fint hvis hun kan korrigere ham i hht til dette, siden HAN skjønner forskjellen.

Gammel 14-10-14, 11:01   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Handler det mer om språkforståelse enn om ordklasseforståelse? I såfall kan jeg godta en slik forklaring. Selv om jeg mener at språkforståelse (hvertfall for sterke elever) kan oppnås med å forstå ordklassen riktig også.

Du kan jo si noe om at du mener sønnen din er såpass sterk at for ham blir det forvirrende om de ikke opererer med begrepene korrekt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-14, 11:04   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hm. Handler det mer om språkforståelse enn om ordklasseforståelse? I såfall kan jeg godta en slik forklaring. Selv om jeg mener at språkforståelse (hvertfall for sterke elever) kan oppnås med å forstå ordklassen riktig også.

Du kan jo si noe om at du mener sønnen din er såpass sterk at for ham blir det forvirrende om de ikke opererer med begrepene korrekt.

Tja, synonymer har vel ikke noe med ordklasse å gjøre på den måten? Jeg tenker at poenget med synonymer kunne være å jobbe med å variere språket, og da blir jo poenget litt borte når ordene overhode ikke betyr det samme?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-14, 11:06   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Tja, synonymer har vel ikke noe med ordklasse å gjøre på den måten? Jeg tenker at poenget med synonymer kunne være å jobbe med å variere språket, og da blir jo poenget litt borte når ordene overhode ikke betyr det samme?

Ja, jeg er jo egentlig enig med deg. Jeg prøvde å bare å komme opp med en plausibel forklaring.

Gammel 14-10-14, 14:24   #5
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg valgte å sende et svar der jeg skrev at jeg forstod hva hun mente med omtrent samme mening (slik at fantasi og magi kan være greit nok for en 4. klassing), men at ord som på ingen måte betyr det samme eller egentlig bare er samme ord (som skjelve og kald, kjedelig og kjede seg) er det vanskelig for meg å forstå at på noen måte kan være synonymer. Jeg sa at jeg synes skjelve og fryse kunne vært greie nok synonymer ut fra det hun beskriver, men ikke skjelve og kald.

Videre skrev jeg at dette ikke var en kjempestor sak for meg, men lurte på om det var lurt å lære barna noe som mange andre faktisk vil mene er direkte galt, da det vil gi mye negativ respons til barna (eksemplifisert med meg selv, som stusset veldig da jeg så storebrors prøve i går og det gir selvsagt dårlig stemning at jeg sier noe er galt som lærer har rettet til rett).

Jeg avsluttet med å si at jeg kom til å forklare storebror hva som var rett, men at jeg også skulle forklare ham hva læreren hadde tenkt, slik at han er klar over det (og ikke tror de har rettet feil).

Jeg fikk svar om at de skulle ta det opp i teamet og hun takket for tilbakemeldingen.

Selv kjenner jeg egentlig at jeg stusser på at ikke flere har tatt opp dette.

Gammel 14-10-14, 14:27   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det kan jo hende flere har tatt det opp, men at læreren ikke har videreformidlet det til deg.

Gammel 14-10-14, 14:30   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det kan jo hende flere har tatt det opp, men at læreren ikke har videreformidlet det til deg.

Godt poeng.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.